Hlavní obsah

Scriptura Pragensis - Klausová synagoga

Foto: Jiří Musil

Klausová synagoga v době covidu bez turistů a s uzavřenými krámky podél zdi Starého židovského hřbitova

Hned v úvodu chci podotkonout, že Klausová synagoga nenese jméno podle známého či neznámého pana Klause, ale podle toho, že na jejím místě stávaly od 16. století tři menší stavby, nazývané „klausy“.

Článek

Zahajuji serii článků o biblických citátech nacházejících se ve veřejném prostoru. Například v Praze je jich nemalé množství a jejich souhrn buďto neexistuje vůbec, nebo je velmi těžko dohledatelný.

Články budou uvozené v nadpisu slovy Pražská Bible v latině a následným upřesněním čtvrti či konkrétní stavby, kterou se článek bude zabývat. Biblické citáty dokumentuji vlastními fotografiemi a stručnými popiskami. O historii a dalších zajímavostech staveb, na kterých se nacházejí biblické citáty v písemné, obrazové či trojrozměrné podobě, se zmiňovat nebudu, ale vždy v textu odkážu na dostupné informace na webu.

Pro úplnost Klausovou synagogu nalezneme v Praze 1 - Josefově v ohybu ulice U Starého židovského hřbitova - viz mapy.com. Do konce tohoto roku (2025) je možné ji navštívit mimo soboty a svátky zdarma (!), probíhá v ní unikátní výstava Zlatý věk Židů v al-Andalusu. Pak ovšem bude následovat rekonstrukce objektu, takže synagoga bude po dobu řádově několika let nepřístupná. Proto začínám právě s ní.

Nejprve nabídnu, co z Hebrejské Bible můžeme objevit vně budovy.

Foto: Jiří Musil

Desatero

Jedním z poznávacích znaků, že se jedná o budovu synagogy, bývá umístění umělecky ztvárněných desek Desatera přikázání, respektive jak Hebrejská Bible píše doslova „aseret hadvarim“, čili „deseti slov“.

Těch deset slov bývá zobrazeno buďto číselně (např. latinskými čísly) nebo jako zde pomocí deseti úvodních slov příslušných deseti přikázání z 20. kapitoly knihy Exodus (hebr. Šemot = Jména). Nepůjdu do podrobností, jen připomenu, že hebrejština se čte zprava doleva. Takže první přikázání je na pravé desce nahoře, poslední desáté na levé desce dole. Různé církve a náboženské společnosti (katolíci, protestanté, židé …) přiřazují čísla jednotlivým přikázáním různě, což je přehledně popsáno v již citovaném článku Wikipedie.

Klausová synagoga má Desatero umístěné nad východním štítem budovy.

Foto: Jiří Musil

Citát z knihy Ezechiel na posledním řádku tabulky

O několik metrů níže pod Desaterem, přímo pod oválným oknem se nachází tabulka s textem, z něhož nás bude zajímat poslední řádek Ten cituje závěr 26. verše 37. kapitoly knihy Ezechiel (hebr. Jechezkel). Doslova je tam napsáno (můj překlad):

„A dám jim navěky svou svatyni.“

Větším písmem je zdůrazněno slovo „mikdaší“, má svatyně.

Foto: Jiří Musil

Citát 118. žalmu nad vchodem do synagogy

A dříve než vstoupíme dovnitř, upoutá nás hebrejský text přímo nad vchodem. Ten je na severní straně synagogy z ulice U Starého židovského hřbitova. Jedná se o citát 20. verše 118 žalmu (kniha Žalmů se řekne hebr. Tehilim = Chvály). Podle Českého ekumenického překladu (ČEP):

„Toto je Hospodinova brána, skrze ni vcházejí spravedliví.“

Stejný biblický verš nalezneme i nad vchodem do pražské Jeruzalémské synagogy - viz mapy.com.

A nyní již můžeme zamířit do budovy. Vchází se dveřmi pod bezpečnostními kamerami. Hned za nimi narazíte na vstupní kontrolu, budete muset projít bezpečnostním rámem a popř. ukázat obsah svého příručního zavazadla.

Většina návštěvníků si po kontrole možná ani nevšimne, že projdou kolem barokní schránky na finanční dary.

Foto: Jiří Musil

Čtyřpísmenná zkratka skrývá citát z knihy Přísloví

Tu zdobí čtyři hebrejská písmena: mem, bet, jodalef. Jedná se o počáteční písmena první části 14. verše 21. kapitoly knihy Přísloví (hebr. Mišlé)

„Tajný dar tlumí hněv.“

Opět - jde o běžné označení schránek na finanční dary. Tutéž zkratku můžeme spatřit např. v předsíni nedaleké Staronové synagogy - viz mapy.com.

Foto: Jiří Musil

Interiér Klausové synagogy láká ke ztišení, meditaci či modlitbě

Sálu synagogy vévodí barokní třípatrový svatostánek se schránou na Tóru a s několika hebrejskými nápisy. Podíváme se na ně postupně od spodu.

Foto: Jiří Musil

Citát modlitby Šema

Nejprve si všimněme dveří schrány na Tóru (hebr. Aron ha-kodeš). Dveře bývaly, jak je v synagogách zvykem, zakryté oponou. Teprve před blížící se rekonstrukcí byla opona odstraněna a je proto možné spatřit hebrejské nápisy. Pravé křídlo dveří obsahuje začátek modlitby Šema, což je 4. verš 6. kapitoly knihy Deuteronomium (hebr. Devarim = Slova). Podle ČEP

„Slyš, Izraeli, Hospodin je náš Bůh, Hospodin jediný.“

Recitace Šema (Dt 6:4-9; Dt 11:13-24; Nu 15:37-41) patří k nejdůležitějším částem synagogální i osobní židovské modlitby.

Pro úplnost levé dveře nesou krátkou invokaci (recitovanou šeptem)

„Požehnáno budiž jméno Jeho vznešeného království na věky věků.“

která není biblickým citátem. Tvoří předěl mezi prvním a následujícími verši modlitby Šema.

A nade dveřmi je v hebrejském nápisu zmíněn Samuel Oppenheim, na jehož náklady byl svatostánek pořízen.

Foto: Jiří Musil

Další citát z knihy Deuteronomium

V kruhovém medailonu nad schránou pro Tóru čteme text Dt 33:4. Podle Bible21

„Zákon (t.j. Tóra), jenž Mojžíš vydal nám, dědictví shromáždění Jakubova.“

A ještě zmiňme zobrazení koruny nad textem verše a v ní dvouslovný nápis Koruna Tóry.

Foto: Jiří Musil

Text, který se recituje při vynášení Tóry z Aron ha-kodeš

A v posledním, třetím patře svatostánku je uveden text, který obsahuje odkazy na dva biblické verše. Český překlad uvádím dle Siduru Zichron David Jisrael, Praha 2021.

"Když měla schrána táhnout dál, říkal Moše: „Povstaň, Hospodine, ať se rozprchnou Tvoji nepřátelé, ať před Tebou prchnou ti, kdo Tě nenávidí!“(Žl 68:2) Neboť z Cijonu vyjde zákon, slovo Hospodinovo z Jeruzaléma. (Iz 2:3)“

Tento text recituje shromážděná obec ve stoje při vynášení Tóry.

Na samém vrcholu svatostánku jsou umístěny desky Desatera, o kterých platí totéž, co jsme psali o Desateru vně budovy:

Foto: Jiří Musil

Desatero v interiéru synagogy

Na závěr ještě zmíníme oválné okno nad svatostánkem.

Foto: Jiří Musil

Tetragram - Boží jméno

To obsahuje tetragram, čili čtyři hebrejská písmena jod, he, vavhe, představující Boží jméno. Takto psané se vyskytuje v Hebrejské Bibli více jak 6.000 krát (dle biblického SW DAVAR4).

Doufám, že se mi tímto článkem podařilo čtenáře získat pro návštěvu tohoto pozoruhodného místa, které navíc bude v příštích letech veřejnosti uzavřené.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám