Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Když úspěch přeroste své zakladatele: proč firmy krachují i v době růstu

Foto: pixabay.com

Počet firemních insolvencí v Česku opět mírně vzrostl. A i když 686 případů za loňský rok nevypadá dramaticky, každé z těch čísel představuje konkrétní příběh.

Článek

Často velmi podobný: úspěšná firma, desítky zaměstnanců, stabilní trh. A přesto náhlý kolaps. Jak je to možné?

Jako krizový manažer se s tím setkávám neustále. A přiznávám, málokdy jde o jednu velkou chybu. Insolvence je většinou výsledek dlouhého přehlížení varovných signálů a víry, že „to ještě chvíli vydrží“.

Když podnikatele uspí vlastní úspěch

Jeden z příkladů, který mi utkvěl v paměti, je firma s obratem půl miliardy korun. Fungovala 25 let, zaměstnávala přes 100 lidí ve čtyřech zemích. Přesto skončila v insolvenci.

Kde se stala chyba?

– Rozvoj firmy si nechali jen pro sebe. Profesionální poradce byl podle nich „zbytečný luxus“.
 – Měli dobré lidi, ale na špatných místech, bez jasných procesů.
 – Rychlý růst bez strategie vyčerpal zdroje.
 – Výborný marketing a prodeje vytvořily falešný pocit bezpečí.

To poslední je časté. Když byznys šlape, přestáváme být ostražití. Úspěch způsobí syndrom nezranitelnosti. Jenže růst maskuje vnitřní slabiny. A právě ty vás v krizi potopí.

Pomalý kolaps, jak insolvence začíná

Krach firmy nezačíná exekucí. Začíná ve chvíli, kdy přestanete sledovat zisk a soustředíte se jen na obrat. Kdy přestanete vyhodnocovat data, protože „přece všechno funguje“. Kdy klíčoví lidé odcházejí a vy to svedete na trh.

Nejčastější varovné signály, které vidím u firem před pádem:

– Růst obratu bez růstu zisku
 – Zpožďování plateb dodavatelům a státu
 – Neschopnost pokrýt fixní náklady z běžného cash flow
 – Fluktuace lidí na klíčových pozicích
 – Nejasné kompetence a byrokratický chaos

A majitelé? Ti často říkají: „To přejde.“ Jenže nepřejde. A když už zavolají o pomoc, bývá pozdě.

Prevence: tvrdá data místo intuice

Prevence není o jednorázové analýze. Je o návycích. O odvaze přiznat si, že ne všechno zvládnu sám. O tom klást si pravidelně nepříjemné otázky:

– Pokud zítra přijdeme o tři hlavní klienty, přežijeme?
 – Který produkt, který dnes prodáváme, bude za rok zralý na odpis?
 – Kdo ve firmě skutečně rozhoduje a kdo jen pasivně vykonává?

Tady je praktický mininávod, který doporučuji každému podnikateli:

  1. Sledujte cashflow měsíčně. Nečekejte na účetního jednou za rok.
  2. Inovujte průběžně. Produkt, který dnes táhne tržby, zítra může být přítěží.
  3. Delegujte s pomocí dat. Silný tým a digitalizace řízení jsou pilířem růstu.
  4. Ptejte se odborníků dřív, než „hoří“. Právník, daňař nebo externí manažer vám může zachránit víc než jen zisk. Může zachránit celou firmu.

Insolvence není ostuda. Ale zbytečně častá zkušenost

Změna k lepšímu? Insolvence už přestává být stigma. Řada podnikatelů si z ní odnáší zkušenost, která jim pomůže uspět napodruhé. A někdy i lépe než poprvé, s menším egem a větší pokorou.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám