Článek
„Obvykle vystupujeme s většinou skupin dvakrát do roka. Ale jsou zkušenější skupiny a s těmi například, protože jedeme na soutěže, vystupujeme i šestkrát,“ říká vedoucí literárně-dramatického oboru a zkušený pedagog Jan Nedoma.
Základem výuky je divadlo a vše s ním spojené tak, aby žáci byli dobře připravení na vystupování před menším i větším publikem. „Obvykle klasická dramatika je záležitostí toho, že po určitou dobu opakujete text z papíru, naučíte se u toho chodit, správně krokovat a reagovat na všechny kolem sebe,“ doplňuje Nedoma. Na jevišti postupně vzniká vztahová dynamika. Po dvou až třech letech, v závislosti na talentu a píli, začne žák pracovat ve spoustě věcí automaticky. Ví, co má čekat v dalším projektu.
Zdaleka přitom nejde jen o děti ze základních škol, ale i starší studenty. Výjimkou nejsou středoškoláci a vysokoškoláci. Kromě umělecké přípravy a trávení volného času pod profesionálním vedením jsou pro mnohé studenty důležité i další motivy pro jejich často náročnou práci. „Pro někoho je meta dostat se na konzervatoř nebo na jinou školu, kde se studuje umění. Pro někoho je metou už jenom to, že si zahraje hezkou roli v projektu,“ říká Jan Nedoma. Navíc se na projektech v rámci kreativního psaní studenti podílí.
To vše jsou důvody, proč se stát součástí literárně dramatického oboru kladenské ZUŠky Hynka Kubáta. Výsledky jejich náročného studia a profesionálního pedagogického vedení budou k vidění už za několik týdnů na tradičních předvánočních vystoupeních.