Článek
V úvodu si dovolím citovat z článku „Jak tunelují dopravní podnik“ reportéra MF DNES, Václava Janouše, ze dne 12.12.2024
„Pražský dopravní podnik obchodoval v letech 2014-2022 s šestnácti firmami přímo napojených na lidi obviněné či vyšetřované v korupční kauze Dozimetr a zaplatil jim 728 mil. korun. K tomu po celou dobu organizoval neprůhledná výběrová řízení, přiděloval a s nejvyšší měrou pravděpodobnosti dělil zakázky těsně pod limitem, aby mohl firmy vybírat napřímo. Uzavíral smlouvy s nevýhodnými či předraženými cenami, platil za práci, kterou nepotřeboval nebo kterou nelze ověřit. Jak se v auditu uvádí, mezi oslovovanými a následně vybranými figuruje stále stejný okruh dodavatelů. Druhý největší objem zakázek , který zadal DPP na správu objektů, získali expolitici ČSSD spojovaní se známým pražským kontroverzním podnikatelem. V letech 2014-2022 získaly od DPP jejich firmy zakázky za 778,2mil. korun“.
To jsou jen některé informace z utajovaného auditu. Kontrola a šetření potvrdí, nebo vyvrátí, zda výsledky auditu odpovídají skutečnosti. Doporučuji přečíst celý článek reportéra Janoucha těm, kteří se chtějí seznámit s praktikami především výběrových řízení Dopravního podniku hlavního města Prahy. Audit si objednal u německé společnosti StoneTurn pražský magistrát. Výsledky budou posuzovány, odpovědní radní budou zdůvodňovat, zda audit odpovídá.
Mrzí mne, že Pirátská strana, která se holedbala před volbami slovy: "Pusťte nás na ně"!, případně: „Vyčistíme pražský magistrát“ ústy některého z členů strany, neměla výsledky, byť program strany získal hlasy především tím, že slibovala zaměřit se na korupci a transparentnost. Piráti sice neměli přímo v gesci dopravu, tu měla Praha sobě, ale byli tam pánové Zábranský, Štěpán a dosud a již podruhé ve významné funkci ředitele dopravy nebo primátora, Pirát Hřib.
Není to první společnost, která audit předložila. Smutné je, že praktiky zůstaly. Co bude následovat po tomto auditu? Budou konečně padat hlavy nebo karavana půjde dál a my budeme pouze štěkat?