Hlavní obsah
Cestování

Masopustní průvod Senicí jde každý rok jinudy, na všechny hostitele by se nedostalo, fotoreportáž

Foto: Lenka Hoffmannová

Jedna z cest mezi domky se zahradami a poli byla během Masopustu dočasně přejmenovaná na Stodolní

Masopustní průvody s maskami na Hlinecku byly v roce 2010 zapsány na Listinu světového přírodního a kulturního dědictví UNESCO. Tyto taškařice se ovšem na konci Masopustu odehrávají po celém Česku, dokonce i v Praze.

Článek

V sobotu 1. března si v Senici na Hané užili masopustní průvod obcí. Masopust v širším smyslu zahrnuje období od Tří králů až do Popeleční středy, tou začíná čtyřicetidenní velikonoční půst. Nejoblíbenější jsou až ty nejveselejší a nejrozjařenější poslední masopustní dny: Tučný čtvrtek, taneční neděle a pondělí a maškarní úterý.

Během těchto posledních tři dnů nazývaných ostatky, končiny, fašank či přímo masopust, se konají průvody masek, scénické výstupy a jsou zakončeny taneční zábavou. O úterní půlnoci masopust končí a začíná půst.

Foto: Lenka Hoffmannová

Povedenou masku Smrťáka v průvodu doprovázela kupodivu Červená Karkulka…

Foto: Lenka Hoffmannová

...nesměla chybět bába s nůší, s námi šly hned dvě báby.

Foto: Lenka Hoffmannová

K tanci i poslechu nám celou dobu vyhrávala Hanácká mozeka Litovel. Víte, že k Masopustu se vztahují také některé pranostiky? Jedna z nich je: Masopust na slunci, pomlázka u kamen. Tak uvidíme.

Foto: Lenka Hoffmannová

Několikrát kolem nás projelo mobilní očkovací centrum, to se posléze přemístilo do parku naproti kostelu. Jednou z hybatelek oslav byla místní skutečná zdravotní sestřička, ta se nám postarala o mnoho legračních zážitků.

Foto: Lenka Hoffmannová

Nejen malé děti byly během průvodu nadšené z legrace a také ze všech cestou nabízených dobrot.

Foto: Lenka Hoffmannová

Ostatkové/hanácké právo je rozšířené především na střední Moravě, patří mezi zvyky spojené s oslavami masopustu. Výkon práva spočívá v dočasném přenesení pravomocí obecního rychtáře/starosty vesnické chase. Obvykle se symbolicky předává šavle, ozdobená tyč, hůl. Hanácké právo na fotografii se skládá z ozdobené dřevěné hole. V závěru masopustu se právo obřadně vrátí rychtáři/starostovi.

Foto: Lenka Hoffmannová

Masopust představuje období hodování a veselí mezi dvěma postními dobami. Během něj probíhaly taneční zábavy, zabijačky a také svatby. Vrcholí posledním čtvrtkem tohoto období, zvaným Tučný čtvrtek, ten je spojený se zabijačkou a hostinou. Označení dne souviselo s pověrou, že lidé by v tento den měli hodně jíst a pít, aby měli sílu na následující rok.

Slovo masopust původně označovalo jen poslední dny před započetím postní doby. Skládá se ze slov maso- a druhá část -pust je odvozená od slovesa pustit, znamená tedy opustit maso a je doslovným překladem italského carnevale (sbohem maso). Slovo masopust tedy nijak nesouvisí se slovem půst.

Foto: Lenka Hoffmannová

Ke konci Masopustu se nemá hledět na kalorie a tuk, čím mastnější jídlo, tím lepší, budeme tak posilnění do následujícího roku. Po tučném jídle přichází řada na sladké v podobě křupavých, na másle nebo sádle smažených koblih a také božích milostí. Zde se pan starosta chopil rozdávání koblížků z veliké krabice, kupodivu stačily pro všechny.

Boží milosti jsou české velikonoční a masopustní cukroví z těsta s bílým vínem, to se smaží většinou na sádle a poté obaluje v moučkovém cukru.

Foto: Lenka Hoffmannová

Ve venkovním očkovacím centru se o nás postaraly sestřičky vybavené pásem se stříkačkami naplněnými různobarevnými moky.

Foto: Lenka Hoffmannová

Před cestou po obci jsme se všichni vyfotili na schodech před dominantou obce, sestřička nám v neobvyklé poloze nastavila vyměřený čas.

Foto: Lenka Hoffmannová

Fiktivní pan farář žehnal nejen okolo jedoucím autům, využil k této činnosti záchodovou štětku…jeden z řidičů se raději předem vyplatil.

Foto: Lenka Hoffmannová

Celou cestou nás provázel akční medvěd akrobat, ten rovněž inicioval mnohé legrácky během našeho tahu obcí.

Foto: Lenka Hoffmannová

Chasníci se pohybovali od stavení ke stavení a sbírali, co jim pod ruku přišlo, něco nepřišlo, ale přinesli to třeba ze stodoly, ze dvora, v dřívějších dobách též čistili  komíny od klobás a uzeného masa a v hospodě pak tancovali třeba až do Popeleční středy.

Zde chasníci přinesli ze dvora starou plechovou vanu na dešťovou vodu a povozili v ní domácího, dědu - velitele. Tu jízdu si nenechala ujít sestřička velitelka, a tak k němu do vany přisedla.

Foto: Lenka Hoffmannová

Přesně tak jsme se všichni doslova řehtali skoro celou cestu vesnicí. Stejně jako tato nevěsta se svým ženichem a svědkem, kteří jí upravují cestou opotřebované svatební šaty spolu s ňadry.

Foto: Lenka Hoffmannová

Na této dočasně přejmenované cestě na Stodolní je vidět dvě zastavení u domů. Další dvě zastavení na této cestě na této fotce vidět není, nevešly se tam.

Hostitelé už čekali na blížící se průvod masek, s radostí nám nabízeli dobroty, zejména jitrnice, jelita, škvarky, ovar, tlačenku, bůček, vše se zapíjelo pivem či pálenkou. Mysleli také na nás abstinenty s kávou, čajem a limonádami. Na jednom místě nám připravili kotel plný výborného svařáku.

Foto: Lenka Hoffmannová

Chasa odtud vynesla do vozíku se sběrem nejprve basu piv, pak kovové desky a kovový žebřík.

Foto: Lenka Hoffmannová

Bohužel nejzajímavější fotka zde žijícího herce olomouckého divadla neukazuje jeho podobu, ale jen část, kde mu bylo potřeba akutně změřit teplotu.

Foto: Lenka Hoffmannová

U místního domu číslo 158 jsme se poněkud zdrželi, bába se sestřičkou si zde zatancovaly na schodech…

Foto: Lenka Hoffmannová

...chasa si s místní slepičkou pohrála, nakonec si poslechla její vyděšené srdíčko.

Foto: Lenka Hoffmannová

Masky putovaly od domu k domu, na mnoha zastávkách byly náležitě pohoštěny něčím k zakousnutí a především alkoholem, ten ještě zvyšoval rozpustilost a veselí průvodu.

Foto: Lenka Hoffmannová

Takto si v Senici na Hané považují akční fotografku. Pan starosta se mě chystal vyfotit obklopenou dvěma laufry, během chvilky se k nám s radostí přidaly další masky, některé vyvádějící různá alotria, takže mám na tuto událost krásnou vzpomínku. Laufři představují v podstatě vojáky.

Foto: Lenka Hoffmannová

Před jednou z bytovek nám dobří lidé nachystali čaj, chasa nedbala jejich dobroty a prázdnou nádobu naložila do sběrného vozíku.

Foto: Lenka Hoffmannová

„Pojďte si se mnou dát štamprličku“, lákal nás osamocený obyvatel jednoho domku, a tak si mnozí dali.

Foto: Lenka Hoffmannová

Z nejzazšího bodu našeho putování jsme se vrátili již značně zmožení do centra obce do Kulturního domu, kde nás čekaly další připravené dobroty.

Foto: Lenka Hoffmannová

Záleží na fantazii účastníků, jaké taškařice a legrácky provádí. V průvodu nesmí chybět tradiční masky. Mezi ně patří medvěd, toho obvykle vede na řetězu medvědář, dále bába s nůší, laufr (voják) a další. Zde se úkolu medvědáře s vervou zhostily malé děti.

Foto: Lenka Hoffmannová

Na závěr našeho tažení obcí nás v Kulturním domě čekala výborná prdelačka a gulášová polévka spolu s dalšími sladkostmi a zabíjačkovými pochoutkami.

Zdroj:

Osobní zážitky

https://cs.wikipedia.org/wiki/Masopust

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:
Senice na Hané

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz