Článek
Zatímco část naší těžce zkoušené republiky úpí pod záplavami a jejich primárními či sekundárními dopady, zbytek zase řeší politiku. Nyní je na tapetě Jozef Síkela ze STANu, budoucí euromisař. Tedy nový komisař pro tzv. mezinárodní partnerství.
Fialova pětikoalice, a hlavně Síkelovi spolustraníci ze STANu se snaží vyhledávat na získaném portfoliu hlavně pozitiva a jeho přidělení interpretují jako malý úspěch. Babišovská a okamurovská opozice přirozeně artikuluje nevídané zklamání. Síkela podle opozičních lídrů bude neviditelným eurokomisařem nebo dokonce euro-kašpárkem light.
Zde musím jako právní pedagog silně zabubnovat na osvětový buben. I kdyby Síkela získal nejsilnější resort, pro ČR by to neznamenalo takřka nic. Ale pěkně popořadě.
ČR jako každý jiný člen Evropské unie, má právo a vlastně i povinnost nominovat svého zástupce do Evropské komise. Tato pozice je klíčová nejen pro prosazování celoevropských nikoliv národních zájmů a potřeb… V posledních měsících, vlastně od voleb do Evropského parlamentu, se často objevoval požadavek: Česká republika potřebuje „silného“ eurokomisaře! Ale co to vlastně ve svých dopadech znamená mít „silného“ eurokomisaře?
„Silný“ eurokomisař je obvykle vnímán jako osoba s vysokým vlivem, schopností prosadit zájmy svého státu a s respektem mezi kolegy. V praxi to značí mít eurokomisaře, který se umí orientovat v komplexní struktuře EU a má dobré (nejen) diplomatické schopnosti.
Avšak to nejpodstatnější: Eurokomisař ex lege slouží celé EU, nikoliv pouze svému vysílajícímu státu! To si prosím podtrhněme dvojitou červenou vlnovkou.
Tento princip je zakotven v zakládacích smlouvách EU, které stanovují, že komisaři musí jednat v obecném zájmu Unie a nesmějí přijímat pokyny od žádné vlády ani jiných subjektů. Zopakujme si silným hlasem na závěr - Eurokomisař slouží celé EU, a ne své vládě či jinému českému orgánu.
Ergo kladívko, přání mít „silného“ eurokomisaře často vychází z národní hrdosti a snahy ukázat ostatním členským státům, že i relativně malá a chudá země může mít významný vliv na evropskou politiku.
Je však tato snaha realistická a hlavně přínosná? Není lepší Jozefa Síkelu číst jako euro-komisaře, který bude schopný konstruktivně přispívat k celkové evropské politice a zároveň nepřímo podporovat zájmy České republiky tím, že bude smysluplně plnit své povinnosti v rámci komise? A pak je vlastně úplně jedno, jaké portfolio dostal.
Sečteno: Pokud si někdo po čecháčkovsku od komisaře J. Síkely sliboval, že bude ČR přihrávat navíc nějaké extrabuřty, a proto potřebuje silný resort, aby do Prahy mohl odklánět co nejvíce, tak je vidět, že nechápe nebo nechce chápat základní principy Evropské unie.