Článek
Před tím, než padlo v roce 2022 definitivní rozhodnutí o zrušení „nepotřebné“ vlečky z Dolního nádraží do areálu Brněnského výstaviště, měla za sebou trať o délce necelé 4 kilometry poměrně bohatou historii.
Její vůbec první část vedla kupodivu nikoli od nádraží, ale od Bauerova cukrovaru, který se nacházel v místech dnešního výstaviště na Starém Brně, až na křižovatku Poříčí. Tehdy se ovšem nejednalo o vlakové koleje, ale trať pro brněnskou parní tramvaj, která propojovala dnešní Mendlovo náměstí s Ústředním hřbitovem.

Zbytky zarůstající vlečky u Vídeňského viaduktu
Když v roce 1906 cukrovar vyhořel, zůstal v provozu jen krátký úsek trati, který vedl k nedaleké smaltovně bratří Gottliebových & Brauchbara. V roce 1927 si na ni vzpomněli iniciátoři Výstavy soudobé kultury v Československu, která se chystala na následující rok právě do lokality rodícího se výstaviště. Tehdy ale sloužila spíš pro přepravu věcí a stavebního materiálu uvnitř areálu, kde měla hned několik odboček.
K jejímu napojení na Dolní nádraží došlo až ve druhé polovině 50. let 20. století, kdy bylo brněnské výstaviště vybráno pro pořádání prestižního Mezinárodního strojírenského veletrhu. Díky vlečce se sem dostávaly i nadrozměrné náklady a především kolejová vozidla.

Koleje momentálně končí v místě, kde se napojovaly do středu vozovky ulice na Poříčí. Ta nyní prochází úpravou v rámci protipovodňových opatření a stavby nové náplavky.
Pravda, nebylo to bez omezení. Vlečka totiž částečně vedla středem ulice Poříčí, což při vlakovém využití pro změnu omezovalo automobilovou dopravu v poměrně vytížené lokalitě, ale také dvě tramvajové linky, které koleje na výstaviště křížily.
Ústup od slávy zažila vlečka během 90. let, kdy její služby byly využívány méně a méně. Výjimečně se přeci jen hodila, třeba, když dovedla v roce 2018 na výstaviště zrestaurovaný prezidentský vlak na počest 100. výročí vzniku republiky, nebo o čtyři roky později, kdy tudy projela (krokem) vysokorychlostní souprava francouzského TGV.

Vlečka přivedla na výstaviště i zrestaurovaný prezidentský vlak
Vždy se tak muselo ale dít v noci, aby nezkolaboval provoz v přilehlých ulicích. Od letošního roku jsou pouliční koleje už minulostí, zbývá ještě část probíhající pod Vídeňským viaduktem směrem na Dolní nádraží.
Ale i ta časem zanikne, až se rozběhnou práce na dalším úseku protipovodňových opatření u Svratky a zejména, až se po letech odkladů začne v samém sousedství vlečky budovat nové vlakové nádraží.
To už Brno vyhlíží pěkných pár let, kdy mu kapacitně ani reprezentačně nestačí současná secesní budova i kolejiště, kam poprvé dorazila c. a K. dráha už v roce 1839.

„Na rozloučenou“ se v roce 2022 projela po vlečce na výstaviště i starší souprava francouzského rychlovlaku TGV
V některých zemích je zvykem, že se bývalé kolejiště po úpravě mění třeba na cyklostezku. Zda to tak bude i v Brně je - v souvislosti s dalšími plány v lokalitě - spíš hypotetickou otázkou.
Pro další informace: