Článek
Zastupitelé napříč politickým spektrem bez jediné výjimky podpořili zákonodárnou iniciativu Středočeského kraje na změnu zákona. „Důvodem je současné nastavení přerozdělování peněz vybraných na daních krajům, které je nastaveno nerovnoměrně a neodpovídá skutečnosti,“ řekl mluvčí hejtmanství David Šíma.
Ve Středočeském kraji došlo od roku 2000 k nárůstu počtu obyvatel o téměř 300 tisíc, to se ovšem v rozdělení sdílených daní neprojevuje a kraj je z tohoto hlediska výrazně diskriminován.
Středočeský kraj a další kraje se v minulosti neshodly s Ministerstvem financí na navýšení objemu rozpočtového určení daní, které by vyrovnalo současné disproporce. Současná kritéria znevýhodňují Středočeský kraj ze všech krajů nejvíce a jen v loňském roce činil jeho deficit 300 milionů korun. „Snažíme se o to, aby rozdělování sdílených daní reflektovalo současnou situaci v krajích a nevycházelo tak z doby, která absolutně neodpovídá současnosti. Doslova není možné systém zamrazit a nezohledňovat okolnosti, které se dějí. Ve Středočeském kraji došlo od roku 2000 k nárůstu počtu obyvatel o téměř 300 tisíc, to se ovšem v rozdělení sdílených daní neprojevuje a kraj je z tohoto hlediska výrazně diskriminován. Podle námi požadovaného přepočtu bychom například do rozpočtu 2022 získali navíc 1,14 miliardy korun. Nehodláme se vzdát a budeme za spravedlivé finance pro náš kraj a Středočechy bojovat,“ uvedl náměstek pro oblast dotací a financí Michael Kašpar.
Nově by se finance měly rozdělovat podle jasně stanoveného klíče zohledňující počet obyvatel, délku silnic v krajské správě (tzv. silnice II. a III. třídy, které tvoří největší část silniční sítě a jsou ve vlastnictví krajů), rozlohu a strukturu kraje. Dále pak organizaci zdravotnické záchranné služby (počet výjezdových základen v kraji), počet žáků středních škol zřizovaných krajem, počty urgentních příjmů I. typu v krajem zřizovaných nemocnicích a pro všechny kraje shodný vyrovnávací koeficient.
Předkládaný návrh počítá se zahrnutím prostředků na opravy a rekonstrukce silnic II. a III. tř. (Státní fond dopravní infrastruktury-SFDI) ve výši 4,0 mld. Kč do RUD krajů navýšením jeho podílu na sdílených daních. Rovněž zahrnuje navýšení základního podílu na sdílených daních tak, aby žádný kraj vyjma Hlavního města Prahy, nebyl se srovnání nového nastavení a v současnosti platného nastavení deficitní. Celkově tato úprava představuje změny procentuální výše RUD krajů, a to ze stávajících 9,78 % na 10,8135 %, z čehož navýšení kompenzační (odstranění deficitů některých krajů) činí 0,6192 % a navýšení o prostředky SFDI činí 0,4143 %.