Článek
Tendr na celou zakázku sice ještě vypisovala předchozí vláda, ale celý tendr běžel už výhradně po volbách v roce 2023, kdy byl ministrem vnitra právě Šutaj Eštok z koaliční strany HLAS.
Až po devíti měsících se hasiči pod podmínkou anonymity začali novinářce Márii Benedikovičové z Denníka N svěřovat s tím, jaké mají s novým autem zkušenosti. Nejenže jim byl nový vůz ihned po tiskové konferenci v Žilině, kde ministr slavnostně auto předával, zase odebrán s vysvětlením, že je ještě třeba pár věcí doladit, ale i jejich další zkušenosti jsou víc než tristní.
Už při prvních výjezdech do akce dva měsíce od oficiálního předání před kamerami nové auto pořádně nebrzdilo - brzdy se přehřívají a nemají odpovídající výkon. Tím ovšem výtky profesionálů jen začínají. Zjistili, že nástroje nejsou uloženy z logiky potřeb při zákroku - ty nejtěžší, které hasiči potřebují nejčastěji, byly vysoko nebo daleko od sebe, čímž při zákroku utíkaly cenné vteřiny. Nefunguje správně ani naviják, kterým mj. vytahují havarované vozy z příkopu zpět na vozovku.
Dalším nepříjemným poznatkem je fakt, že do auta zatéká voda tam, kde má být odizolované. Vozíky, které používají na přesun zaparkovaných aut, nebyly správně smontované a začaly se rozpadat. Skládací dopravní kužely, kterými mají vymezit místo zásahu, se začaly rozkládat po několika týdnech používání.
Uvnitř vozu se vylamují držáky na vybavení, které bývají běžně vyrobené z antikoru nebo z hliníku, ale v novém autě jsou jen z plastu, který zátěž nevydrží. A třešničkou na dortu je reflexní značení zvenku, které se už také začalo odlupovat.
Hasiči jsou novým vozem po právu rozčarovaní a upozorňují, že podobné problémy s víc jak dvacet let starými vozy, kterými dodnes jezdí k nehodám i požárům, nikdy neměli. Zároveň zdůrazňují, že přitom počítají každou sekundu, aby byl jejich zásah úspěšný a zachraňoval nejen majetek, ale i lidské životy.
Velitel hasičského záchranného sboru Adrián Mifkovič na to reagoval tiskovou zprávou, že má jít v případě prvního vozu jen o prototyp, který se teprve zkouší za plného provozu, aby se odstranily případné nedostatky. Což je nová informace komunikovaná až 7 měsíců od momentu, kdy byl vůz zařazen do vybavení bratislavských hasičů a vyjíždí přes všechny nedostatky k ostrým zásahům.
O to překvapivější je fakt, že celou zakázku na celkem 80 hasičských vozů získala v podstatě neznámá firma LRK Trading s.r.o., která se vybavování hasičských vozů nikdy dřív nevěnovala a vznikla jen pár měsíců před tendrem. Neměla ani zaměstnance, ani telefon či webovou stránku a v původním předmětu podnikání deklarovala, že se zabývá prodejem nápojů, chovem hospodářských zvířat či zpracováním dřeva. Slovenská policie firmu LRK Trading s.r.o. sice prověřovala, ale nakonec došla k závěru, že nic podezřelého na ní neshledává.
LRK Trading s.r.o. ovšem sama celý vůz nevyrábí. Na podvozek Scania se montuje kabina od polského výrobce Mototruck, který je také kompletuje a vybavuje. Bez zajímavosti není způsob financování - 71 vozů z 80 objednaných je hrazeno z fondů Evropské unie, zbylých 9 má zafinancovat Ministerstvo vnitra SR. Celkově jde o investici za 41.000.000 Eur (998.265.950 Kč). Pro srovnání, obdobný vůz dostali i hasiči v České republice, kde byla jeho pořizovací cena 300.000 Eur (7.304.385 Kč), tedy o 274.000 Eur méně (6.668.700 Kč).
Opozice vyzývá ministra Matúše Šutaje Eštoka, aby dodržel svůj slib, že nebudou-li auta kvalitní a v předem daném termínu, zruší celou zakázku, jak sám vloni v prosinci sliboval, ale ten na to nijak nereaguje.
Ostatně není to první podivný tendr na Eštokově ministerstvu vnitra. Před časem hledalo dodavatele nových policejních uniforem s podmínkou, že látka musí obsahovat kávová zrna. Pak také vyšlo najevo, že ministerstvo vnitra nakupovalo policejní čepice za 115 Eur, přičemž obdobné čepice dostali železničáři jen za 46 Eur.
Za ministrem Šutajem Eštokem jdou i kauzy redesignu polepu policejních aut, kde sice byly slovenské znaky, ale chyběly nezbytné reflexní prvky, či o 3 měsíce zpožděný tisk pasů se slovenskými symboly, které - jak se později ukázalo - byly převzaty od polské autorky z fotobanky a navíc obsahovaly báseň předka vůdce současné slovenské opozice Michala Šimečky.
I když po odchodu bývalého předsedy HLASu Petera Pellegriniho do prezidentského paláce si strana vybrala za svého nového lídra právě ministra vnitra Matúše Šutaja Eštoka, příliš se jí nedaří a z původních téměř 15% voličů by jí dnes dalo podle průzkumů svůj hlas už přibližně jen 10%.
Pro další informace: