Článek
Rok 1991 se nesmazatelně zapsal do dějin českého maloobchodu. Právě tehdy, v období porevolučního nadšení a proměn, otevřel své dveře první supermarket v České republice. Správně tehdy ještě v Československu. Mladší čtenáři možná neví, pokud nedávali v dějepise pozor, že dříve jsme byli součástí Československé republiky.
Jihlavský supermarket Mana přinesl de facto revoluci ve způsobu, jakým lidé nakupovali. Byla to událost, která změnila tvář maloobchodu v naší zemi a otevřela dveře modernímu nakupování.
První!
Mana se stala prvním místem, kde mohli zákazníci zažít něco, co bylo do té doby možné vidět jen v západních zemích. Vznik supermarketu Mana byl obrovským krokem vpřed, který dal českým spotřebitelům možnost zažít nový druh nákupního zážitku, který byl běžný například v sousedním Rakousku či SRN.
Sortiment, který byl k dispozici v Maně, byl mnohem širší a pestřejší, než na co byli zákazníci do té doby zvyklí. To, co bylo pro mnohé Čechy a Slováky snem, se stalo realitou.
Neobyčejná!
Mana nebyla jen obyčejným obchodem; byla symbolem změny. Zákazníci mohli procházet mezi regály plnými zboží, vybírat si z širokého sortimentu potravin, drogerie a dalších výrobků, které předtím neměli k dispozici.
Otevření Many znamenalo konec éry, kdy se lidé museli spoléhat na omezený výběr v malých místních obchodech nebo kdysi dávno dokonce na potravinové lístky.
Supermarket Mana také přinesl nové standardy v oblasti služeb a zákaznického servisu. Mnozí zákazníci byli ohromeni moderním vzhledem obchodu, čistotou a uspořádáním regálů.
Ale abychom tehdejší „devadesátkový“ supermarket nepřechválili , například dnes běžné věci jako samoobslužné pokladny anebo platbu kartou či hodinkami jste tam ještě přirozeně nenašli. Ani akční letáky nebyly hojně roznášeny do domácností.
Svátek
Návštěva Many byla pro mnoho lidí nejen nutností, ale i nevšedním zážitkem. Lidé si užívali možnost procházet se mezi regály, vybírat si z bohaté nabídky a poznávat nové výrobky. Otevření Many bylo krokem k integraci do západního světa, kde bylo nakupování v moderních supermarketech běžnou součástí každodenního života.
Dnes, po více než třiceti letech, je jasné, že otevření supermarketu Mana mělo dlouhodobý dopad na český maloobchod. Bylo to první místo, kde se lidé mohli seznámit s novým způsobem nakupování, který dnes považujeme za samozřejmost. Mana otevřela dveře dalším supermarketům a hypermarketům, které následovaly její příklad a přinesly další inovace a komfort do každodenního života českých spotřebitelů.
Obrácená strana nákupního vozíku
Avšak super a hypermarkety nepřináší jen radosti, v rámci vyváženého přístupu nutno dodat informaci, že hypermarkety vytvářejí až agresivní a nepřiměřený tlak na dodavatele, mají totiž velkou vyjednávací sílu.
Dochází zde také k plýtvání potravinami, což není ekologické. Supermarkety spolu s výrobci mohou prodávat dvojí či trojí kvalitu produktů, což může být na úkor poctivého spotřebitele.
Závěrečná vzpomínka -
Pamatujete mimo pionýra jménem Mana také na další mohykány jako Julius Meinl, Delvita, InterSpar nebo Carrefour? Který jste měli nejradši a který vám naopak pil krev?
Napište nám své vzpomínky, prosím, do komentářů.
Zdroj a další informace:
https://www.prozeny.cz/clanek/zdravi-a-zivotni-styl-prvni-supermarket-mana-95093
https://cs.wikipedia.org/wiki/Supermarket
https://www.kupi.cz/magazin/clanek/15674-pred-30-lety-u-nas-otevrel-prvni-supermarket-pamatujete-na-prodejny-mana-julius-meinl-carrefour-delvita-nebo-spar
https://www.idnes.cz/ekonomika/domaci/pred-25-lety-v-cesku-otevrel-prvni-supermarket.A160602_165334_ekonomika_nio