Hlavní obsah
Lidé a společnost

Jiří, Jurášek, Géorgios. Na cestě za poklady mého jména

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Pixabay

Kříž svatého Jiří či Svatojiřský kříž je červený kříž v bílém poli

Dnes, na svátek všech Jiříků, jsem se rozhodl vydat na cestu za poznáním. Cestu za poklady mého jména. Co se skrývá za mým jménem? Odkud pochází? Jaké tajemství skrývá?

Článek

Jsem Jiří. Nebo Jirka. Nebo vlastně… Jurášek? Ano, to je ono. Moje matka mi tak říká od nepaměti, a i v mých 47 letech se z toho stává můj druhý stín. Jméno, které mi kdysi připadalo roztomilé, se pro mě stalo spíše lehkým traumatem z dětství. Všichni znali Juráška, toho koníčka z Tří oříšků pro Popelku. A já jsem byl ten Jurášek. Ve škole si ze mě dělali legraci, kamarádi se ušklíbali a já se cítil trapně. Pocit trapnosti skončil, když jsem trochu zapátral v původu jména. Vystřídal jej pocit hrdosti.

Moje jméno, Jiří, má bohatou historii sahající až do starověkého Řecka. Vychází ze slova „geórgos“, které znamená „rolník“ nebo „zemědělec“. To by vysvětlovalo, proč ze mě matka chtěla mít zahradníka a nutila mne dřít do úmoru na zahrádce.

Hledání pokračuje. Zajímavé je, že jméno Jiří se vyskytuje i v jiných slovanských jazycích, s mírně odlišnou podobou. Jurij, Juraj, Georgij. A tady se otevírá další stopa! Všiml jsem si, že „jurij“ v ruštině znamená „mrštný“, „hbitý“, „obratný“. Aha! Tak tohle je ono! To vysvětluje mé akrobatické kousky v dětství, za které jsem si vysloužil přezdívku „opičák“!

Čím hlouběji se nořím do historie jména Jiří, tím více překvapení nacházím. Věděli jste, že patronem všech Jiříků je svatý Jiří, rytíř, který zabil draka? To by vysvětlovalo mou fascinaci meči a draky v dětství! A co teprve slavní nositelé jména Jiří? Jiří z Poděbrad, George Washington, George Lucas. Najednou se cítím vznešeně!

I když jsem si v dětství přál, abych se jmenoval jinak, dnes jsem za své jméno vděčný. Jméno Jiří, Jurášek, Géorgios v sobě skrývá tolik historie, tajemství a síly. Je to jméno rytířů, zemědělců, akrobatů i filmových hvězd. Je to jméno, které mi připomíná mé kořeny, mou rodinu a mé dětství. A i když se mi občas posmívají, já vím, že mé jméno je jedinečné a výjimečné.

Takže zvedněme číši na všechny Jiříky, Jurášky a Géorgiosy! Na zdraví!

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz