Článek
Vláda Petra Fialy (ODS) ve svém programovém prohlášení deklarovala, že je pro ni oblast vzdělání naprostou prioritou. I přes skutečnost, že je naše školství v evropském srovnání dlouhodobě podfinancované a nabízelo by se tedy do něj více investovat, v rozpočtu na oblast školství ani na plnění programu nezbylo místo. Naopak hrozila situace, kdy ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) plánoval škrty ve výši až 30 mld. korun. Ironicky přibližně tolik rozpočtu školství nyní schází.
Jedním z velmi sledovaných faktorů ve školství je také růst platů pedagogů. Zde je dlouhodobý cíl zvýšit tyto platy na 130 % průměrné mzdy (dnes přibližně 48 000 Kč). I v této oblasti dlouhodobě patříme ve srovnání k nejnižším příčkám. Jediným významným zlomem v tomto negativním trendu byla snaha především Sociální demokracie, která se zasadila o skokový nárůst v roce 2017 na 110 %. O čtyři roky později byly platy pedagogů dokonce na 121 % průměrné mzdy. Zatímco v této době zvyšování opravdu směřovalo k cíli 130 %, nyní sledujeme opětovný pád do podprůměrnosti. Podle predikce analýzy institutu IDEA, čeká pedagogy pod taktovkou SPOLU postupný propad až k 100 % průměrné mzdy.
Dalším ukazatelem nedostatečného ohodnocení ve školství jsou měsíční odměny doktorandů. Tato odměna pro studenty doktorského studia začíná na garantovaném minimu 10 500 Kč. Zde je třeba upozornit na skutečnost, že některé doktorské obory neumožňují studentům mít při studiu zaměstnání. V takovém případě se doktorandi a doktorandky dostávají hluboko pod hranici minimální mzdy a jsou tedy přímo závislí na podpoře svého okolí.
Posledním smutným ukazatelem stavu našeho školství je podíl pracujících studentů, ve kterém Česká republika s 92 % pracujících studujících kraluje srovnání v EU. Jistě by se dalo na tento ukazatel nahlížet pozitivně, ovšem ne v případě, ve kterém jsou studenti nuceni pracovat z existenčních důvodů a jejich vytížení prací má negativní dopad na studijní výsledky. Ostatně je dobré zde ukázat na velmi vysokou neúspěšnost bakalářského studia, která v naší zemi dosahuje až 60 %, přičemž úspěšnost dále dlouhodobě klesá.
Kombinace všech těchto faktorů má za výsledek pouhých 26,67 % vysokoškolsky vzdělaných lidí v naší zemi, což nás řadí mezi ty vůbec nejméně vzdělané země v EU. Průměr našich evropských sousedů je ve srovnání 37,67 % a u zemí OECD dokonce 40,44 %.
Závěr je tedy jasný. Pokud je pro vládu Petra Fialy vzdělávání prioritou, musí razantně zvýšit rozpočet školství a vytvořit podmínky, ve kterých budou pedagogové důstojně zaplaceni za svou práci a studenti nebudou existenčně zatížení povinností při studiu pracovat. Ostatně pokud ostatní země dokážou na školství prostředky najít, musíme je umět najít i my.
Do té doby můžeme jen tiše sledovat postupný propad České republiky do nevzdělanosti.
Zdroje:
https://www.vlada.cz/assets/media-centrum/dulezite-dokumenty/programove_prohlaseni_unor_2014.pdf
https://www.czso.cz/csu/czso/cri/prumerne-mzdy-2-ctvrtleti-2023
https://idea.cerge-ei.cz/files/IDEA_Studie_12_2023_Platy_ucitelu.pdf
https://phd.cuni.cz/PHD-127.html
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/domaci-zivot-v-cesku-praci-a-studium-kombinuje-92-ceskych-vysokoskolaku-nejvic-z-cele-evropy-218527
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/domaci-zivot-v-cesku-bidna-uspesnost-vysokoskolaku-tady-jsou-skoly-hrde-ze-spoustu-lidi-vyhodi-237217
https://www.oecd-ilibrary.org/education/education-at-a-glance-2023_e13bef63-en