Hlavní obsah
Aktuální dění

Stačí Kladnu jedna zastávka a vlak? Rozhodne ústavní soud

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Dlouhodobé spory o zajištění dopravní obslužnosti mezi Kladnem a Středočeským krajem pokračují. „Pokud mě někdo chce okrást, nebudu s ním jednat, aby mě okradl méně,“ říká kladenský primátor. Právníci podali ústavní stížnost.

Článek

Spor se rozhořel v roce 2022, kdy Středočeský kraj začal zavádět standardy dopravní obslužnosti spojené s povinností obcí a měst přispívat na financování systému. Zatímco u menších obcí se jedná o statisíce korun, v případě Kladna jsou to desítky milionů korun. „Není pravda, že bychom prohráli s krajem pět soudních sporů. Stalo se to pouze v jednom případě. V ostatních soud žalobu odmítnul s tím, že mu nepřísluší v této věci rozhodovat. Navíc v posledním rozsudku krajského soudu jsou tak neuvěřitelné záležitosti, jako je tvrzení soudce, že stačí, aby kraj zajistil pro Kladno pouze jednu zastávku, v rámci které sveze celé Kladno na železnici a dále vlakem,“ řekl na dnešním jednání kladenského zastupitelstva právní zástupce města Jaroslav Dvořák. Současně potvrdil, že před třemi měsíci podal ústavní stížnost, kterou aktuálně za město doplňuje.

Petice kvůli okleštění spojů

Omezení dopravní obslužnosti od září 2022 postihlo zejména okrajové části Kladna a přilehlé obce. Zejména večer bylo prakticky nemožné spojení například mezi Prahou a Švermovem. I v reakci na petici obyvatel z této čtvrti následně Kladno upravilo městské spoje, aby tak částečně kompenzovalo krajem zrušené spoje. „Opět jsme otevřený dopisem oslovili vedení Středočeského kraje a vedení statutárního města Kladno, senátorku Parlamentu ČR za volební obvod Kladno Adélu Šípovou a poslance Parlamentu ČR a předsedu Výboru pro dopravu Zastupitelstva Středočeského kraje Ondřeje Lochmana, aby započala společná jednání o integraci Kladna do PID,“ potvrdil člen petičního výboru Miroslav Jirásek.

Opozice v čele se zastupitelkou Annou Gamanovou volala po společné jednání kraje a Kladna. To ale prakticky vyloučil jeho primátor. „Aktuálně pouze jednáme s IDSK o úhradě protarifovací ztráty, tedy třinácti milionů korun ročně za meziměstské autobusy, které vozí cestující na území města. Pan Borecký má celý spor v osobní rovině a má zřejmě i jiný problém než svou výšku,“ uvedl dnes Milan Volf. Tuto částku podle náměstka primátora Roberta Bezděka přitom vypočítalo samo IDSK, ovšem odmítá podepsat smlouvu k její úhradě.

Soudní bitva

„Z rozhodnutí soudu mám samozřejmě radost, jelikož opět potvrzuje, že postupujeme v souladu se zákonem. Z čeho rozhodně však radost nemám je fakt, že pan primátor Volf si nadále bere občany Kladna jako rukojmí, což mě velmi mrzí. Středočeská doprava má sloužit všem Středočechům a našim cílem je, aby byla maximálně dostupná a komfortní pro všechny,“ řekl na konci listopadu po rozhodnutí krajského soudu krajský radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký. Naopak právní zástupce města čeká na zvukový záznam odůvodnění rozsudku. „Věci, které zazněly, jsou naprosto neuvěřitelné, stejně jako například záznam z jednání pana Boreckého se starosty na Mělnicku. Při něm uvedl, že obce odmítající přistoupení k systému dopravní obslužnosti, budou kráceny na krajských dotacích,“ řekl kladenským zastupitelům právník Jaroslav Dvořák.

Výdaje na soudní spory ze strany Kladna kritizovali opakovaně zástupci kraje. „V tomto ohledu nemohu nezmínit, že pan primátor zcela bez zábran vyčerpává z kladenské městské kasy neuvěřitelné finanční prostředky na právníky, aby prohrával jeden spor jen za druhým. Přitom my jsme Kladno už několikrát upozorňovali na to, že je v naší kompetenci SDO zavádět a že je plně v naší kompetenci rozhodnout, v jakém rozsahu dopravní obslužnost na území kraje zajistíme,“ řekl už dříve Petr Borecký. Vedení největšího středočeského města se naopak brání, že není možné přistoupit na systém smluv na dobu neurčitou se závazkem nejasně stanovených možných doplatků nad rámec ročních záloh. „V praxi se tak může stát, že bychom mohli doplácet i desítky milionů. Bylo by od nás nezodpovědné na tento systém přistoupit,“ reagoval dnes kladenský primátor.

Spory o dopravní obslužnost a platby s ní spojené budou nadále pokračovat. Kromě Nejvyššího správního soudu a kasační stížnosti, bude problém řešit i Ústavní soud.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz