Hlavní obsah
Názory a úvahy

Líná generace Z a další nesmyslné předsudky

Foto: Alexis Brown/Wikimedia Commons/CC0 1.0

Každá generace má pocit, že je ta poslední normální a dál už je to jen horší. Platí o už od antických dob. Je však s podivem, jak snadno tomuto pocitu sebestřednosti stále lidé podléhají.

Článek

Ačkoliv sám jsem z generace mileniálů, takže by mi to teoreticky mělo být jedno, musím se ve svém textu zastat generace Z.

Text „Mladí a bezradní: Jak jsme vychovali generaci, která neumí nic?“ totiž v podstatě navršil všechny možné předsudky, které starší generace o mladých mají a spojil je dohromady.

Vtipné na tom je to, že podobné smýšlení není vůbec ničím novým. Když jsem já byl ještě dítě, podobným způsobem se mluvilo i o té mojí: podivná mluva, extravagantní oblečení nebo nezájem o svět.

Jak přitom víme, na „zkaženou mládež“ nadával ve své době už Sokrates.

Jsou dnešní mladí sněhové vločky?

Pojďme se však podívat na některé z bodů zmiňovaného textu podrobněji. Často se mluví o tom, že generace Z se ze všeho hroutí.

Větší citlivost mladší generace má však své důvody. Jednak se současní mladí potýkají hned s několika krizemi. Tvrdě je zasáhl covid a s ním spojené lockdowny, které řadě z nich spustily psychické potíže. Do toho tu máme krizi bydlení, které se pro mnoho lidí stalo nedostupným snem.

Podle průzkumu společnosti Deloitte z roku 2022 pak pouhá čtvrtina příslušníků generace Z dokáže bez potíží pokrýt své životní náklady a skoro polovina (46 procent) přiznává, že žije od výplaty k výplatě.

Svou roli jistě hrají také sociální sítě, které na mladé kladou mnohem větší tlak v rámci srovnání se svými vrstevníky.

Zmíněná citlivost má však i pozitivní stránky a to, že mladí už si na rozdíl od svých rodičů a prarodičů nenechají vše líbit. A to i ve zmíněné práci.

Avokádový toust jako symbol luxusu

Řeči o tom, že si nedokážou nic opravit už jsou vyloženě nepodložené kopance. Mezi mladými je stejné procento zručných lidí jako v každé jiné generaci. To, jak je nadchneme pro pro nás zajímavé činnosti pak záleží především na nás samotných. S tím, jak se vyvíjí společnost k větší diverzifikaci práce už není potřeba, aby jeden člověk uměl opravit pračku, uvařit večeři a ještě vyměnit kolo u auta.

Řeči o avokádovém toustu už jsou pak vyloženě „boomerskou“ drzostí, bezostyšně zakrývající fakt, že ani kdyby někdo ušetřil ekvivalent tisíce těchto produktů, nemá šanci si našetřit na byť jen potřebných 10 % vlastních zdrojů k získání hypotéky na nemovitost.

Sám v práci potkávám kolegy z řad generace Z a tvrzení, že by se snad práci vyhýbali je naprosto mimo. V práci často naopak tráví více času, než starší a zkušenější kolegové.

Já sám nejsem ve všem s generací Z kompatibilní. Například velmi preferuji osobní setkávání třeba v hospodě, oproti světu sociálních sítí a mnoha fenoménům dnešní mladé generace už mám problém porozumět.

To však neznamená, že ji zavrhnu jako celek na základě vyfabulovaných předsudků. Ostatně jsou to právě dnešní mladí, kteří budou vydělávat na naše důchody a tvořit ekonomický základ země. Proto by bylo dobré jejich potřebám porozumět a ne se jim vysmívat.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz