Hlavní obsah
Aktuální dění

Bleskové mizení brněnského brutalistního obra aneb Když je Prior v pytlích

Foto: knihoMolka

Z budovy, kde sídlilo zázemí obchodního domu, už zbývá jen skelet a i z něj každým dnem ubývá.

Prior na brněnském Dornychu v těsném sousedství hlavního vlakového nádraží a na spojnici s autobusovým nádražím Zvonařka, kudy denně proudily tisíce lidí, se pomalu, ale jistě stává minulostí.

Článek

Během 40 let, kdy sloužil svému účelu, tudy prošly miliony Brňanů i přespolních. Rádi sem mířili také návštěvníci brněnských veletrhů, aby si nakoupili, než se zase vraceli domů.

Prior na Dornychu patřil k největším v Československu, ale málokdo ví, že měl vlastně původně tvořit jen část většího komplexu. Ten se ale už po Sametové revoluci nerealizoval.

Foto: RomanM82/wikimedia.commons/CC-BY-SA-4.0

Vloni na podzim se ještě v některých obchodech dalo nakupovat, ale postupně se všechny uzavíraly.

Aby nemusela být úplně znefunkčněna lávka nad frekventovanou ulicí Úzká, která vedla na terasu už uzavřeného objektu, rozhodli se stavaři napojit ji na nové schody a eskalátory, které ústí na nový širší chodník vedoucí kolem celé stavby a na tramvajovou zastávku.

Foto: knihoMolka

Dornych letos v lednu

Podle původních plánu se mělo s bouráním začít hned od ledna, ale vše se o zdrželo z důvodu technické závady na speciálním jeřábu nezbytném při rozebírání nejvyšší části bývalého obchodního domu.

Foto: knihoMolka

Dornych začátkem února, dole v té době ještě nepřeložená stanice IDS JMK.

Toho občas využili sprejeři se smyslem pro dobrodružství a část budovy „otagovali“ svými podpisy. Jejich výzdobě neušel ani bývalý sportbar u nástupu na terasu ve směru od průchodu z hlavního nádraží, nechvalně proslulý tím, že se kolem něj shromažďovaly skupinky bezdomovců.

Ti se teď nuceně přemístili do dalších lokalit kolem nádraží, jejich spacáky a tašky jsou tu a tam k vidění i během dne přímo ve zmiňovaném podchodu.

Foto: knihoMolka

V popředí budova bývalého sportbaru, vpravo schodiště na dnes už uzavřenou terasu

Na straně přiléhající k ulici Úzká vyrostl ze suti improvizovaný kopec, po kterém se technika dostává do vyšších pater. Vzhledem k tomu, že je aktuálně na jihu Moravy výrazné sucho, musí jeden ze zaměstnanců stavební firmy neustále kropit místa, kam se bagr právě zakusuje.

I tak už byla přeložena stanice IDS JMK, která ještě nedávno stála těsně vedle budovy, pro jistotu o několik desítek metrů dál, aby cestující nemuseli při čekání na svůj spoj dýchat prach nebo nedošli úhony, pokud by část trosek nespadla tam, kam má.

Foto: knihoMolka

Část sutin už skončila v obřích pytlích, které se z budoucího staveniště průběžně odvážejí. Celá demolice by měla podle plánu skončit během dubna. Zároveň už probíhají přípravné práce pro budoucí komplex staveb, které by - pokud půjde všechno podle plánu - měly být hotové a zpřístupněné během roku 2027.

Logicky by tak měla vzniknout další část ambiciózního plánu modernizace jižní části moravské metropole, kde se dřív nacházely továrny vyrábějící látky. Právě díky nim se Brnu přezdívalo „moravský Manchester“.

Jeho realizace začala už před lety přeměnou někdejšího industriálního areálu Wannieckwerk - Vaňkovka na obchodní a společenské prostory. Do roku 2035 by mělo navázat na novou čtvrť i budoucí nové hlavní brněnské nádraží.

Foto: knihoMolka

Sprejeři nechali své podpisy i těsně pod střechou bývalé vyšší budovy.

Pro další informace:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz