Článek
Gratiťáci mají s místní úspěšnou firmou na zpracování hlavně kovového odpadu sjednanou oficiální smlouvu, že mohou na plotě tvořit. Díla na plotě jsou jak lze vidět z fotek nápaditá, vkusná a mají vysokou uměleckou hodnotu. Pravidelné focení nových přírůstků na plotech se stalo mou oblíbenou činností a zábavou.
Ploty ani nemusí být pomalované, přesto vytváří zajímavé obrazy spolu s modrou oblohou a slunečním svitem.
Ze dvou opakujících se písmen lze zajímavou barevností a změnou typu písma vytvořit skutečně působivý obraz.
Postavička v pravém poli plotu je zde již dlouho, stále působí zajímavě a svěže. Na kolemjdoucí a jedoucí vykoukne a utkví v paměti.
Tahle hra šedí a modré s blankytnou modrou oblohy dělá z fotky kusu plotu zajímavou podívanou.
Průběh realizace graffiti (malba, rytí) je aktéry vnímán jako osvobodivé gesto. Svojí formou (primitivní, hrubá či velkorysá), tématy (často ve společnosti tabuizované obsahy) a sociálním charakterem původců (marginální skupiny) se klasifikuje jako sub-kulturní projev.
Že by PUDL? .
Graffiti na domech a dopravních prostředcích, realizované bez souhlasu majitele či provozovatele má charakter vandalství – vedle toho, že porušuje dispoziční práva oprávněných právních subjektů, ohrožuje a napadá „princip veřejného“.
Že by RENTIER? Možná vysněný život autora.
Graffiti byly foceny v neděli, přesto ve firmě na zpracování kovového odpadu vládla pracovní atmosféra.
Je-li v povaze sprejování tradiční označení teritoria, pak jde o atakování instituce vlastnictví - byrokraticky ustanovené právo držitelů objektů zde rozvrací uživatelé urbánního prostoru (pojem street art ostatně podtrhuje jejich ústřední vztah k městskému prostoru– lze diskutovat vzájemné vymezení pojmů „graffiti“ a „street art“). Podle K. Geldera silnější vztah k teritoriu, než k vlastnictví, charakterizuje každou subkulturu .
Jen jedno nové graffiti se objevilo na plotě firmy opravující a rekonstruující kolejová vozidla, snad časem přibudou další hodnotná díla obohacující šumperský veřejný prostor.
V prostředním poli plotu již starší, avšak stále vtipné a zajímavé dílo.
Graffiti současně může být uměním – přiznání statusu konkrétním autorům ale závisí na procesech vyjednávání „světa umění“.
Nejvyšší budova v Šumperku přestože převážně prázdná, patří firmě vyrábějící umělé diamanty.
Kusá kolej s trvale odstaveným vagonem k neznámým účelům.
Historická průmyslová budova poblíž nádraží dokresluje tento zajímavý prostor.
Směrem k železničnímu nádraží stála na jedné z kolejí vypulírovaná elektrická lokomotiva ES 499.1001. Podle toho, jak svítila novotou, byla zřejmě právě vypravena do domovského lokomotivního depa po opravě a nástřiku, popřípadě po rekonstrukci.
Těmto lokomotivám na stejnosměrný elektrický proud se přezdívá Eso či Rychlé Eso, první z nich byla vyrobena v roce 1953 ve Škodě v Plzni.
Starobylý, jen 3 metry vysoký podjezd pod tratí poblíž nádraží. Po velké rekonstrukci nádraží a okolí snad již nebývá pravidelně po dešti neprůjezdný kvůli nahromadění vody.
Pohled na podjezd z boku, není to zrovna příjemné místo, obzvláště pro chodce.
Zdroj:
Gelder, Ken: Subcultures: Cultural Histories and Social Practice. Routledge, March 2007.