Hlavní obsah

Rekordní počet případů Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Licence Canva.com Autor/ka fotografie: energepic.com: https://www.pexels.com/cs-cz/foto/159888/

Trh

ÚOHS je centrálním orgánem státní správy v České republice, který sleduje a zajišťuje spravedlivé podmínky na trhu a ochraňuje zdravou konkurenci. Zjistěte více o jeho roli a činnosti.

Článek

Jako bdělý strážce trhu, má ÚOHS na starost širokou škálu agend – od postihování kartelových dohod a zneužívání dominantního postavení, přes kontrolu fúzí až po dohled nad zadáváním veřejných zakázek. Rok 2023 byl pro ÚOHS rokem plným změn. Úřad musel čelit rekordnímu náporu případů napříč všemi oblastmi své působnosti. Počet podnětů a zahájených správních řízení dosáhl historických maxim, což prověřilo schopnosti a kapacity úřadu. Navzdory této zátěži se však ÚOHS se ctí zhostil svého poslání a díky obětavé práci svých zaměstnanců dokázal všechny případy včas a kvalitně vyřešit.

K již tak širokému záběru aktivit ÚOHS loni přibyla další významná agenda. K 1. lednu 2023 totiž Úřad převzal kompetence v oblasti přístupu k dopravní infrastruktuře, které dříve náležely zrušenému Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře. ÚOHS se tak nově stal arbitrem spravedlnosti i na poli železniční, letecké a vodní dopravy.

Začlenění této agendy do struktur ÚOHS proběhlo naprosto hladce. Stávající zkušený personál se dokázal rychle zorientovat v nové problematice a za vydatné podpory několika přesunutých specialistů z původního úřadu se podařilo navázat na předchozí rozhodovací praxi. Zároveň se díky synergii a úsporám z rozsahu podařilo zeštíhlit počet úředníků a ušetřit tak veřejné finance.

Rozšíření kompetencí ÚOHS o oblast přístupu k dopravní infrastruktuře je logickým a přínosným krokem. Úřad nyní může komplexně dohlížet na férovou soutěž ve všech síťových odvětvích a zajistit nediskriminační přístup ke klíčovým dopravním cestám všem oprávněným zájemcům. To v konečném důsledku podpoří rozvoj konkurence, zkvalitnění služeb a snížení cen pro koncové zákazníky.

Ačkoliv integrace nové agendy zatím probíhá bez větších problémů, výzvy do budoucna samozřejmě existují. Bude třeba vyjasnit některé sporné otázky ohledně kompetencí a právních norem. Bude nezbytné sjednotit rozhodovací praxi a hlavně personálně stabilizovat příslušný odbor ÚOHS. Pokud se to podaří, mohl by se Úřad v oblasti přístupu k dopravní infrastruktuře stát respektovanou autoritou, jako je tomu v jeho tradičních agendách.

Ochrana hospodářské soutěže

Rok 2023 se zapsal do historie Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže jako mimořádně úspěšný. Navzdory omezeným zdrojům a náročnosti řešených případů dokázal Úřad dokončit rekordní počet správních řízení o zakázaných dohodách. Celkem padlo 16 rozhodnutí, což je nejvíce za poslední dvě desetiletí. Z toho 10 případů se týkalo horizontálních kartelových dohod a 6 vertikálních dohod.

Úřad tak jasně demonstroval svou odhodlanost a schopnost efektivně zasahovat proti praktikám, které poškozují hospodářskou soutěž a v konečném důsledku i spotřebitele. Kartelové dohody mezi konkurenty patří k nejzávažnějším protisoutěžním jednáním. Firmy si v jejich rámci rozdělují trh, domlouvají ceny nebo si přidělují zákazníky. Tím eliminují přirozený konkurenční tlak, který je za normálních okolností nutí snižovat ceny, zlepšovat kvalitu a inovovat. Vertikální dohody zase umožňují výrobcům kontrolovat distribuční kanály a bránit vstupu nových hráčů na trh.

Za odhalené protisoutěžní praktiky Úřad v uplynulém roce uložil pokuty v celkové výši 268 milionů korun.Sankce za 234 milionů přitom již nabyly právní moci díky využití procedury narovnání. Ta umožňuje zkrátit délku řízení, pokud účastníci uznají svou odpovědnost a vzdají se práva na odvolání. Úřad tak může rychleji restartovat narušenou soutěž a firmy zase ušetří náklady spojené s dlouhým procesem. Narovnání je vítězstvím pragmatismu nad formalismem a příkladem, jak mohou dozorové orgány a soukromý sektor spolupracovat ve prospěch efektivnějšího prosazování pravidel.

Vedle potírání zakázaných dohod se ÚOHS věnoval také kontrole spojování soutěžitelů. Počet správních řízení v této oblasti zůstal na standardní úrovni. Za zmínku však stojí první zákaz fúze od roku 2005. Úřad tak využil svou pravomoc zabránit spojení firem, které by vedlo k podstatnému narušení soutěže. Aktivní dohled nad fúzemi a akvizicemi je nezbytný k udržení zdravé konkurence a diverzity na trhu.

Významnou kapitolou loňského roku bylo také šetření na potravinových trzích v souvislosti s nárůstem cen potravin. ÚOHS zjišťoval, zda ke zdražování nepřispívá protisoutěžní jednání. Přestože se nepodařilo najít jasné důkazy o porušení zákona, samotná přítomnost dozorového orgánu nepochybně působila preventivně a odrazovala firmy od pokušení zneužít složité situace na trhu.

Rekordní výsledky ÚOHS v roce 2023 jsou o to cennější, že jich bylo dosaženo s omezenými zdroji a navzdory složitosti řešených případů. Dokazují, že i relativně malý úřad může díky jasným prioritám, odhodlání a personálnímu obsazení hrát klíčovou roli při ochraně férové soutěže. Zároveň však vyvstává otázka, zda by Úřad při posílení svých kompetencí a kapacit nemohl dosáhnout ještě více. Věcný záměr legislativních změn, který ÚOHS předložil k diskuzi, představuje zajímavý podnět, jak dál zefektivnit boj proti protisoutěžním praktikám. Rekordní rok 2023 by tak nemusel zůstat ojedinělým úspěchem, ale začátkem nové éry důraznější ochrany hospodářské soutěže v České republice.

Veřejné zakázky

Výrazný nárůst prošetřovaných podnětů a správních řízení zaznamenaly veřejné zakázky. Rok 2023 byl pro Úřad pro ochranu hospodářské soutěže v oblasti veřejných zakázek mimořádně náročný. Počet podnětů, které Úřad přezkoumával, vzrostl o významných 71 % oproti předchozímu roku. Tento nárůst se promítl i do počtu zahájených správních řízení, kterých bylo v roce 2023 celkem 751, což představuje zvýšení o 48,1 % ve srovnání s rokem 2022.

Růst agendy ÚOHS v oblasti veřejných zakázek lze přičíst několika faktorům. Jedním z nich je bezesporu zvýšené povědomí o činnosti Úřadu mezi zadavateli, dodavateli i širokou veřejností. Díky intenzivnější komunikaci a metodické činnosti ÚOHS se více subjektů obrací na Úřad s podněty k prošetření potenciálních pochybení při zadávání veřejných zakázek.

Dalším důvodem nárůstu agendy je stále komplexnější a náročnější povaha řešených případů. Úřad se v posledních letech zaměřuje na závažnější pochybení zadavatelů s větším negativním dopadem na soutěžní prostředí. Tyto případy jsou často skutkově i právně složité a jejich prošetření a rozhodnutí vyžaduje značné nároky na čas a úsilí.

Zvýšený počet podnětů a správních řízení klade vysoké nároky na personální a odborné kapacity ÚOHS.Úřad se s tímto náporem vypořádává mimo jiné i díky posílení sekce veřejných zakázek a intenzivnímu vzdělávání svých zaměstnanců. I přes tyto výzvy si ÚOHS udržuje vysokou kvalitu a odbornost svých rozhodnutí a potvrzuje tak svou nezastupitelnou roli v oblasti dohledu nad zadáváním veřejných zakázek v České republice.

Nejčastější zjištěná pochybení a nezákonné nastavení zadávacích podmínek

Jedním z nejčastějších pochybení, která ÚOHS při své dozorové činnosti odhaluje, je nezákonné nastavení zadávacích podmínek. Zadavatelé stanovují podmínky účasti či hodnotící kritéria způsobem, který neodůvodněně zvýhodňuje určité dodavatele nebo naopak jiné diskriminuje.

Příkladem může být požadavek na reference z obdobných zakázek v neúměrně vysokém objemu, který výrazně zužuje okruh potenciálních dodavatelů. Nebo nastavení technických podmínek tzv. na míru konkrétnímu produktu či řešení, ačkoliv by bylo možné využít i jiná srovnatelná řešení. Takové postupy jsou v rozporu se základními zásadami zadávání veřejných zakázek, zejména zásadou zákazu diskriminace a rovného zacházení.

ÚOHS v těchto případech ukládá zadavatelům nápravná opatření a pokuty, jejichž cílem je nejen potrestat konkrétní pochybení, ale také odradit zadavatele od podobných nezákonných praktik v budoucnu. Zároveň se Úřad snaží působit preventivně a zvyšovat povědomí zadavatelů o tom, jak správně nastavovat zadávací podmínky tak, aby byla zajištěna férová a otevřená soutěž.

Nezákonné požadavky na prokázání kvalifikace

Dalším častým pochybením, se kterým se ÚOHS setkává, jak vyplývá z výroční zprávy, jsou nezákonné požadavky zadavatelů na prokázání kvalifikace dodavatelů. Zadavatelé někdy stanovují kvalifikační předpoklady nepřiměřeně přísně nebo široce, což může některé jinak způsobilé dodavatele odradit od účasti v zadávacím řízení.

Typickým příkladem je požadavek na předložení určitých dokladů či certifikátů, které nejsou pro plnění zakázky objektivně nezbytné. Nebo stanovení minimálních úrovní kvalifikace (např. výše obratu, počet referencí) na neúměrně vysoké úrovni, která neodpovídá složitosti a rozsahu zakázky. Úkolem ÚOHS je dohlížet na to, aby kvalifikační požadavky byly vždy přiměřené a odůvodněné předmětem a specifiky konkrétní veřejné zakázky. Cílem je umožnit co nejširší hospodářskou soutěž mezi dodavateli a zabránit zadavatelům v umělém omezování okruhu uchazečů.

Pokud Úřad odhal nezákonné nastavení kvalifikace, ukládá zadavateli upravit či vypustit sporné požadavky. V závažnějších případech pak sahá i k pokutám, které mají zadavatele odradit od opakování podobných pochybení budoucnu. Zároveň se ÚOHS snaží šířit mezi zadavateli osvětu a metodickou podporu, jak kvalifikační předpoklady správně nastavovat.

Vysoký počet zjištěných pochybení v oblasti zadávacích podmínek a kvalifikace zřetelně ukazuje, že jde o citlivá a náročná témata, ve kterých zadavatelé stále chybují. Úloha ÚOHS jako dozorového a metodického orgánu je tak i nadále klíčová pro kultivaci a zefektivnění systému zadávání veřejných zakázek v České republice.

Významná tržní síla

V roce 2023 se Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zaměřil především na edukativní a osvětovou činnost mezi adresáty novelizovaného zákona o významné tržní síle. Tato právní úprava se nově začala vztahovat i na zemědělce a výrobce potravin, což si vyžádalo intenzivní komunikaci a spolupráci s těmito subjekty.

Nestačí pouze sepsat nová pravidla a čekat, že se jimi všichni budou řídit. Je třeba aktivně vyjít vstříc těm, kterých se zákon dotýká, a pomoci jim zorientovat se v nových povinnostech. Proto ÚOHS uspořádal desítky školení a workshopů napříč celou republikou, kde trpělivě vysvětloval, co zákon o významné tržní síle obnáší a jak se jím řídit. Zemědělci a potravináři, jak vyplývá z výroční zprávy, měli možnost setkat se tváří v tvář s odborníky z ÚOHS, klást jim otázky a společně rozplétat klubko nejasností. Úřad tak poskytl neocenitelnou službu všem, kteří by jinak mohli tápat v temnotě a nevědomky se dopouštět přestupků. Osvětová činnost ÚOHS však nespočívala jen v pořádání seminářů. Pracovníci Úřadu také připravili řadu informačních materiálů, které srozumitelnou formou přibližují problematiku významné tržní síly.

Jak se ukázalo, intenzivní komunikace se zemědělci a potravinářskými podniky přinesla své ovoce. Nejen že se podařilo předejít mnoha nezákonným jednáním a ušetřit tak náklady státu i dotčených subjektů, ale také se výrazně zvýšilo povědomí úředníků o fungování potravinářského sektoru v praxi. Tento oboustranně přínosný dialog se stal mostem mezi ÚOHS a reálným podnikatelským prostředím. Edukativní a osvětové aktivity Úřadu se staly neocenitelnými pro všechny, kterých se nový zákon dotkl. Díky nim se podařilo proměnit novelizovanou právní úpravu z hrozby v příležitost pro férové a transparentní podnikání v potravinářském sektoru.

Veřejná podpora a podíl ÚOHS na úspěšných vyjednáváních o notifikacích podpůrných opatření

Rok 2023 byl pro Úřad pro ochranu hospodářské soutěže v oblasti veřejné podpory mimořádně náročný, ale zároveň i velmi úspěšný. ÚOHS se významně podílel na vyjednávání notifikací klíčových podpůrných opatření, která měla za cíl zmírnit dopady energetické krize a podpořit dekarbonizaci a udržitelnost české ekonomiky.

Jedním z nejvýznamnějších úspěchů bylo schválení energetických stropů pro firmy i domácnosti. ÚOHS intenzivně spolupracoval s Ministerstvem průmyslu a obchodu a dalšími dotčenými resorty na přípravě a notifikaci tohoto opatření. Díky precizní argumentaci a vyjednávacím schopnostem se podařilo přesvědčit Evropskou komisi o nezbytnosti a přiměřenosti této podpory. Energetické stropy poskytly firmám i domácnostem potřebnou jistotu a ochranu před extrémními výkyvy cen energií, aniž by přitom došlo k nepřiměřenému narušení hospodářské soutěže.

Další významnou oblastí, v níž ÚOHS sehrál klíčovou roli, byla podpora ekologického dálkového vytápění. Úřad se aktivně zapojil do přípravy programu, jehož cílem je modernizace a rozšíření systémů dálkového vytápění využívajících obnovitelné a nízkoemisní zdroje energie. Díky intenzivní spolupráci s Ministerstvem životního prostředí a dalšími partnery se podařilo nastavit parametry podpory tak, aby maximálně stimulovala investice do udržitelné energetické infrastruktury a zároveň respektovala pravidla veřejné podpory. Schválení tohoto programu Evropskou komisí představuje významný krok k dekarbonizaci českého teplárenství.

ÚOHS také úspěšně vyjednal notifikaci podpory výstavby a provozu zařízení pro podporu udržitelného biometanu. Tento inovativní program má za cíl podpořit rozvoj cirkulární ekonomiky a využití biologicky rozložitelných odpadů k produkci ekologického paliva. Díky expertíze a zkušenostem ÚOHS se podařilo nastavit podmínky podpory tak, aby maximálně stimulovaly investice do této perspektivní technologie a zároveň minimalizovaly riziko narušení hospodářské soutěže. Schválení programu Evropskou komisí otevírá cestu k významnému rozvoji výroby biometanu v České republice.

Úřad se rovněž intenzivně věnoval podpoře dekarbonizace a zlepšení energetické účinnosti podniků. Ve spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu se podílel na přípravě a notifikaci programu, který má stimulovat investice do moderních nízkoemisních technologií a opatření na úsporu energie. Podařilo se přesvědčit Evropskou komisi o slučitelnosti tohoto opatření s vnitřním trhem. Schválení programu představuje důležitý impuls pro zvýšení konkurenceschopnosti a udržitelnosti českého průmyslu.

Zde je třeba zmínit i úspěšnou notifikaci podpory výstavby multifunkční haly v Brně. ÚOHS konstruktivně spolupracoval s městem Brnem a Ministerstvem pro místní rozvoj na přípravě tohoto významného infrastrukturního projektu. Díky důkladné analýze a přesvědčivé argumentaci se podařilo prokázat, že plánovaná podpora je v souladu s pravidly veřejné podpory a představuje efektivní investici do rozvoje regionu. Kladné rozhodnutí Evropské komise otevírá cestu k realizaci tohoto dlouho očekávaného projektu, který přinese Brnu moderní multifunkční zázemí pro pořádání sportovních, kulturních a společenských akcí.

Úspěšné vyjednání notifikací všech těchto klíčových podpůrných opatření dokládá vysokou odbornost a profesionalitu ÚOHS v oblasti veřejné podpory. Úřad prokázal schopnost efektivně pracovat s ostatními orgány státní správy, poskytovat jim kvalifikované poradenství a hájit zájmy České republiky na evropské úrovni. Díky intenzivnímu nasazení a expertíze ÚOHS se podařilo zajistit slučitelnost těchto opatření s vnitřním trhem a vytvořit podmínky pro jejich úspěšnou implementaci. Schválení těchto programů představuje významný příspěvek k zvládnutí energetické krize, dekarbonizaci ekonomiky a podpoře udržitelného rozvoje České republiky.

Z výroční zprávy Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže za rok 2023 vyplývá, že uplynulý rok byl pro tuto klíčovou instituci rokem významných úspěchů. Úřad se musel vypořádat s rekordním počtem případů ve všech oblastech své působnosti, ať už šlo o ochranu hospodářské soutěže, dozor nad veřejnými zakázkami či nově také regulaci přístupu k dopravní infrastruktuře. I přes tuto enormní zátěž dokázal Úřad efektivně plnit svou roli nezávislého strážce férové soutěže a transparentního nakládání s veřejnými prostředky. Díky usilovné práci svých zaměstnanců, ať už při vedení správních řízení, metodické a vzdělávací činnosti či prosazování soutěžního práva, si ÚOHS upevnil pozici respektované autority.

Úspěšné začlenění agendy přístupu k dopravní infrastruktuře ukázalo, že Úřad je schopen flexibilně reagovat na změny a nové kompetence. Stejně jako v jiných oblastech, i zde se ÚOHS zaměřil na vytvoření jasné koncepce a zkvalitnění rozhodovací činnosti v zájmu rozvoje konkurenčního prostředí a ochrany účastníků trhu. Výroční zpráva však není jen ohlédnutím za minulostí, ale i příslibem pro budoucnost. ÚOHS, jak vyplývá z výroční zprávy, bude i nadále usilovně pracovat na kultivaci tržního prostředí, ať už prostřednictvím přísného dozoru, preventivní edukace či otevřené komunikace s odborníky i veřejností. ÚOHS chce být moderním úřadem, který dokáže pružně reagovat na dynamický vývoj ekonomiky a chránit spravedlivou soutěž ve všech jejích podobách.

Autor: Mgr. Petr Janša, MBA, LL.M.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz