Hlavní obsah
Příroda a ekologie

Příběh tygra Griffena a pár zajímavostí z The Wildcat Sanctuary

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Jitka Saniová/Leonardo AI

Díky internetu jsem měla možnost poznat spoustu zajímavých lidí a organizací. V tyto dny se mi připomněla organizace The Wildcat Sanctuary a příběh zachráněného tygra Griffena.

Článek

Když umíte anglicky, díky internetu se vám otevírá celý svět. Jsem z generace, která poznala „pomalý“ internet, kdy se mohly „eliminovat obrázky“ na webové stránce, aby se nečekalo dlouho na načítání stránky. Jsem z generace, která zažila boom Facebooku a právě díky němu jsem poznala tolik zajímavých lidí a organizací, protože „všichni byli v té době na Facebooku“.

Známosti na Facebooku sice nemusí mít dlouhou životnost, ale i tak si můžete odnést spoustu zkušeností, které vás obohatí.

Před několik dny se mi na hlavní facebookové stránce ukázal obrázek tygra Griffena (jeho příběh popíši později). A tak jsem si vzpomněla, že jsem nějaký čas byla v kontaktu s The Wildcat Sanctuary v Minnesotě, která zachraňuje kočkovité šelmy.

Podívala jsem se na jejich webovou stránku a zjistila, kolik novinek se za ty dva, tři roky, kdy jsem s nimi nekomunikovala, stalo. Jedna novinka mě nadchla. A proto píši tento článek.

The Wildcat Sanctuary v Minnesotě zachraňuje velké kočky z nevyhovujících podmínek. Jejich šelmy poznáte ale jen skrze fotografie, příběhy a videa. The Wildcat Sanctuary toto místo nezpřístupnila veřejnosti. Na jejich webové stránce je vysvětleno, že chtějí dopřát šelmám již klidný život. Když kliknete na níže uvedený odkaz, na webové stránce je rámeček s názvem „sanctuary video“.

Podívejte se na něj a uvidíte nejen krásné letecké záběry, jak toto místo vypadá, majestátní šelmy, ale také hned v úvodu je jedna ze zachráněných tygřic. The Wildcat Sanctuary do své kampaně pro prosazení zákazu chovu soukromníky vybrala jeden z nejméně drastických záběrů, přesto vidíte, že se ta tygřice sotva postaví. Poté uvidíte záběr její operace a následují záběry naprosto zdravé tygřice šťastně běžící po svém výběhu.

A právě Minnesota spolu s Floridou nejvíce prosazovaly nový zákon o kočkovitých šelmách chovaných v soukromí. Situace v  USA byla totiž strašlivá. Spousta šelem žila v otřesných podmínkách. Žádali pomoc nás všech na Facebooku. Nyní se asi ptáte, jak může nějaká Češka pomoci prosadit návrh zákona v USA? Ten nejlepší způsob je šíření. V té době jsem hodně spolupracovala s Jimem Windwalkerem a jeho WolfGardens. Požádala jsem ho o sdílení. Všichni jeho fanoušci napsali kongresmanům. Na Care2, Care2 is the world's largest social network for good, a community of over 40 million people standing together, starting petitions and sharing stories that inspire action, což je jedna z největších platforem pro pokus změnit věci k lepšímu, jsem publikovala článek a přesměrovala čtenáře na webku s instrukcemi, jak pomoci. Kdo nebyl na Facebooku, mohl se dozvědět o návrhu zde. Tehdy nebyly AI generátory, a tak jsem vytvořila poutavé obrázky tygrů, abych upozornila na dané téma. Prostě jsem se snažila také pomoci a nyní jsem zjistila, že…

Ten zákon nakonec prošel. Zde je přeložený text z The Wildcat Sanctuary:

Zákon o kočkovitých šelmách (Big Cat) prošel

Zákon o Big Cat podepsal prezident (20. prosince 2022 pozn autorky)

Tak dlouho jsme podporovali schválení tohoto zákona, stejně jako další členské rezervace Big Cat Sanctuary Alliance a další zastánci zvířat po celé zemi. Spolu s vámi!

Mnozí z vás volali svým zástupcům Kongresu. Mnozí z vás sdíleli příspěvky a informovali o situaci velkých koček.

Jsem moc vděčni za vaši pomoc.

Poté, co návrh v červenci prošel Sněmovnou reprezentantů s více než 2/3 hlasů obou stran a poté jej podepsal prezident, s nadšením oznamujeme, že je to nyní zákon. Tento zákon má dvě zásadní ustanovení:

Vystavovatelům je zakázáno používat mláďata jako rekvizity k hlazení a soukromé vlastnictví velkých koček bude nezákonné. Současní majitelé domácích divokých zvířat bez licence si mohou ponechat své šelmy, pokud se zaregistrují u US Fish and Wildlife, ale nemohou šelmu nahradit, jakmile zemře, zvýšit počet šelem, které mají, ani chovat nadále šelmy.

To pomůže ukončit přebytek a krutost velkých koček, které jsem viděl většinu své kariéry. Mláďata odebraná jejich matkám při narození, využívaná jen měsíce jako ziskové předměty a nakonec jejich „zmizení“. Vyšetřování objevila tolik případů, kdy chovatelé vyhazují a prodávají mláďata soukromníkům, jakmile už nejsou využívána k hlazení.

Nemůžu si pomoct, ale myslím na velké kočky jako Sabrina, Winona, Marcus a mnoho dalších, které jsme v průběhu let zachránili.

Žijící v hrozných podmínkách, využívaní chovateli k zásobování mláďat nebo majiteli, kteří jim neposkytli ani základní péči, kterou potřebovali.

Takové životy si nezasloužili. Dnes slavíme, že ostatní nebudou muset trpět jako oni.

Jejich vzpomínka inspirovala tolik z vás, abychom se spolu proti tomu spojili. Na tento den se čekalo dlouho.

Byla jsem tak šťastná. Miluju kočkovité šelmy, tygry a leopardy nejvíce.

Když jsem začínala svou spisovatelskou dráhu, na internetu jsem poznala kamaráda Richarda Brookse, s kterým jsme napsali pěknou řádku příběhů. Některé publikované příběhy byly i oceněny honorářem. Samozřejmě nikterak ohromujícím. V té době PayPal začínal a nebyl až tak rozšířený. Bankovní poplatky a vyplňování mezinárodního daňového formuláře mi nestály zato. A tak jsme poslali případný honorář na nějakou dobrou kauzu. Jeden z honorářů byl věnovaný tygrovi Griffenovi a černému leopardovi Shazamovi v The Wildcat Sanctuary.

Foto: The WildCat Sanctuary

The Wildcat Sanctuary Griffen

Zde je příběh nádherného Griffena:

Griffen je samec bengálského tygra, který dorazil do The Wildcat Sanctuary v roce 2016. V té době mu bylo 6 let.

On a jeho dva bratři, Zeke a Dimitri, spolu s jejich tetou Pandorou, byli součástí toho, čemu se říkalo „největší záchrana velkých koček v historii USA“. Pocházeli z notoricky známého, ale příšerného chovu v Coloradu, které bylo konečně uzavřeno.

S více než 110 velkými kočkami, které potřebovaly umístění, byla zapotřebí koordinace organizací po celé zemi, aby jim všem byl poskytnutý domov.

Když jsme dorazili, abychom odvezli čtyři tygry, byli jsme šokováni tamními životními podmínkami. Našli jsme řady a řady malých tmavých, špinavých klecí, ve kterých byly umístěny tygří skupiny, v nichž vhublí tygři nebyli kastrováni, aby se co nejvíce rozmnožovali. Kdyby jen ti, kteří zaplatili za vzrušení z pohlazení tygřího mláděte, viděli život, který by tato mláďata žila, až vyrostou a nebudou k pohlazení.

Život v The Wildcat Sanctuary

Jaký úžasný rozdíl to byl pro ‚Tiger Trio‘ (jak se jim brzy začalo přezdívat), když vystoupili z přepravního přívěsu do obrovského výběhu, kde se mohou volně pohybovat a užívat si radosti z pohybu!

Tygří bratři jsou pohodoví, společenští a rádi si spolu hrají. Neustále kontrolují, co se děje a co je nového v okolí.

Griffen se nejradši cáká v bazénu a také ho často najdete povalovat se na nízké plošině vedle bazénu.

Griffen je rozhodně největší hračička ze všech tří. Jsme nadšeni, že budou moci prožít své životy spolu a přitom vědět, že jsou tady milováni a nehrozí jim žádná krutost.

(Náš sponzorský program umožňuje našim obyvatelům špičkovou péči. A Griffen by tě rád měl jako sponzorského rodiče! Ale i jednorázový příspěvek na jeho péči by také velmi pomohl. Pokud chcete pomoci, klikněte na tlačítka výše).

Kéž je více a více lidí, kteří chápou, že zvíře není „business předmět“, ale jsou to živé bytosti, které si zaslouží lásku. Těší mě, že jsem viděla změnu k lepšímu v USA. U nás se také zpřísnily podmínky k chovu šelem, a nyní se dotahuje zákon o šelmách. Je ale potřeba ukázat, že ne všechna místa by měla platit zákazem kvůli chamtivým necitlivým chovatelům. Jsou místa, která chovají šelmy s úctou a láskou. Jeden z mých příštích článků bude právě o tom.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz