Článek
ČR patří k nejprůmyslovějším zemím EU, zpracovatelský průmysl a výroba energie tvoří kolem 30% hrubé přidané hodnoty (HPH). Přesto ministerstvo školství pokračuje ve svém programu rušit učiliště a rozšiřovat všeobecná lycea.
Jestliže ministr Bek požaduje pro kapitolu školství 6 miliard a rektoři tvrdí, že potřebují 10 miliard, ať rozhodne stát, který objednává a platí. Má i kontrolovat a nést odpovědnost. Přinejmenším za to, jaké studenty školy produkují. Jestliže není zájem o technické obory zejména proto, že studium na technikách vyžaduje dobrou znalost matematiky, logické myšlení, píli, soustředění, podpořme jejich studenty finančně. Dávejme stipendia, ubytování na kolejích přednostně a zdarma. Spolupracujme s firmami dle jejich potřeb. Firmy se mohou i finančně spolupodílet podporou studentů stipendiem, umožněním a podporou praktické výuky přímo ve výrobě. MPO připravilo speciálně upravené učebny techniky, které jezdí po celé ČR. Organizuje exkurze na ZDŠ, aby získali žáky pro technické obory. Ministr školství nenaslouchá požadavkům českého hospodářství a na úkor vzdělání odborného rozšiřuje studijní místa pro všeobecné studium. Rozšířením výstavby jaderných bloků bude potřeba vyšších stovek inženýrů, průmyslováků a učňů schopných obsluhy. To je jasná objednávka.
Také učňovské školství by mělo být podporováno miliardami, kterými se bude plýtvat pro místa studentů humanitních studií a lyceí. Stát má tlačit na ministra školství, aby upřednostnil studium technicky zaměřených studentů a učňů, které skutečně potřebujeme. Podporu lze zesílit díky účasti firem na vybavení učeben, které nejsou levnou záležitostí, případně stipendiem, ubytováním zdarma. Ve vyšším ročníku v rámci praxe finanční odměny. Náborové příspěvky.
Technické obory mohou udržet naši ekonomiku, hospodářství. Ať jsou to absolventi technických univerzit, průmyslových škol nebo učebních oborů zaměřených na techniku.
Otázka zní: "Potřebujeme více vysokoškoláků jen pro splnění limitu doporučeného EU"? Ano, potom jsou místa na lyceích a fakultách humanitních studií lehce obsaditelná. Ale potřebujeme další politology, sociology, filozofy a podobné absolventy v době, kdy potřebujeme udržet ekonomiku? Podpořme raději technické obory.
Před několika dny jedna z prestižních univerzit v USA otevřela studijní obor „Beyoncé“. Ano, jedná se o jméno americké zpěvačky a textařky, nositelky 28 cen Grammy. Předmětem studia bude černošské hnutí a feminismus. Jistě přínosný obor, nic proti ní, černošskému hnutí a feminismu.
Ale není třeba chodit daleko. V ČR na našich prestižních univerzitách absolvují bakaláři a magistři na základě obhajoby i takových závěrečných prací na téma:
Sexuální a vylučovací slovní zásoba a kontexty jejího využívání v romštině.
Gay pornografie jako afirmace a jako parodie. Genderové aspekty gay pornografie.
Duhová rodina živoucího světla a lásky.
Figura kyborga v diskurzu kyberfeminismu.
Výuka tématu homosexualita a prevence homofobie na druhém stupni základní školy.
Romský revenant-mulo jako dogma. (Anotace:práce se tematicky zaměřuje na studium víry v duše zemřelých u Romů).
Práce byly obhájeny převážně na UK, Filozofická fakulta, UK, Fakulta humanitních studií, MU, Fakulta sociálních studií, MU, Pedagogická fakulta, MU, Obecná teorie a dějiny umění a kultury a další práce. Obávám se, že mnozí z úspěšných absolventů nejsou v současné, ekonomicky náročné době potřební a zaměstnatelní a naši ekonomiku nezachrání.