Hlavní obsah
Knihy a literatura

Chci vydat knihu. Kolik mě to bude stát?

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Pexels.com

Vydání knihy není nesplnitelným snem.

V dnešní době je snem snad každého druhého vydat knihu, která se bude blýskat na pultech knihkupectví. Někomu se dokonce podaří rukopis dopsat až do konce, ale co když nenajdu nakladatele, který mi knihu vydá? Co obnáší vydání knihy a kolik to stojí?

Článek

Už několik měsíců usilovně píšu a sepisuju své literární dílo a hurá! Konečně mám hotovo. Někdo věří, že to bude velký bestseller, jiný je skromnější a pouze si přeje vidět svůj sepsaný příběh v knižní podobě, popřípadě ho prodat nebo darovat přátelům, známým a možná jej taky nabídnout v některém místním knihkupectví. Ale jak to vlastně celé funguje?

Nejjednodušším řešením samozřejmě je, když můj rukopis zaujme nakladatele. Stačí jich pár vybrat a rukopis jim nabídnout. V tom lepším případě se některé z nich ozve relativně brzy, to znamená po pár měsících, s nějakým vyjádřením. Někdy se samozřejmě může stát, že se odpovědi nedočkáme vůbec.

Ale proč bych měl vlastně čekat a nevydat si knihu sám?

Takhle uvažují především ti, kteří prostě jen chtějí držet svoji knihu v ruce a se zalíbením si pod titulem přečíst vlastní jméno. Pokud se rozhodnu vydat si knihu sám, kolik si na to musím vůbec našetřit?

V mém případě jsem dala rukopis přečíst několika nezávislým osobám, abych alespoň okrajově zjistila, zda si okolí nebude myslet, že je to úplná slátanina. Naštěstí se můj příběh lidem zalíbil. Někteří mi i opravili pár hrubek a překlepů, což nebylo na škodu. Potom jsem si ale musela najít skutečně dobrého korektora a redaktora, který se zaměří nejen na opravu případných gramatických chyb, ale zhodnotí text jako celek. Hledí na správný slovosled, časté opakování slov, logickou návaznost a smysluplnost a mnoho dalších drobností. Ve velkých nakladatelstvích mnohdy redaktoři nejsou dostatečně dobře zaplacení, právě proto někdy v knihách objevujeme plno chyb. Korektoři a redaktoři musejí ve velmi krátkém časovém období opravit velké množství textu a ne vždy tomu věnují tolik pozornosti, protože finanční odměna tomu prostě neodpovídá.

Dobrý redaktor se vaší knize bude věnovat pár týdnů, přečte text třeba dvakrát, potom vám jej vrátí s revizními poznámkami, podle kterých můžete rukopis upravit. Jakmile ho přepíšete nebo poupravíte, redaktor si ho přečte ještě jednou. Za tyto služby si může naúčtovat i pár desítek tisíc korun. Záleží především na počtu stran a také na tom, jak moc krkolomná je to práce, dát váš příběh do pořádku.

Co dál? Velmi důležitým bodem je najít ilustrátora nebo fotografa, který vymyslí, co bude na obálce. Já osobně jsem už měla svoji představu, takže práce s vymýšlením mému ilustrátorovi odpadla. Tady opět záleží na tom, kde si ilustrátora najdete. Jestli už bude patřit k těm zkušeným, který má na kontě několik knižních obálek, pak si za ilustraci může říct třeba 15 tisíc korun. Tady je to ale vždycky o dohodě. Někteří méně známí ilustrátoři jsou ochotní slevit, když si uvědomí, že jejich ilustrace bude viditelná tisícovkám očí a to je pro ně přece také dobrá reklama.

Další člověk, na kterého se musíte obrátit, je grafik a sazeč. Nejlepší je, když vám tyto služby zajistí jedna osoba. Dodá obálce hezky výrazný titul, popřípadě rozmístí podnadpisy a vhodně umístí vaše autorské jméno. To samé udělá na hřbetu knihy a správně upraví i zadní stranu obálky. Potom musí připravit samotný text rukopisu pro tiskárnu - rozvrhnout formát, vybrat typ písma, navrhnout označení kapitol, dělení slov, odstavce, čísla stránek, popřípadě rozmístit ilustrace, zkrátka udělat všechno proto, aby vnitřní úprava knihy nebyla jeden velký guláš. Jakmile grafik a sazeč práci dokončí, můžu knihu konečně poslat do tiskárny.

Zvolit správnou tiskárnu je důležité. Ceny se mohou u každé výrazně lišit. Vytisknutí a svázání knihy je ta nejdražší položka a musí se dobře promyslet. Obecně platí, čím více kusů knih si necháte vytisknout, tím se náklad na jeden výtisk sníží. Pokud si necháte vytisknout například jen 100 kusů, pak byste jednu knihu museli prodat za docela vysokou částku, abyste na ní vydělali. Nakladatelé u začínajících autorů nechají vytisknout přibližně 1500 kusů. Celková cena se samozřejmě odvíjí od toho, kolik stran bude kniha mít a jestli v ní kromě textu budou třeba nějaké ilustrace, nebo fotografie. Počet výtisků už jsme zmínili a nakonec je důležitá vazba. Někteří z nás chtějí mít knihu v pevných deskách, jiným postačí vazba měkká, ale šitá, která je odolnější. Tou nejlevnější variantou je měkká, lepená vazba (paperback), ze které ale mohou po čase listy vypadávat.

Já osobně jsem zvolila zlatou střední cestu. Moje kniha je v měkké vazbě, ale prošitá. Zároveň jsem chtěla, aby se nadpis, čili název knihy, leskl. K tomu tiskárna používá parciální lak. Řekla bych, že výsledek je skvělý a já jsem na svoje velkolepé dílo pyšná. Celý tento pracný porod mě čeká ještě minimálně třikrát, protože jsem si na sebe upletla bič a rozhodla jsem se napsat rovnou čtyřdílnou sérii. Ale co na tom, mě tohle prostě baví. Pokud si za svým snem stojíte a skutečně chcete mít před sebou svůj vlastní literární kousek, pusťte se do toho.

A ještě nesmím zapomenout zmínit, že vydáním knihy práce nekončí. Ale o tom, jak spolupracovat s distributory, knihkupectvími a celkově vytvářet povědomí o vaší knize, si povíme třeba někdy příště. Pro zajímavost níže předkládám hrubý rozpočet pro vydání knihy.

CHCI VYDAT KNIHU:

Ilustrátor: 5000 Kč

Redaktor/korektor: 20 000 Kč

Grafik/sazeč: 7 000 Kč

Tisk (1000 ks, měkká, šitá vazba): 100 000 Kč

Jak může vypadat výsledek? Moji první knihu ze série Hrdinky budoucnosti najdete na stránkách www.kalitera.cz

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz