Článek
Jenže jim v té době už přestávaly stačit papundeklové kulisy a byli čím dál zvědavější, jak to vypadá jinde, než u nich doma. Proto začaly vyjíždět první filmové štáby na bližší i vzdálenější lokace, aby natočily atraktivní příběhy na dechberoucích místech.
Jako jedna z logických voleb se pro Američany ze západního pobřeží ukázalo Tahiti ve Francouzské Polynésii. Proto na zdejší ostrovy vyslali malý filmový štáb vedený věhlasným německým režisérem Friedrichem Wilhelmem Murnauem, který se v roce 1921 proslavil ve světě svým dodnes nepřekonaným upírským hororem „Nosferatu“.
Po takovém úspěchu sice dostal pozvánku do Hollywoodu, ale jeho fenomenální výkon, při kterém diváci v kině hrůzou omdlévali, už se mu nikdy nepodařilo zopakovat. Proto dostal na svůj nový projekt jen omezený rozpočet a radu, ať si v rámci úspor najde na Tahiti herce i další spolupracovníky mezi místními domorodci.
Murnau přesvědčil renomovaného dokumentaristu Roberta J. Flahertyho, autora mimořádně úspěšného snímku o Eskymácích „Nanuk - muž primitivní“, aby se k němu připojil. Flaherty už měl s natáčením s místními domorodci zkušenosti, a tak se spolu pustili do psaní scénáře. Mělo se jednat o více-méně popisný film o životě domorodců na tehdy ještě turistikou příliš nezasažených ostrovech.
Jenže poté, co Murnau potkal v místním baru osmnáctiletou dívku Reri a rozhodl se ji obsadit, potřeboval změnit i koncepci filmu. Od místních se dozvěděl o „tabu“ - nepřekonatelném zákazu a napadlo jej zkombinovat milostný příběh s tajemnem. Sám přepsal celý scénář a dal mu název „Tabu - milostný příběh z jižních ostrovů“ (1931). Ošklivě tím ale narazil u Flahertyho, který s ničím takovým, co by dokument proměnilo v regulérní hraný film, nechtěl mít nic společného. Raději se nechal vyplatit a zmizel.
Murnau pak začal natáčet sám. Reri překřtil na Anne Chevalier a svěřil jí hlavní roli, což se kupodivu ukázalo jako poměrně šťastná volba. Anne byla míšenkou, sedmým dítětem francouzského vystěhovalce a jeho polynéské ženy. Díky tomu obstojně mluvila francouzsky a ovládala i základy angličtiny.
Sice se natáčel ještě němý film, ovšem při domluvě na place se znalost jazyků hodila. Celý příběh byl inspirován tragickou láskou Romea a Julie, navíc okořeněnou tím, že dívka Reri byla „tabu“ - zasvěcena božstvům a žádný muž se jí nesměl dotknout. Což byl problém, protože se tajně zamilovala do mladíka Matahi, který ji unese. Oba spolu uprchnou na vedlejší ostrov, ale ani tam ještě nejsou v bezpečí.

Anne Chevalier ve filmu Tabu
Aby je finančně zajistil, pokusí se Matahi potopit pro vzácnou perlu, kterou střeží žralok, ale Reri mezitím najde panovníkův vyslanec Hitru, který ji přesvědčí, aby se vrátila. Reri s ním odchází na loď a Matahi, který ji chce zachránit, se během odvážného pokusu proniknout za ní utopí.
Exotický příběh byl ještě navíc podbarvený legendou, že když filmaři porušili jedno z místních tabu a vstoupili na místa, kam neměli, bohové je prokleli. Když po návratu do Ameriky Murnaua porazilo auto a on na následky zemřel týden před premiérou svého posledního filmu, byl na světě skandál, který média náležitě „prodala“.
I díky tomu proudily na „Tabu“ statisíce diváků, kteří poprvé viděli tropický svět, o jakém se jim ani nesnilo. Zážitek byl dokonalý i díky kameramanovi Floydu Crosbymu, který za to po zásluze dostal svého prvního Oscara.
Malý film, který stál původně něco kolem 5.000 dolarů, měl celosvětové tržby bezmála 500.000 dolarů a stal se jednou z legend americké kinematografie zařazených do zlatého fondu.
Pro Anne to znamenalo, že se z rodné Francouzské Polynésie vydala do Ameriky a poté i do Evropy, kde vystupovala s tahitskými tanci. Po jejím představení ve Varšavě ji oslovil Eugeniusz Bodo (ekvivalent našeho Oldřicha Nového), který v té době představoval hvězdu první velikosti v kabaretech i ve filmech. I když úspěšnému tanečníkovi, herci, zpěvákovi a konferenciérovi v té době ležely u nohou tisíce dívek, zamiloval se do exotické krásky. Aby si ji udržel, nabídl jí roli ve filmu, o kterém do té doby nikdo neslyšel.
Díky svému charisma přesvědčil investory, napsal scénář, režíroval a hrál hlavní roli po boku Anne v dobrodružném snímku „Černá perla“ (1934). Děj je v podstatě prostý. Polský námořník si z exotické Tahiti doveze manželku (Anne) a poklad v podobě domorodých perel z posvátné „tabu“ jeskyně, které tam ukradl a chce je použít jako investici při svém dalším podnikání . Jenže na ně mají zálusk zloději, kteří vyšlou za námořníkem svojí volavku, aby ho svedla. Manželka se trápí, že pro něj není dost dobrá, když není Evropanka, ale nakonec ho vlastním tělem ochrání, když po něm zločinci střílí.

Anne Chevalier (1912 - 1977)
Film měl sice úspěch, ale Anne to v Polsku neudrželo a vrátila se po několika měsících do Ameriky. Čekala ji tu v roce 1937 ještě poslední role v americkém filmu „Hurikán“ uváděný někdy i jako „Uragán“. Legendární režisér John Ford vybral jako místo natáčení místo Tahiti pro změnu ostrovy Americké Samoy.
Hurikán je kombinací milostného, katastrofického a vězeňského filmu, kde Anne nedostala zdaleka tak velký prostor, jako ve svých minulých snímcích. I tentokrát zazářila nejen svou krásou, ale protože už šlo o film mluvený, i svým hereckým výkonem.
Přesto se rozhodla svou filmovou kariéru ukončit a dál vedla už jen „obyčejný“ život, který se uzavřel v roce 1977. Naštěstí je její osobnost uchována alespoň na stříbrném plátně, kam se zapsala jako jedna z prvních „ne-bílých“ hereček v hlavní roli.
Pro další informace: