Hlavní obsah
Finance

Zkusila jsem vyžít s pětistovkou na týden. Dá se to zvládnout s přehledem

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: pexels: Gustavo Frink

Nedávno jsme s kamarády vedli debatu, která se týkala toho, kdo kolik utratí za jídlo. Padaly částky jako dvacet či třicet tisíc. Nedalo mi to a musela jsem zkusit, zda to jde i velmi levně.

Článek

Říká se, že čím víc peněz máte, tím víc utrácíte. Jakmile neřešíte peníze, kupujete si to, co chcete, aniž byste se dívali na ceny potravin. Já na ně sice koukám, ale běžně si kupuji to, na co mám chuť a co zrovna chci, bez ohledu na to, kolik to stojí nebo zda to je či není ve slevě. Mám o cenách přehled, ale neřeším to. Samozřejmě vím, že ceny potravin se v posledních letech rapidně zvýšily a že to není malá položka v rozpočtu každé domácnosti.

Vím, že existují lidé (typicky samoživitelé, důchodci nebo ti, kteří pobírají minimální mzdu), kteří musí vydržet jen s pár stovkami na týden a musí si to zorganizovat tak, aby nakrmili nejen sebe, ale třeba i děti. Prý se to nedá zvládnout. Proto jsem se rozhodla udělat experiment. Vyhradila jsem si 500 Kč na týden a snažila se vymyslet tři jídla denně pro mě a pro mého přítele s tím, že se to pokusím udělat tak, aby vyšla ještě porce. Zároveň jsem chtěla, aby jídla byla vyvážená a pestrá.

První týden

Šla jsem do obchodu, sledovala ceny a zkusila koupit, co se mi vešlo do pětistovky. Přiznám se, že jsem v košíku neměla skoro nic. Vždyť jen kuřecí prsa stála 150 Kč! Věděla jsem, že pokud chci vyjít, budu to muset udělat jinak a bude to vyžadovat mnohem větší úsilí.

Druhý týden

Byla jsem tentokrát připravenější a udělala jsem si dopředu plán jídel, která chci udělat. Od oka jsem vymýšlela jídla, která jsou podle mě levná a potraviny nebudou moc drahé. Nakombinovala jsem studená a teplá jídla a opět mi to nevyšlo. Přestřelila jsem o celou tisícikorunu.

Třetí týden

Prošla jsem tři obchody, pročetla veškeré dostupné a aktuální letáky s cenovými akcemi a hurá – vešla jsem se. Dokonce jsem se poučila a nekoupila žádnou sladkost – raději jsem upekla koláč, který jsme jedli celý týden. Samozřejmě jsme nejedli krevety, drahé sýry a v žádném případě jsme si nekupovali hotová jídla.

Ale přesvědčila jsem se o tom, že to jde! Chce to plánovat, procházet akce a jít do více obchodů. Osvědčil se mi i levný obchod s potravinami, kterých je nejen po Praze hned několik. Mají tam kvalitní, ale zároveň levné potraviny, které jsou některé po datu spotřeby, ale u trvanlivých to nevadí.

Opravdu to jde, jen se člověk musí omezit, vše si připravovat sám a plánovat. Jsou věci, které člověk k životu nepotřebuje – alkohol, cigarety, sladkosti, slané pochutiny nebo třeba sladké nápoje, jako je cola nebo džus. A ejhle, mnozí, kteří tvrdí, že rozhodně nemají na jídlo dostatek peněz, kouří. Je to nesmyslné! Přestaňte kouřit, zredukujte všechny neřesti a pak tvrďte, že nemáte na večeři.

Pokud by někoho zajímal jídelníček, který jsem vytvořila a se kterým jsem vyšla, ráda o tom udělám speciální článek. Byli jsme s partnerem oba plní, spokojení a nic nám nechybělo.

Jsem ráda, že jsem si to zkusila a zase si o trochu víc budu vážit toho, co mám. Bylo to zvládnutelné, ale náročné!

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz