Článek
Takové situace nastávají obvykle o víkendech nebo o svátcích. Letmým pohledem přes sklo okýnka mohl mít ten pán okolo osmdesáti let.
Vůbec mě neviděl ani neslyšel, přestože jsem na něho troubil, a to už je co říct, normálně se troubení totiž vyhýbám, abych zbytečně nedráždil ostatní řidiče. Jel po prostředku silnice, už to svědčilo o něčem nezvyklém a když pak zničehonic začal couvat, měl jsem co dělat, abych před ním uhnul. Kdyby za mnou někdo stál, tak z toho byla jistá nehoda. Naštěstí to dopadlo dobře a žádný karambol se nestal, ale ten pán byl úplně mimo a vůbec nesledoval, jestli někdo jede za ním nebo jestli ho někdo bude míjet. Takový ten vytřeštěný pohled očí, křečovitě drží volant u hlavy a ani v nejmenším nevnímá, co se kolem něho děje.
Ten stejný den mi pak zase další řidič - senior nedal přednost na křižovatce a kdybych nebyl opatrný a sám jsem nezastavil, tak jsme se určitě srazili. A do třetice všeho dobrého mě tentýž den nebezpečně předjížděl na výpadovce, po které jsem jel na hranici povolené rychlosti, další starší pán, který při tom rozmlouval a něco vysvětloval paní. Zařadil se jen těsně předem mne, jako když kamion předjíždí kamion, jel tedy jen o maličko rychleji, než jsem jel já. Na jeden den toho už na mne bylo příliš. Uff. Tentokrát to dobře dopadlo, ale co bude v podobné situaci příště?
Nehoda se naštěstí nestala žádná, ale přimělo mě to k úvaze a k tomuto článku, jak jsou ti starší řidiči nebezpeční. Samozřejmě, že ne všichni, ale jistě se jich v této věkové kategorii nad sedmdesát nebo dokonce nad osmdesát let najde více než těch mladších. Na druhou stranu ti úplní začátečníci bývají rovněž nebezpeční, ale jinak.
Dle statistických dopravních údajů způsobí nejvíc nehod právě příliš staří a příliš mladí řidiči. Ale myslím, že u těch starých je to snad ještě horší. Nijak tím nebrojím proti starým lidem, chraň pán Bůh, vždyť mám okolo sebe několik blízkých, ale něco by se s tím dělat určitě mělo.
Zatímco mladí řidiči jezdí agresivně a nechají se snadno vyprovokovat, například cyklisty, starší jezdí až příliš opatrně a jsou nepozorní a na změny reagují pomaleji.
Nechci se rouhat, protože každý člověk bude jednou starý a pokud se toho dožije, tak bude chtít řídit tak dlouho, dokud mu bude sloužit zrak a tělo. Uvidí a bude se schopen pohnout, a to je přesně ono. Co když ten řidič už nevidí natolik dobře, že je schopen reagovat v určitém zorném úhlu a nemá dostatečně rychlé reakce, aby stihl včas vyhodnotit určitou dopravní situaci? To je právě ten kámen úrazu u takovýchto řidičů. Odhad, pomalá reakce a horší zrak.
Další problém je, že člověk ještě ani nemusí být příliš starý, ale když je vážně nemocen, tak teoreticky také může řídit tak dlouho, dokud bude schopen sedět v autě. Ze zkušenosti vím, že kdyby můj táta sám neusoudil, že už je řízení pro něho příliš nebezpečné, tak jezdit teoreticky mohl dál, řidičák mu nikdo nesebral, i když měl po náročné operaci mozku.
Dle mého mínění, by měly být zdravotní prohlídky starších řidičů častější. Nyní stačí, když jim dá lékař jednou za dva roky razítko a mohou jezdit. Od šedesáti pěti let má totiž každý povinnost jít na lékařskou prohlídku potřebnou k uznání způsobilosti k řízení motorových vozidel. Tuto prohlídku provádí praktický lékař a je třeba ji absolvovat ve věku 65 a 68 let a následně každé dva roky. A co kdyby museli chodit na prohlídky každý rok? Možná by ubylo nehod…