Článek
Tak teď se těžko hledají učitelé i pro Prahu. Když pomineme výši nástupního platu a nebudeme brát v úvahu, že v Praze je možné si vydělat i mnohonásobně víc, než ve školství dostanou učitelé. Potom se naskýtá otázka, proč lidé studující učitelství nechtějí s radostí nastoupit do škol a vzdělávat další generace. Pracovní podmínky má zajišťovat zaměstnavatel. Z pohledu učitele je to tedy ředitel/ka školy.
Český učitel - práce všeho druhu.
Český učitel si přece musí umět poradit, i když podmínky úplně zajištěny nejsou. To už je bohužel realita mnoha škol. Učitel potřebuje třeba prostor pro skupinovou výuku nebo pro práci na výukových projektech se svými žáky. Jenže zrovna na jeho hodinu vychází ta nejmenší a nejhůře vybavená třída. „No, jinam se prostě nevejdete, musíš učit tady.“ Tak učitel musí improvizovat, pomůcky nanosit do třídy, po výuce odnosit, současně odsloužit dozor a běžet na další hodinu. Když se pracuje na projektu, potřebujete často zdroje, ze kterých čerpáte. To by se hodil alespoň jeden funkční počítač. Tam mohou postupně žáci vyhledávat informace a dále je zpracovávat. A když k dispozici je počítač, ale už má své odslouženo, tak než z něj vydolujete potřebné informace, je hodina pryč. A zase si musí učitel nějak poradit. „Vždyť s tím si poradíš, neučíš přece první rok.“ Tak se snaž, český učiteli.
Učitel se snaží, co může. Improvizuje, nahrazuje, zaskakuje, připravuje a spolupracuje s asistentkou. Má ve třídě dítě v inkluzi. Takže v té malé třídě s pomalým počítačem se skupinou dětí zpracovává projekt a současně se musí proměnit na speciálního pedagoga a psychologa a nevím v co ještě, aby správně a individuálně přistoupil k dětem v inkluzi a pracoval i jejich tempem.
Zcela vyčerpán odpoledne po vyučování sedí český učitel v kabinetě a připravuje si další výuku. Sice nemá zrovna nejlepší podmínky, protože v tiskárně právě došla barva a sekretářka ji ještě neobjednala.
„Ale já ji objednám, až bude potřeba více balení náhradních barev. Přece nebudu objednávat jen jednu barvu do jedné tiskárny, to by bylo nehospodárné!“
Uáááá. Chce se křičet českému učiteli a místo toho jde prozkoumat školu, zda je někde další tiskárna a kopírka, která je volná a má dost barvy. No, není. Všechny jsou obsazené, zase tolik jich ve škole nemají.
Poraď si, improvizuj, my ti pak přijdeme poradit a vytknout nedostatky.
Improvizuj, poraď si, český učiteli! Máš přece vystudovanou vysokou školu, tak pracuj s tím, co máš. Pracuje, pracuje a pracuje – s tím co má - až jednoho dne najde jinou možnost uplatnění a tradááá pryč ze školství.
Shrnutí:
- vystudoval zadarmo na vysoké škole obor učitelství a neučí,
- snažil se učit v podmínkách našich škol a už to nevydržel.
Výsledek:
- další učitel zmizel z našeho školství. Asi není kouzelník a tzv. učitelé srdcaři už taky pomalu odcházejí do důchodu nebo opouštějí školy.
Jak to bude dál?