Článek
Když jsem ještě učila ve škole, pracovali jsme moderním způsobem výuky a hledali jsme na internetu. Ale k tomu přece jen bylo třeba mít nějaké znalosti, na internetu se musí umět hledat. A abychom tam mohli najít odpovědi na otázky, musíme také vědět, jak hledat, co vlastně hledáme a použít klíčová slova. Už tohle je zapeklitá věc, co to vlastně je to „klíčové slovo“?
Realita ze školy
Probírali jsme velká města v Anglii. Tak si to najdeme na tom vševědoucím internetu. Jdeme na to. Máme angličtinu, tak nejlépe v angličtině. Ano, já vím, bude to náročnější, budeme taky překládat do češtiny, abychom porozuměli.
První žák se hlásí: „Paní učitelko, ale tady to není.“
Po zadání otázky - velká města v Anglii - se na internetu objevilo mnoho odkazů, kde se o velkých městech můžete dočíst. No a není to hned první odkaz, musíte vybrat pro vás ten nejvhodnější a máte o něm něco povědět anglicky.
Kde začít? Největší města, nejkrásnější města, turistické cíle nebo snad se podívat do Wikipedie?
Odpověď mému žákovi: „Tak vyber zajímavé informace, zapiš si je do počítače a přelož je do angličtiny.“
Možnosti překladu do angličtiny pomocí počítače je určitě mnoho. Ale i tady musíte znát angličtinu, kterou se naši žáci učí většinou od třetí třídy. Nestačí jen otevřít překladač a čekat zázraky.
No a žák si říká, co to po mě chce, mám přečíst tolik dlouhých textů, a ještě vybrat zajímavé informace?
To nejde, to bych se musel moc snažit a tady to prostě není.
Žák se hlásí: „Paní učitelko, ale tady to opravdu není a v angličtině už vůbec ne!“
Co to po něm chci? On má přece k dispozici internet a tam to NENÍ a hotovo.
Někteří žáci pracují, vyhledávají, třídí informace a kladou doplňující otázky. Jiní sedí u monitoru a „Tam to prostě není.“
Jak je to možné?
Ti, kteří vyhledávají a třídí a pracují, ti se učí i doma, připravují se na hodinu a snaží se.
A ti, kteří „všechno najdou na internetu“ nějak pohořeli.
Je prostě nutné něco o hledaném tématu znát je nutné umět hledat a taky rozumět tomu, co vlastně hledám. Jednoduše řečeno, než otevřete internet, musíte taky něco znát.
A na závěr jedna perlička.
Učíme se v angličtině o městě York. Zadáme si do vyhledávače zcela logicky „York“ a hledáme zajímavé informace. Pracovití žáci vytvářejí prezentace, vkládají odkazy. Prostě radost pohledět.
A vepředu se třepotá ruka: „Paní učitelko, ale říkala jste města v Anglii!“
„Ano, máš pravdu, co jsi našla zajímavého?“
„No, já vás chci jenom upozornit, že York není v Anglii! Je to přece město v Americe!“
„A nemyslíš ty náhodou New York?“
Tak jak to tedy je? Všechno najdu na internetu nebo ne?