Článek
Pokud se mají děti naučit zacházet s penězi, musí si nejdříve zvyknout na dynamiku příjmů a výdajů. To znamená, že potřebují nejenom nějaký ten příjem čili kapesné - potřebují také reálné cíle, kterých budou chtít dosáhnout z vlastní vůle. Když dítěti upřeme příjem, upřeme mu tím i možnost rozvíjet svou finanční gramotnost z vlastních zkušeností. Kapesné, ať už podmíněné nějakou výpomocí v domácnosti nebo ne, je pro finanční rozvoj dítěte zásadní. Pokud však navíc dítěti koupíme, co se mu zachce, nebude mít žádný cíl, který ho donutí spořit a mít přehled o útratách. Kapesné také nemůže být příliš vysoké, protože tak cílů dosáhne jednoduše, bez úsilí, trpělivosti a odhodlání, které dítě čeká v dospělém světě financí. Nic se tak do života nenaučí. Malé částky jsou odpovědí.
Peníze a samostatnost
Dítě, které má určitý rozpočet, má přirozeně větší pobídku k tomu, aby nad financemi přemýšlelo. Pokud si třeba bude chtít pořídit nový tablet, spočítá si, že buď musí omezit své výdaje, nebo zvýšit svůj příjem - například brigádou nebo výpomocí v domácnosti, podle věku a možností. Opatření více prostředků z peněženek rodičů by nemělo vnímat jako možnost, pokud je odpovědně vychovávané. Tak se naučí nejen pracovat s financemi, ale také samostatnosti, bude si věcí více vážit a srovná si priority. Pokud budeme všechno za děti řešit, vychováme jedince, co si sami nic nezařídí ani nevyřeší. Budou jim chybět dovednosti, bez kterých se v životě neobejdou, a finanční gramotnost je jedna z nich.
Trpělivost růže přináší
Tím, že se dítě učí šetřit, se však učí ještě jedné velmi cenné dovednosti - oddalovat odměnu a uspokojení. Všichni víme, že v životě existují dva typy radosti. První typ je ten „okamžitý“, mezi něž patří jídlo, drogy a různé formy zábavy. Druhý typ je dlouhodobý a zpravidla se neobejde bez úsilí. Je to například radost z úspěšného projektu, kariéry, výchovy dětí nebo sportovních úspěchů. Zkrátka radost z věcí, které chtějí čas, trpělivost a nutnou dávku úsilí. Naučit se oddalovat uspokojení je pro děti velmi důležité - vede to k větší sebekontrole, naučí je lépe regulovat své emoce, a připravuje je na budoucí výzvy, jako je učení na testy a zkoušky. Naučí se tak myslet na dlouhodobější cíle.
Oslíčku, otřes se?
Vzhledem k tomu, že žijeme v době, kdy jsou děti obklopeny reklamními sděleními ze všech stran, je potřeba, aby byly vybaveny dovednostmi, které jim pomohou se s reklamní masáží vyrovnat. Četl jsem o mnoha případech, kdy dítě rodičům odcizilo platební kartu, jen aby si mohlo koupit virtuální předmět či měnu v nějaké videohře. Bohužel, spousta dětí vnímá kreditní kartu jako kouzelný měšec a o tom, jak fungují finance, nemají ponětí. Pak jsou snadnou kořistí vychytralých podvodníků. Děti také mohou přijmout materialistický pohled na život a místo zážitků a vztahů si radost spojovat s věcmi.
I my se máme co učit
Důležité je si uvědomit, kolik toho rodiče mohou ovlivnit správnou výchovou. Většina „tradičních“ škol u nás bohužel děti v tomto ohledu připravuje nedostatečně, a vše je tedy na rodičích. Stačí však dítě vést k tomu, aby bylo nuceno s penězi hospodařit od útlého věku, a samozřejmě jít příkladem. Děti totiž zpravidla nedělají to, co jim říkáme, ale to, co u nás vidí. Imitace je vlastní každému dítěti. Proto je potřeba, abychom o financích neučili pouze naše děti, ale také sebe samé. Pokud budeme hrdě předstírat, že rozumíme všemu a už se nemáme co učit, začneme stagnovat.
Zdroje: