Článek
V oblasti školství je chaos, změny, ke kterým má dojít, nevypovídají o plánování budoucnosti absolventů. Zatímco ekonomika volá po absolventech technických škol, zřizují se lycea, která mají nahradit učňovské obory. Státní školství nedostatečně propaguje učňovské obory. Ty nyní spíše podporuje soukromá podnikatelská sféra. Budoucí výstavba a především provoz dalšího jaderného bloku bude vyžadovat tisíce technicky vybavených vysokoškoláků, středoškoláků i absolventů učňovských škol. Studenty technických škol lze podpořit i stipendiem. Školství podporuje a také veřejnost si žádá více míst na gymnáziích s humanitním zaměřením. Ale střední školy s technickým zaměřením mohou dobře a myslím i lépe připravit studenty ke studiu na ČVUT, matematicko-fyzikální fakultu UK a VUT v Brně. Jistě, tyto školy vyžadují po studentech dobrý intelekt, studium je náročné. U těchto typů škol nelze studium ošidit. Jaderné inženýry budeme potřebovat. Objednávka zde vznikla schválením jaderného bloku. Každý ústupek, snaha o zjednodušení jak přijímacích pohovorů na střední školy, tak změkčení požadavků na úroveň maturit je špatná a nevede ke zvyšování úrovně vzdělání. Vlastnit maturitní vysvědčení není samozřejmost a každý maturitu mít nemusí. Dnes maturitní vysvědčení bohužel ztrácí na hodnotě. Zejména absolventi některých střední škol nejsou dostatečně vybaveni potřebnými znalostmi a schopnostmi. Tady opět má nastoupit stát, protože garantuje osnovy. Při sledování počtu mladých lidí lze tvrdit, že škol je na jejich počet neúměrně mnoho. Tady také vidíme snahu škol bojovat o studenty za každou cenu. Studijní předměty a závěrečné práce absolventů některých vysokých škol jsou až bizarní. To naše hospodářství nepotřebuje. To je drahé studium za peníze poplatníků a absolvent s touto přípravou do života odčerpává finance kapitoly školství a později úřadu práce.
Co je závažné, je podpora Rámcového vzdělávacího programu, kde tradiční předměty začínají vytěsňovat skills, dovednosti, tedy výuku se zaměřením na komunikaci, empatii a podobné znalosti. Záměrem školství je především připravovat mladé lidi na jejich budoucí povolání. Na profesní a osobnostní rozvoj. Co můžeme očekávat v budoucnu? V souladu s Boloňskou deklarací, kterou EU doporučuje, je zvýšení dostupnosti, přitažlivosti a kvalita vysokoškolského vzdělávání. Dostupnost a kvalita mi spolu nekoreluje. Postupně spíše směřuje k degradaci vzdělání.
Rovněž je třeba ukončit projekt inkluze, který se neosvědčil a stojí stát miliardy.
Závěrem: Peněz je dost, ale nejsou účelně využity.