Hlavní obsah
Aktuální dění

Nádražní budova na Kladně může jít k zemi, čeká na konečný verdikt

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Ladislav Pavlík / www.KMzpravy.cz

Více než nejistý je osud hlavní nádražní budovy na Kladně. Stavaři již zdemolovali část bývalé restaurace, nyní stejný osud čeká bývalou výpravnu. Proti plánu na nahrazení budovy novostavbou se staví část kladenské veřejnosti.

Článek

Zatímco modernizace trati na území Kladna, zdvojkolejnění a elektrifikace pokračuje podle plánu a až na dílčí problémy spojené s omezením dopravy či dopadem stavby, zejména na obyvatele Ostrovce, se prozatím obešla bez komplikací, stejné se nedá říct o nádražní budově na hlavní kladenském nádraží. Původní plány počítaly s jejím zachováním, nyní Správa železnic nevyloučila její kompletní demolici a nahrazení novostavbou. „Společně s městem nadále zvažujeme možná řešení. Podle nynějších předpokladů bude v této otázce jasněji až v příštím roce,“ potvrdila mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová. Demolici nebrání ani stávající povolení k celé stavbě.

„Budova by měla být nahrazena novostavbou pouze v případě, že její podoba a náplň vzejde z architektonické soutěže. Tu by mělo město vyžadovat a mělo by o stavu a vývoji projektu plně informovat veřejnost. Jde o stavbu, jež se minimálně desítky let na Kladně nebude opakovat a dramatický ovlivní jeho další vývoj a fungovaní,“ varuje před rychlým a nekoncepčním řešením opoziční zastupitelka a architektka Anna Gamanová. Stavaři nyní museli už zasáhnout část budovy s bývalou výpravnou. Pod ní začínají budovat tunel, který propojí nádraží s Americkou ulicí.

Aktuálně jsou ve hře dva plány. Budovu buď stavaři zachovají, tedy i dostaví část nejblíže k Praze, pokud by došlo k jejímu poškození v souvislosti se stavbou tunelu. Naopak už by ale nedostavovali část bývalé restaurace. Druhou variantou je kompletní demolice vybudování jednoduchého objektu, který bude energeticky výrazně méně náročný a bude splňovat požadavky na základní obsluhu nádraží a cestujících. „Budovu má smysl zachovávat jako celek, a tak to bylo po celou dobu projektu i plánováno,“ komentuje aktuální úvahy Anna Gamanová. Správa železnic bude mít jasněji až na začátku příštího roku. „Od toho se bude odvíjet další postup stavebních úprav,“ doplnila mluvčí Správy železnic. Konkrétní plány či návrhy nepředstavila, ani je nijak nespecifikovala.

Osud hlavní nádražní budovy přitom není jedinou neznámou v souvislosti s modernizací tratě. Mezi zásadní otázky patří vybudování tzv. drážní cesty, tedy stezky pro cyklisty a pěší na území Kladna. Klíčové je přemostění pro chodce a cyklisty u nového silničního podjezdu v Jateční ulici. Novou trať chtějí stavaři zprovoznit už v polovině příštího roku. Zkušební provoz spustí podle stávajících plánů před letními prázdninami.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz