Hlavní obsah
Názory a úvahy

Pokárání z Bruselu: Diskriminace na základě etnického původu ve školách

Evropská komise na základě statistiky o umisťování romských dětí do oddělených škol pro děti se zdravotním postižením poslala formální výzvu k řešení situace. Termín k vyřešení nedostatků: 2 měsíce.

Článek

Inkluze: Model, kdy se tělesně a smyslově hendikepované děti mohou vzdělávat v běžných základních školách. Již za ministryně Valachové byl velký tlak na inkluzi, možná za tím byla snaha postupně rušit praktické základní školy, kde se ve velkém počtu romské děti vzdělávaly. Praktické školy byly příčinou tlaku EU, protože zaváněly segregací. Děti, které byly neschopné absolvovat běžnou výuku, byly zařazeny do skupiny dětí s diagnózou (zdravotní postižení) a převedeny do škol se sníženými nároky na výuku. Ostatní děti, které byly s pomocí asistentů schopné dochodit základní školu a je jedno, jestli vyšly ze šesté, nebo sedmé třídy, nejsou předmětem sledování. Nyní nás opět pranýřuje EK, protože podle ní jsme problematiku inkluze nezvládli a romských dětí je v oddělených školách více, než by statisticky odpovídalo počtu dětí se zdravotním postižením.

Od doby procesu zařazování uplynulo hodně vody, investovaly se miliardy do škol a výsledky jsou vzhledem k tomuto úsilí, zejména ze strany učitelů, asistentů a dalších zainteresovaných osob a organizací zanedbatelné. Ombudsman tlačí na lepší diagnostiku a odhalování příčin špatného prospěchu romských dětí, kdy zastaralá diagnostika dobře neodhalí rozdíl mezi vrozenými rozumovými schopnostnostmi žáka a vliv prostředí.

Možná by bylo třeba pane ombudsmane, řešit hlavně prostředí a vliv rodiny. Co pro ně dělají vlastní rodiče. Tady je třeba napřít síly.

Školy za dobu inkluze hodně ztratily. Učitel je nucen snížit objem učiva, bystřejší spolužáci zpomalit tempo výuky. Asistenti mohou být rušivým elementem nejen pro učitele během výuky, ale i pro žáky. Výsledek znalostí žáků ve třídách s několika takto pracujícími asistenty je logicky horší, než ve třídách, kde všechni žáci jsou na přibližně stejné mentální úrovni. Ale i děti, byť mentálně vyhovující, které přicházejí z prostředí rodin závadných a vyrušují způsobem neakceptovatelným ve výuce, jsou pro učitele, který se má soustředit na výuku, psychickou zátěží.

Nebyly praktické školy pro tyto děti vhodnější, s malým počtem žáků ve třídě, s nižšími nároky na osnovy? Školáci dokončili základní školu, učitelé je dovedli až do nástupu na učňovské školy bez velkých stresů pro ně i učitele.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz