Článek
Někdy člověk musí podstoupit operaci a pak ho již čeká série kontrol. To je obvyklé, objednáte se na nějaký čas a berete ho jako orientační, to nám v recepcích při objednání často zdůrazňují. Přijdete do čekárny ve vašem objednaném čase, ohlásíte se, usadíte se a čekáte. Je jasné, že úplně přesně se nedá určit, kdy přijdete na řadu, protože ani doktor nemůže předem odhadnout, jak dlouho bude kontrola trvat. Až dosud je mi vše jasné, chápu to a mám pochopení pro čekání v čekárně, dokud na mě nepřijde řada.
Ale…
Ale opravdu nechápu, když doktor vychází z ambulance, přehlédne řadu sedících a stojících čekajících pacientů a odchází. Bez jediného slova vysvětlení, proč odchází a kdy ho pacienti čekající na ošetření mají čekat. Kdy se vrátí?
Ano, můžete mi teď začít vysvětlovat, že doktor je odvolán k nějakému náhlému případu, musí rychle odběhnout a pomoci svojí radou kolegovi. Ano, to chápu. Ale nevím, proč mi čekající pacienti nejsme informováni. Třeba takto: „Musím odejít k náhlému případu, vrátím se asi za půl hodiny, hodinu.“ Nebo: „Jsem odvolán k naléhavé operaci, sestra zajistí kolegu, aby kontroly mohly pokračovat i beze mě.“ Takto jednoduše lze informovat nás čekající, abychom věděli, že to bude ještě nějakou dobu trvat. A pacienti po operacích, aby se zařídili a nějak vydrželi sezení na nepohodlných židlích v čekárně. Nebo se třeba chvíli prošli a trochu si ulevili v čekání. Protože bez informace, jak dlouho budou přibližně čekat, nechtějí odejít z čekárny, co kdyby se náhodou zrovna doktor vrátil a volal je do ordinace. Tak tam sedí, popocházejí po chodbě a nevědí jak dlouho to bude trvat. A přitom stačí krátká obyčejná informace. Jak prosté. Právě mám čerstvé zkušenosti z jedné takové nemocnice, ale existují i jiné, kde informovanost pacientů průběžně funguje.
Některé nemocnice už umějí komunikaci s čekajícími pacienty
Musím pochválit jinou nemocnici, kterou tady nemohu podle pravidel jmenovat. Znám tedy jinou nemocnici, kde v případě, že doktor není v ordinaci a neprobíhají kontroly podle časového harmonogramu, protože má jinou naléhavou práci, prochází sestřička čekárnou a pacienty informuje. Pokud hrozí delší čekání, opět sestřička informuje o tom, že už přijde náhradní doktor a kontroly budou pokračovat. A ještě se omlouvá za časovou prodlevu.
V této nemocnici zcela jasně chápou, že i pacient má nějaké další povinnosti. Že si třeba upravil svůj pracovní rozvrh, pokud je podnikatel, a že během dne už má další pracovní schůzky a musí se věnovat svému podnikání. Protože ho to živí.
Nebo je pacient zaměstnanec a čekají ho po kontrole u doktora v jeho zaměstnání. Někdo ho v jeho nepřítomnosti musí zastoupit a zvládnout práci svojí i práci svého kolegy. Ten ovšem čeká v čekárně a bez informací nemůže zavolat do práce, aby informoval, kdy se asi přibližně vrátí a bude dál pracovat. Protože to neví, nemá informace.
Informace, to je to, oč tu běží.
A vidíte, tak málo stačí, jenom vyjít z ordinace a podat informace.
Pokud běžím coby doktor k naléhavému případu, mám pořád kolem sebe zdravotní sestřičku, která za mě může informovat.
Chci poděkovat, těm, kteří chápou. Děkuji všem, že chápete, že i můj čas je drahý.
Děkuji taky všem pečlivým doktorům a sestřičkám, kteří už to vědí a nechtějí po nás čekajících pacientech, aby nám stačilo vědět, že přijdeme přeci někdy na řadu. Vážně už nechci více v čekárně slyšet takové to známé: „Čekejte si……“