Článek
Stres, zmatek, nekomfort. Proč supermarkety nevybaví pokladny většími odkládacími plochami? A proč pokladní tak spěchají?
Miniaturní prostor, maximální stres
Odkládací plocha za pokladnou bývá často tak malá, že sotva pojme celý nákup. To znamená jediné – zákazník si nemůže v klidu roztřídit a uložit zboží, protože další nákup se na něj už tlačí. Někdy si musíte věci rychle přeházet zpátky do košíku a přemístit se jinam, kde si vše konečně srovnáte. Tohle je ale krajně nepohodlné a hlavně stresující.
Kam ten spěch?
Zdá se, že pokladní mají za úkol odbavit co nejvíce zákazníků co nejrychleji. To samozřejmě dává smysl z pohledu provozovatele obchodu – čím rychlejší odbavení, tím kratší fronty a tím víc zákazníků projde pokladnami. Jenže to znamená, že na samotného zákazníka se příliš nemyslí. Nákup by měl být pohodlný, ne závod s časem.
Důsledky pro zdraví a pohodu
Tento systém je nejen nepříjemný, ale i nezdravý. Rychlý stres z nakupování sice není život ohrožující, ale když ho zažíváte opakovaně, může se projevit vyšší úrovní napětí a únavy. Zákazník je pak podrážděný, což se může přenést na celkovou náladu a vztah k nakupování jako takovému.
Mnozí lidé proto raději volí samoobslužné pokladny nebo internetové nákupy, jen aby se této stresující situaci vyhnuli. Tak mne napadá, možná proto je tak obbchodníci uspořádali - aby nás nenápadně vyhnali od běžných pokladen. To jsou ale parchanti, řekla by možná Alena Schillerová. (nadsázka)
Jak by to šlo řešit, ale kdyby se chtělo ?
Větší odkládací plochy – Pokud by obchody měly více místa za pokladnami, zákazníci by si mohli pohodlněji ukládat své nákupy bez pocitu spěchu.
Lepší organizace práce pokladních – Místo bezhlavého spěchu by bylo vhodnější nechat zákazníkům přirozený čas na úklid. Nestresovat sebe ani je.
Závěrem
Nákup by měl být příjemnou součástí dne, ne stresující epizodou. Možná by supermarkety měly začít přemýšlet nejen nad rychlostí obsluhy, ale i nad pohodlím svých zákazníků. Protože nakonec – spokojený zákazník se rád vrátí.
Opakuji na závěr - nákup by měl být pohodlný, ne závod s časem. Osttně radost z nakupování nás ty Billy, Kauflandy a Penny přece slibují i v reklamě, ne?