Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Problémy ve školní výuce nevyřešíme divadlem před inspekcí

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: pexels

Pohodové vyučování vždy, nejen při inspekci.

Inspektor, inspekce ve škole. Koho a co bude vlastně kontrolovat? A má vážně cenu „hrát divadlo“ jak jsme skvělí a bezproblémoví? Stojí to za zamyšlení.

Článek

Je to vždy přece jen jiné, pokud se dozvíme, že do vyučovací hodiny přijde inspektor. Koho jde kontrolovat? Učitelé říkají žákům, že se jde podívat, jak se v hodině snaží a žáci si říkají, že se jde podívat, jak učitel učí.

Vážně je nutné „učit jinak“, když ve třídě sedí inspektor?

Učitel samozřejmě chce předvést ten nejlepší pedagogický výkon. Mnozí kolegové den předem skoro nespí, znovu a znovu kontrolují pomůcky, dolaďují přípravy a jsou nervózní. Žákům je to obvykle jedno, oni se přece učí jako vždycky a kdo nedává pozor normálně, nebude to dělat ani s inspektorem ve třídě. Učitelé každodenně řeší nějaký problém, který prostě vzniká v průběhu vyučovacího týdne. Tu přestane spolupracovat projektor, počítač se nechce spustit a připravená práce na flash disku ne a ne se otevřít. Případně není volná učebna, ve které by učitel potřeboval být, protože ta nejlépe vybavená a ve všem fungující, je prostě obsazená. Ano, i jiní kolegové s jinými třídami chtějí využít moderní učebnu. A těch nebývá ve školách tolik, protože se prostě řeší peníze. Pořád stejná písnička.

Jak se tedy předvést inspekci v nejlepším světle? Vyměním si na ohlášenou kontrolovanou hodinu učebnu, všechno ať běží jako na drátkách a po odchodu inspekce dál bojuji s nedostatečnou výbavou, nekvalitními pomůckami, s nemožností něco změnit, protože nejsou pořád ty peníze. Nebo se taky třeba nechce něco měnit, vždyť český učitel si přeci poradí. No řekněte?

Kde je „jádro pudla“?

A to je právě ta chyba. Inspektorů se nemusíme bát. Jsou to lidé, kteří mají hodnotit, jak škola funguje, jestli má v pořádku administrativu, jak je vybavená a co by se mohlo zlepšit. Pokud uvidí, že vše je natřeno na růžovo, objeví se v inspekční zprávě, ano, vše je v pořádku není třeba nic měnit. Navíc v době inspekce poměrně dost učitelů, nechci tady psát že všichni, protože to tak není. Takže v době inspekce se bohužel dost často učitelé na ten okamžik mění i v přístupu k žákům. Unavení, často vyhořelí a demotivovaní učitelé předvádějí veselý přátelský přístup k žákům. To jsou ty okamžiky, kdy děti přijdou domů a s údivem vyprávějí, že: „Dnes byl pan učitel, byla paní učitelka úplně jiná. A hodina taky byla moc zajímavá, dneska mě to bavilo.“

Chtějí učit zajímavě, ale někdy je to vážně těžké.

Učitelé chtějí přece učit pořád zajímavě a své žáky hodně naučit a třeba získat pro svůj obor. Chtějí, aby ze školy byli připraveni na další stupeň vzdělávání, případně už rovnou pro praxi. Tak proč zakrývat, že ve škole to není tak zcela v pohodě, že musí leccos shánět, zajišťovat, dohadovat se o pomůcky a vybavení tříd. Prostě toho mají hodně na starosti, aby svůj předmět mohli kvalitně vyučovat. Proč by právě inspekce nemohla vidět, že ten počítač v učebně už dosluhuje, ale na nový není, poraď si, jak chceš, učiteli. Třída by potřebovala nové lavice a židle, ale jsou prostě v pořadí. Teď se koupilo vybavení do vedlejší třídy, tak čekej, učiteli, až na tvoji třídu přijde řada. Na oknech nevisí závěsy, které by zatemnily prostor, a tudíž projektor je k ničemu. Nikdo nic nevidí a nemůže přečíst, i kdyby se učitel přetrhnul, není prostě jiná třída volná. Tak musí mít několik variant, jak zvládnout výuku bez projektoru. A to se neustále tlačí na to, aby se používala technika a učilo se moderně. Nebo v současných dlouhých letních obdobích. Začínají často již na konci května a je velké horko snad všude, natož ve třídách, které mají velká rozehřátá okna a v tom horku sedí učitel ve třídě, kde je strašné vedro a vůbec se nediví, že jeho svěřenci nemohou horkem vůbec nic vnímat, natož se něco učit. Napadá vás klimatizace, ano to by bylo řešení. Ale jsme zase zpátky u jádra pudla, nejsou peníze.

Kolik peněz je třeba na zlepšení situace?

A kolik tedy ještě to školství potřebuje peněz, aby bylo dost a bylo možné kvalitně vyučovat? Hodně, ano hodně a stále bude potřebovat obnovovat a doplňovat pomůcky a jiné věci. A proč je to školství tak důležité? Třeba proto, že vzdělaný člověk nepodléhá davovým názorům, dokáže myslet a vyjádřit svůj názor. Dokáže se v běžném životě orientovat a poradit si. Třeba i touto cestou ubyde těch davových názorů a komentářů na téma: Co by ti učitelé chtěli, pracují denně jen pár hodin a za takové peníze. Nehrajme si na to, …aby škola nevypadala navenek špatně, tak ukážeme, jak je všechno zalité sluncem…, zkusme to změnit.

Jde o vzdělání, a to není málo.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz