Článek
Letošní, již třináctý, ročník StarDance, když hvězdy tančí již zná své vítěze. Roli favoritů potvrdili herec Oskar Hes a jeho taneční partnerka Kateřina Bartuněk Hrstková. Odvedli skvělé výkony, které bavily diváky a po zásluze vystoupali až na samotný vrchol. Totéž se ale bohužel nedá říci o Janu Tománkovi v roli porotce. Zraky diváků se samozřejmě upírají především na jejich oblíbené celebrity, vystupující v disciplíně, která není jejich denním chlebem. Soutěžící se s každým dalším ročníkem pochopitelně obměňují, ale StarDance není jen a pouze o soutěžících. Tento pořad měl až donedávna své jasně zářící stálice. Byla to vynikající moderátorská dvojice Marek Eben a Tereza Kostková, kteří se naštěstí do třináctého ročníku StarDance probojovali. Kdo se ale neprobojoval, je svérázný porotce a kovaný taneční profesionál Zdeněk Chlopčík, se kterým Česká televize prostě ukončila spolupráci.
Přesné důvody zná jen Chlopčík a ČT
Nikdo neví přesně z jakého důvodu, protože ČT ani Zdeněk Chlopčík v tomto ohledu nejsou příliš sdílní. Spekulací je celá řada. Mezi nejomílanější možné důvody patří údajný šovinismus Zdeňka Chlopčíka, k čemuž bych se já osobně nepřikláněla. Druhý uváděný důvod je prozaičtější, neshoda na honoráři. Těžko říci. Každopádně ale Zdeněk Chlopčík celé soutěži citelně chybí a Jan Tománek bohužel tento kráter zacelit nedokázal.
O co jsme přišli a co jsme získali
Se Zdeňkem Chlopčíkem soutěž opustil jakýsi pomyslný duch přímočaré profesionality. Zdeněk Chlopčík byl takový Palo Habera ve StarDance. Jeho verdikty často soutěžící zabolely, když po dlouhých dnech a hodinách dřiny a odříkání, dostali studenou sprchu v podobě Chlopčíkovy krátké, ale naprosto výstižné kritiky. Zdeněk Chlopčík vždy dokázal celkem spolehlivě trefit to nejbolavější místo a ukázat přesně na to, kde soutěžící nejvíce tlačí bota. Chybu vždy jednoduše a výstižně popsal. Nejednalo se ale o veřejnou popravu soutěžního páru, nýbrž o konstruktivní kritiku, která celebrity a jejich taneční mistry posouvala kupředu. Zkrátka Zdeněk Chlopčík se nevyžíval v dlouhých monolozích, ale jasně upozorňoval na technické a rytmické chyby při tanci.
To Jan Tománek je naproti tomu úplný opak. Jeho úkolem evidentně bylo zhostit se role přísného porotce, ale myslím, že mu tato pozice vůbec nesedla. Ne že by byl Jan Tománek špatný tanečník, to v žádném případě, ale skvělý hokejista také rozhodně automaticky nemusí být skvělým rozhodčím. A přesně takto to dopadlo ve třinácté řadě StarDance. Hodnocení Jana Tománka plynule přecházelo v sáhodlouhé monology, ve kterých se ztráceli jak soutěžící, tak i diváci. Dokonce neváhal skákat do řeči ostatním porotcům, jakoby on byl tím jediným profesionálem v porotě a divák toužil jen po jeho výkladu.
Chlopčík je prostě Chlopčík
Na hodnocení Zdeňka Chlopčíka jsem vždycky byla zvědavá. Tanec sice miluji, ale nejsem a nikdy jsem nebyla profesionál. Když skončilo taneční číslo, mnohdy jsem byla výkonem soutěžících unešená a nevšimla si chyb, na které dokázal Zdeněk Chlopčík jednoduše upozornit. Dokázal amatérskému divákovi vysvětlit, co vlastně na vystoupení bylo v pořádku a co ne. Z dlouhého vyprávění Jana Tománka jsem, jako amatér, neměla nikdy nic. Soudě podle veřejného mínění na sociálních sítích, myslím, že nejsem jediná, kdo by v porotě příští série rád znovu viděl Zdeňka Chlopčíka. Bohužel se to ale zdá být naprosto nereálné, neboť sám Chlopčík se nechal slyšet, že se StarDance už nechce mít nic společného. A vůbec se mu nedivím. Jeho tvář a verdikty už zůstanou s touto soutěží asi navždy pevně spjaty.
Zdroje: