Hlavní obsah
Automobily a vozidla

Jezdil jsem na elektřinu již v roce 2003. Jak to dopadlo?

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Seznam.cz

V té době jsem byl na brigádě v USA a řešil cestu do práce a z práce.

Článek

MHD se tu zdaleka v rychlosti, kvalitě a ceně nerovná MHD v Praze. Zvažoval jsem kolo. A našel jsem elektrický skútr. Byl to relativně malý skútr a v přepočtu stál asi šest tisíc. Měl za tu cenu dostatečný dojezd, asi 25 km při 80 Kg. Vážil jsem jen o něco víc, do práce jsem to měl asi 12 km, ale nemohl jsem jet konstantní rychlostí, musel jsem zastavovat na semaforech. I tak tu byla slušná rezerva. A potřeboval jsem něco levného jen na tři měsíce.

Koupil jsem jej a nabíjel doma i v práci. Zaměstnavateli to nevadilo. Cena energií v té době byla v USA asi tak poloviční než u nás a mzdy minimálně čtyřnásobné. Účty za elektřinu, telefon a pohonné hmoty tam fakt nikdo neřešil.

Nabíjel jsem tedy dvakrát denně, sedm dní v týdnu. Jenže už po čtyřiceti cyklech jsem cítil, jak baterka slábne. Začal jsem jezdit úsporně. Snažil jsem se úplně nezastavovat a dokonce jsem raději jel na červenou, když nic nejelo. Vše jsem přizpůsoboval tomu, abych do práce dojel. Jenže už asi po šedesáti cyklech dobíjení (asi tak za měsíc od pořízení skútru) to přišlo. Do práce jsem musel dojít pěšky a skútr dotlačit. A když jsem tlačil pětkrát, skútr jsem komusi věnoval a šel si koupit kolo.

Ještě jsem se nesetkal s baterií, která by neměla stejný problém. Telefony, dobíjecí baterky, střihač vlasů, powerbanky, autobaterie nejrůznějších výrobců mají lepší nebo horší výdrž. V jednom autě mám druhou, v jednom třetí a v jednom dokonce pátou baterku.

Auta jsou pořád schopná mne bez větších problémů dostat z bodu A do bodu B. Víc od nich nechci. Mám pochopení pro rozvody, brzdové destičky, výměnu oleje, sjeté gumy a nějaký servis náprav. Jakékoli další požadavky auta mě iritují. Nezajímá mě jak vypadá. Zajímá mě kolik stojí, jak spadne jeho cena, kolik stojí spotřební materiál a spotřeba, tedy kolik mě bude stát každý ujetý kilometr.

Elektromobil je v tomto ohledu mimo realitu. Když mi dojezd v autě ukazuje dvě stě km, už jsem lehce nervózní a hledám benzinku. Elektroauta na těchto dojezdech vyjíždějí od stojanu. Při mém nájezdu bych pravděpodobně baterii odrovnal během dvou let a nová baterie by vyšla skoro jako nové dieselové auto. Jen cena baterie se v ujetém kilometru promítne výrazně dráž, než spotřeba nějaké staré naftové pelešiny.

Jsem přesvědčen, že vývoj půjde dopředu. Že cena technologií klesne, že se zvýší kvalita a hlavně že jednou dojde ropa. A do té doby její cena pořád strmě poroste. Možná, že jednou ještě budu rád, že vzdálenost AB překonám s potížemi, které mají elektroauta a ještě za to budu rád. Ale ta doba ještě nepřišla.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz