Článek
Naslouchat dětem: Lekce nejen pro ně, ale i pro nás
Jednou z mých největších vášní, která mě provází už mnoho let, je práce s dětmi a dospívajícími. Doučování a na zkoušky jsou mou cestou, jak mladým lidem nejen pomoci zvládat školní výzvy, ale také je podporovat v jejich osobním růstu. Tento proces zahrnuje mnohem víc než jen učení.
Jedna z klíčových věcí, kterou si při práci s mladými stále uvědomuji, je nezbytnost aktivního naslouchání. Když za mnou dítě přijde s tím, že si chce popovídat, vždy to beru jako prioritu .
Naslouchání jako forma respektu
To, že se dítě rozhodne svěřit, je obrovská čest. Zvlášť pokud nejste rodič, ale někdo z jejich „okolí“ – mentor, kouč nebo učitel. Je to projev důvěry, která se buduje dlouho, a jedno odmítnutí může způsobit, že už za vámi s dalšími věcmi nepřijdou.
Věřím, že „Teď nemám čas“ nebo „To počká“ jsou věty, které ke komunikaci s dětmi nepatří. Jejich trápení jsou velká – úměrná jejich věku, ale pro ně stejně intenzivní jako naše dospělácké starosti v dospělém světě.
Propojení doučování a koučování
V mé práci nejde jen o znalosti školní látky, jde o komplexní přístup. Kombinuji doučování s koučováním, abych pomohla dětem zvládnout:
- bloky, které je brzdí (třeba strach z matematiky nebo obavy ze zkoušení),
- stres spojený s výkonem ,
- nízké sebevědomí , které se často promítá do školních výsledků.
Tento přístup mi umožňuje přizpůsobit se individuálním potřebám každého studenta a jednoduše jim dát pomocnou ruku tam, kde ji zrovna nejvíc potřebují.
Co mi tato práce dává?
Každé dítě, každý dospívající, kdo se mi svěří se svým trápením, je pro mě zdrojem inspirace. Jejich pohled na svět, jejich odvaha a otevřenost mě obohacují a motivují dál růst jako mentor i člověk.
Práce s dětmi mi připomíná, že život nejsou jen naše cíle a povinnosti, ale také vztahy, které budujeme – a že podaná pomocná ruka může mít vliv na celý jejich další život.