Článek
Soukromá televizní stanice se rozhodla oprášit ve světě už značně omšelý projekt The Bachelor (česky „starý mládenec“) a představila ho svým českým divákům. Tedy spíš divačkám. Upřímně, netuším, který chlap by dokázal pravidelně koukat, jak se houf krásek snaží vlísat do přízně jediného chlapa. Snad jen za trest, že zase nevynesl odpadkový koš.
Poprvé se „dohazovací show“ představila na obrazovkách americké stanice ABC v březnu 2002, kde si letos odbývá už svou 28. sezónu. Tehdy byl „panem vyvoleným“ absolvent Harvardu a investiční makléř. Zpětně přiznávám, že mne v některé z prvních sezón zaujala reklama a pár epizod jsem viděla. Nevěřícně jsem v čase, kdy ještě nebyly „reality show“ tak obvyklé, jen kroutila hlavou, co všechno by byly mladé moderní ženy schopny udělat, jen aby si je dotyčný vybral. Mimochodem, v letošní sezóně se v americké verzi „soupeří“ o profesionálního tenisového trenéra.
O něco později odstartovala i reversní verze, kde si „stará panna“ pro změnu vybírá mezi muži. Není bez zajímavosti, že tady se občas objevuje v hlavní roli některá z bývalých účastnic The Bachelor, která zaujala diváky. Pro producenty v sobě tedy má určitý potenciál přivábit je znovu k obrazovkám, aby se dozvěděli, jak se jí povede dál.
Koncept je pořád stejný - on a 18 krásek se dostanou do kouzelného prostředí. Dívky spolu žijí ve vile, odkud si je po jedné či po více vyzvedává limuzína, která je doveze tu na večeři, tu na výlet vrtulníkem, jindy na projížďku jachtou, ale třeba i na krmení divokých zvířat nebo jen tak na procházku po pláži s bachelorem. Aby se prostředí neokoukalo, konaly se některé série kromě mořského pobřeží třeba i v lyžařském centru nebo v horách.
Starý mládenec se během randění za přítomnosti několika kamer snaží zjistit, která z dívek různých profesí - od sestřičky přes modelku až třeba po realitní makléřku - by mu vyhovovala nejlépe a měla by se stát jeho vyvolenou.
Na konci každého dílu je tzv. obřad růží, kdy ty ze slečen, které chce dotyčný potkat i příště, dostanou rudou růži. Na kterou z nich nezbyde, odjíždí domů. Občas - aby to nebyla nuda - se ale některá z vyřazených dívek také může vrátit jako černý kůň soutěže.
O intriky mezi dívkami žijícími na omezeném prostoru, který samy nesmí opustit, samozřejmě není nouze. Některé umí hrát pěkně zostra, zvlášť jak se jejich počet ve vile snižuje a „ponorka“ nabírá na intenzitě.
Poslední tři (případně dvě) dívky pak užuž sahají na metu nejvyšší. Totiž, že právě před některou z nich dotyčný poklekne s prstenem a dotazem, zda si ho vezme. V případě oboustranné náklonnosti následuje pohádková svatba. Pozor, občas se může stát, že vítězka odmítne a hrdě odkráčí od zaskočeného ženicha, kterému nezbývá, než zůstat zase starým mládencem. Případně se dotyčný nerozhoupe a od zklamaných vdavekchtivých krásek raději prchne.
Je to všechno skutečnost? Ale kdeže. Možná během prvního ročníku mohly divačky ronit slzy a toužit, aby na konci právě jejich favoritka oblékla svatební šaty a závoj, prošla ozdobným obloukem, špitla „I do“ a pak spolu žili šťastně až do smrti.
Nejpozději od druhé řady ale muselo být každému se špetkou soudnosti jasné, že jde o výborně vykalkulovanou reality show pro ženy středního věku. Ostatně tomu odpovídá i výběr lukrativních reklamních spotů, které se celým programem vinou jako poměrně hustá síť propojující jednotlivé scénky.
Když mluvím o scénkách, myslím to doslova. Hlavní hrdina i všechny dívky mívají alespoň základní zkušenosti s vystupováním na veřejnosti, musí dobře „prodat“ své emoce a nebo je rovnou zahrát. Co z toho mají? Někdo touží po popularitě, ale spíš jde o vybudování nebo posílení svého jména coby „značky“. Je už pak na dotyčném či dotyčné, jak se jim s mediálním zájmem podaří pracovat ve svůj prospěch.
Výjimkou není ani nově nasazená česká verze s finalistou soutěže Muž roku 2019, modelem a podnikatelem Janem Solfronkem a osmnácti slečnami mezi 20-30 lety, které jsou více méně zaměnitelné, byť se produkce snažila vybrat pokud možno odlišné typy.
Podstatné je, že se dívky mají nabízet a nebojím se říct, že i podbízet jako na trhu s „bílým masem“, což jde celkem ostře proti posledním 100 letům partnerských vztahů minimálně v americko-evropské civilizaci.
Věřím, že i v Česku si Bachelor své divačky najde, trocha romantiky přece nezaškodí. Naštěstí dívky ve věkové skupině mezi 15-30 lety už stejně televizi moc nesledují, takže by si z celé show nemusely odnést žádné trauma do vlastního výběru svého životního partnera.
Pro další informace: