Hlavní obsah
Lidé a společnost

Slzy v brněnském Kauflandu. Důchodce rozbrečel ukrajinskou prodavačku. Jen pro silné povahy

Foto: Pixabay

Brněnský důchodce Ruda (74) udělal něco, co se dnes považuje skoro za zázrak. V přeplněném supermarketu se k ukrajinské prodavačce choval prostě slušně. Neurážel, nekřičel, jen pozdravil a poděkoval.

Článek

Prodavačka Oxana se rozplakala dojetím. „Jste jediný slušný,“ řekla mu. A mně došlo, jak nízko jsme jako společnost klesli.

Brněnský Kaufland, páteční odpoledne.

Fronty u pokladen se klikatí jako had v brněnské ZOO.

Senioři a důchodkyně útočí na akční jogurty a mladé matky obezřetně kličkují s kočárky mezi regály, jako by hrály slalom o přežití.

Mezi tím vším se odehrál malý zázrak – takový ten, co by měl být samozřejmostí, ale právě proto dojímá.

Senior Ruda, 74 let, muž, který pamatuje nejen pětikorunové pivo, ale i dobu, kdy se lidé ještě zdravili v tramvaji, se i v pokročilém věku rozhodl zůstat slušným člověkem, i když je z Brna city.

Přišel ke kase, podíval se prodavačce do očí a řekl ono zaklínadlo z dávných časů: „Dobrý den.“ A když bylo po placení, přidal další relikt staré školy: „Děkuji, mějte se hezky.“

Prodavačka Oxana, která si k nám z Luhansku přivezla nejen azbuku, ale i zbytky víry v lidskost, to nevydržela. Rozplakala se. Ne z radosti nad tím, že právě prodala čtvrtý balík toaletního papíru v akci. Rozplakala se, protože jí někdo – po dlouhé době – připomněl, že je člověk.

„Většinou nám tu lidé jen nadávají, ať jdeme domů na Ukrajinu, nebo že máme zboží moc drahé,“ řekla mezi slzami. „A vy jste dnes jediný slušný.“

A tak zatímco si ostatní zákazníci nervózně ťukali na hodinky, protože „co tam ta ženská zase dělá, proboha?!“, Ruda způsobil něco, co se počítá - lidskost a lidský moment v tom našem uspěchaném velkoměstském tempu.

Stát na správné straně

Ruda přitom neudělal nic zvláštního. Nepsal petici, nevedl hrdinný projev, nepřevrátil svět naruby.

Jen řekl Dobrý denDěkuji – a to stačilo na malý lidský zázrak, který se nevejde do letáku, ale měl by se tisknout na obaly všech akcí: Slovem ušetříš víc než slevou.

Možná bychom si z Rudolfa měli vzít příklad.

Ergo kladívko, každý den se můžete stát hrdinou brněnského Kauflandu nebo dokonce i Lidlu – a to jen díky tomu, že jste a budete prostě slušní.

Bonis verbis benivolentia colitur."
Laskavost se pěstuje dobrými slovy.

Polepšeme se!

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz