Hlavní obsah
Aktuální dění

Spáry čínské propagandy a špionáže sahají hlouběji než si myslíte

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Pexels

Čína má moc cenzurovat nepohodlné informace nejenom v Číně, ale jak jsem se osobně přesvědčil, také na západních sociálních sítích. Uvědomujeme si skutečný rozsah čínské špionáže?

Článek

S čínskou státní propagandou a cenzurou jsem měl osobní zkušenost již před několika lety. Brouzdal jsem snad po čínských sociálních sítích? Kdepak. Brouzdal jsem aplikací Quora, která sídlí v americké Kalifornii, na které se lidé ptají na otázky a nebo na otázky odpovídají. V té době jsem se velmi zajímal o problematiku Ujgurů v Číně, jelikož tou dobou to bylo aktuálním tématem a mnoho států začalo čínské zacházení s touto minoritou nazývat genocidou. Přitom jsem narazil na odpovědi propagandistky, která tou dobou pracovala pro čínská státní média. Když jsem se komentářem pokusil vyvrátit její argumentaci, můj komentář byl svižně smazán.

Jak jsem tedy zjistil, čínská propaganda se netýká pouze samotných Číňanů, ale může jí být vystaven i člověk žijící na Západě, u nás, nebo kdekoli jinde na planetě. Samozřejmě, strategie a podoba propagandy pro lidi žijící mimo Čínu se liší, ale argumenty zůstávají stejné. Efektivita, s kterou Čína využívá západní sociální sítě k šíření vlastní propagandy, mě skutečně ohromila. Čína má také značnou moc na portálu Youtube, kde jsou videa kanálů, které kritizují Čínskou komunistickou stranu pravidělně demonetizovány, a některá jsou rovnou zablokována.

Za největší bezpečnostní hrozbu považuje mnoho států světa aplikaci Tik Tok. O té se všeobecně ví, že shromažďuje o svých uživatelích velké množství dat a prakticky své uživatele špehuje. Zajímavé ale je to, že algoritmus Tik Toku funguje zcela jinak ve světě a zcela jinak v Číně. Zatímco mimo Čínu aplikace uživatelům doporučuje obsah, který mnoho lidí považuje za bezduchý, a který může kazit mládež, v Číně Tik Tok mladým lidem doporučuje obsah, který se dá považovat za užitečný a samozřejmě je v souladu s hodnotami Čínské komunistické strany.

Své uživatele však špehují všechny čínské firmy, nejenom Tik Tok nebo značky mobilních telefonů, a firmy ani nemají na výběr - čínská vláda mezi lety 2017 a 2020 přijala sérii zákonů, které čínské firmy nutí, aby jim poskytovaly data a relevantní informace. Čínské firmy a subjekty jsou také nuceny tajně spolupracovat s čínskými bezpečnostními a zpravodajskými službami. Zákony mohou být dokonce použity k přinucení čínských firem aby vládě poskytly šifrovací klíče, technická data, nebo dokonce k instalaci zadních vrátek. Tyto zákony dělají z Číny opravdovou hrozbu.

Zdroje:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz