Článek
Představte si, že vcházíte do domu, který je více než 120 starý, na chodbě vás vítá lehká relaxační hudba přerušovaná krátkými zprávami Českého rozhlasu, na chodbách jsou místěny velké obrazovky, na kterých Vás Česká televize průběžně informuje o své programové nabídce a to vše 24 hod. denně (co kdyby se někdo pozdě v noci vracel domů a bez relaxace na chodbě a informace o nových událostech doma i ve světě, by netrefil do svého bytu).
Říkáte si, že je to hloupost? Je, ale zákonodárci, kteří uvedli do života zákon č. 348/2005 Sb., Zákon o rozhlasových a televizních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, na to měli odlišný názor, a tak i ti, kteří vedou sebemenší bytové družstvo nebo SVJ (podotýkám, že většinou zdarma a ve svém volném čase) a ve společných prostorách domu nemají nainstalované rozhlasové a televizní přijímače podstupují naprosto zbytečnou byrokratickou anabázi a za svá bytová družstva nebo SVJ musí vyplnit Evidenční list poplatníka pro právnické osoby podnikající (to v případě České televize) a Evidenční list podnikatelského subjektu (pro Český rozhlas) a samozřejmě tyto formuláře prokazatelně odeslat příslušným organizacím. Bytová družstva a SVJ většinou nemají žádné zaměstnance ani vozidla k pronájmu třetím osobám a byly zřízeny proto, aby zajišťovaly provoz a správu bytového fondu, případně nebytových prostor pro své členy a hospodařily se společným majetkem. Mají ale IČO, a proto zástupci BD nebo SVJ musí vyplnit a zaslat uvedené formuláře příslušným institucím a stvrdit málem vlastní krví, že uvedené údaje jsou pravdivé a jsou si vědomi následků uvedených v § 9 Zákona.
Opravdu není jiná cesta, jak získat základní informace o jednotlivých podnikatelských subjektech působících v ČR a nepožadovat přihlášku k „neplacení“ poplatků za rozhlasové a televizní vysílání u podnikatelských subjektů do 25 zaměstnanců? Pojďme se na to blíže podívat.
Základními statistickými informacemi o jednotlivých podnikatelských subjektech disponuje Ministerstvo průmyslu a obchodu. To Český statistický úřad má k dispozici daleko větší databází informací o jednotlivých podnikatelských subjektech v „Registru ekonomických subjektů (RES)“, který obsahuje statistické a identifikační údaje o všech ekonomicky činných subjektech v ČR (např. základní identifikační údaje o firmě a oboru její činnosti, velikost podnikatelského subjektu včetně počtu zaměstnanců, dále jsou zde zařazeny ekonomické a další údaje (např. informace o plátcích DPH, typu vlastnictví atd.).
Komplexní přehled všech informací je dostupný v ARESu, což je „Administrativní registr ekonomických subjektů“ sloužící jako centrální rozhraní umožňující přístup k údajům uvedeným v obchodním a živnostenském rejstříku.
Snižování administrativní zátěže podnikatelských subjektů bylo zařazeno i do programového prohlášení vlády, kde v části věnované podpoře zaměstnanců a podnikání je uvedeno, že vláda bude pokračovat ve snižování byrokratické zátěže firem a živnostníků což potvrdila i schváleným Podnikatelským balíčkem, který obsahuje 22 opatření na omezení administrativní zátěže podnikatelů.
Škoda, že jejich součástí není zbytečná a zcela nepotřebná evidence podnikatelských subjektů, majících méně než 25 zaměstnanců, pro potřeby České televize a rozhlasu.