Hlavní obsah

Rozhovor s polyamoristou v Turecku: Cítí žárlivost?

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Pexels.com

Polyamorie je často nepochopenou praktikou, a zde v Turecku obzvlášť. Jak se zde polyamorista cítí?

Článek

V rámci mé studijní stáže v Turecku jsem mezi zahraničními studenty nečekaně narazil na kolonii LGBTQ+ lidí - kdo by to byl řekl, že se vydají právě do islámské země. Jde o velmi milé lidi. Jeden z těchto přátel je polyamorní - což je koncept, který chápu, ale nedokážu si ho pořádně představit, ani se do něj vcítit. Právě proto jsem se rozhodl kamaráda anonymně vyzpovídat. Výpověď také porovnám se studiemi, abychom se na ní mohli dívat co nejobjektivněji.

Než se tě zeptám na polyamorii, jak se jako queer člověk cítíš v Turecku?


Jelikož Turecko odstoupilo od istanbulské úmluvy, tak se necítím chráněn zákonem. Necítím se ohrožený, ale zároveň mám pocit, že nemůžu být sám sebou. Vzít někoho za ruku na veřejnosti se zde neodvážím. Také si myslím, že se jako cizinec mohu cítit lépe, než queer Turek.

První věc co mě ohledně polyamorii zajímá, je otázka žárlivosti. Cítíš jako polyamorní člověk žárlivost?

Ano, cítím, my (polyamorní lidé) jsme jen lidé, a tyhle pocity cítíme. K žárlivosti se však stavíme jinak, než monogamní lidé. Například pokud vidíme našeho partnera, jak si užívá s jiným člověkem, můžeme mít pocit, že ho miluje víc než nás. Snažíme se však být za partnera šťastní, a mít radost, že se má dobře. O našich pocitech se snažíme komunikovat.

Co oponuješ lidem, kteří jsou proti tomu, aby polyamorní/polygamní lidé vychovávali děti ?

Lidé si myslí, že taková výchova může být pro dítě matoucí, protože neodpovídá společenským normám. V některých společnostech však jde o naprosto normální věc. Polygamie je přirozená. Dítě zkrátka vyrůstá v jedné velké rodině.

Proč preferuješ polyamorní vztahy před monogamními?

Je to hlavně o svobodě. Mám rád volné ruce, a možnost dělat si co chci. Také nechci mít pocit, že nade mnou má někdo moc. Že má někdo moc nad mými emocemi. Slovo nevěra je pro mě cizí, a nechci aby mi někdo říkal, s kým se můžu vídat, a kontroloval mi telefon.

Jsme v Turecku, v islámské zemi. Co si polyamorní člověk myslí o mnohoženství?

O tom jsem moc nepřemýšlel. Je to ale dost odlišné od sekulární polygamie. Kromě toho, že je to patriarchální, náboženská polygamie, to vůbec není o svobodě - ty ženy jsou v takových vztazích často nedobrovolně.

Co z tvé zkušenosti lidé nechápou o polyamorii?

Hodně lidí si myslí, že jsem v polyamorním vztahu protože své partnery nemiluji, a chci si jen užívat. To je nesmysl. Jiní si myslí, že to je proto, že jsem sobec, a jeden partner mi nestačí. Není však člověk sobec, pokud chce omezovat partnera tím, že ho nenechá si užívat i s ostatními?

Mohou polyamorní lidé být ochotni vstoupit do vztahu s monogramistou?

Ano, mohou. Ne vždy to však funguje. Takové vztahy často končí proto, že polyamorní člověk z takového páru se zamiluje do další osoby, a monogramista to těžko nese. Ne všichni lidé se v takových vztazích cítí dobře.

Mají polygamní lidé oblíbence? Nebo milují všechny stejně?

Láska se dá jen těžko měřit. Pro mě je každý vztah jiný, jedinečný a speciální. Samozřejmě se v polygamních vztazích stává, že se lidé s jedním z partnerů vídají častěji. Lásku však cítí pro všechny.

To co jsem se rozhodl podrobit zkoušce, je jestli dětem výchova lidmi v polygamních vztazích může uškodit či nikoliv. Odpověď není jednoznačná. Podle studií se děti vychovávané v polygamních manželstvích, jaké se praktikují například na blízkém východě, daří o poznání méně než těm, kteří jsou vychováváni v monogamním vztahu.

Pokud se však bavíme o výchově dětí v otevřených vztazích, situace je jiná. Jeden problém na který jsem narazil, je že kvůli předsudkům společnosti jsou takové děti často oběťmi šikany. Pokud však opomeneme předsudky společnosti, nezdá se, že by zde byly důkazy o tom, že je výchova v otevřeném vztahu pro dítě horší, než v monogamním vztahu.

Zdroje:

https://www.google.com/amp/s/amp.theguardian.com/lifeandstyle/2020/feb/01/zero-evidence-worse-for-children-parenting-in-polyamorous-relationship

https://www.researchgate.net/publication/283283959_The_effects_of_polygamy_on_children_and_adolescents_a_systematic_review#:~:text=The%20review%20found%20more%20mental,esteem%2C%20anxiety%20and%20depression%20scores.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz