Hlavní obsah
Lidé a společnost

Od ledna vjezd zakázán, na koridoru končí lokomotivy bez zabezpečení ETCS - fotoreportáž

Foto: Lenka Hoffmannová

Se Zábřehem na Moravě se loučí zvláštní vlak Ostravan z Olomouce do Prahy tažený lokomotivou E 499 085 s červenou pěticípou hvězdou. Od ledna 2025 mají vjezd na koridor povolený jen lokomotivy se zabezpečovacím zařízením ETCS

Olomouc o víkendu hostila Mezinárodní setkání legend železničních koridorů, po Novém roce většina starších lokomotiv kvůli zabezpečovačovacímu zařízení ETCS z hlavní trati zmizí.

Článek

Víte, že Česká republika se rozhodla zavádět ETCS jako jedna z prvních zemí, tento systém implementuje na vybraných úsecích železniční sítě. Prvním plně vybaveným úsekem, kde ETCS běží ve výhradním provozu, je trať mezi Olomoucí a Uničovem.

Foto: Lenka Hoffmannová

Krajina okolo železniční trati ze Šumperka přes Uničov do Olomouce je kouzelná, takto se změnila s prvním sněhem.

V lednu vstoupí česká železnice do nové éry. Evropský zabezpečovač ETCS zlepší bezpečnost a efektivitu

Foto: Lenka Hoffmannová

Retrovlak zastavil po desáté hodině v Zábřehu na Moravě. Víte, že město se jmenuje Zábřeh, jen železniční stanici zůstal původní název, možná kvůli rozlišení oproti hlavnímu nádraží nádraží v Ostravě - Zábřehu.

Nádraží bylo plné různě rozmístěných šotoušů, na vlak netrpělivě čekali také cestující, jedna parta mluvící ostravsky si do vlaku přinesla hudební nástroje.

Foto: Lenka Hoffmannová

Jízda retrovlaku Ostravan též připomněla, že poprvé vyjel na koleje před 78 lety, vlaky mezi Prahou a Ostravou za tu dobu zrychlily o 2 hodiny.

Na svou trasu z Bohumína a Ostravy do Prahy vlak poprvé vyjel 6. května 1946, tehdy mu cesta mezi Ostravou a Prahou trvala téměř 5 hodin, dnes ji Pendolino zvládne za 3 hodiny. Nový, částečně narovnaný koridor s mnoha tunely, umožnil zvýšení rychlosti vlaků ze 75 km/h na 120 km/h.

Foto: Lenka Hoffmannová

Elektrická stejnosměrná lokomotiva E 499.085 „Bobina“ na napětí 3000 V táhnoucí náš retrovlak Ostravan byla vyrobena ve Škodových závodech v Plzni (tehdy závody V. I. Lenina) v roce 1958 a od roku 1991 ji provozovali v Olomouci. Od roku 2001 má lokomotiva historický nátěr z roku 1958, její pravidelný provoz u ČD byl ukončen v roce 2011.

Foto: Lenka Hoffmannová

Historické vagony s původním tmavězeleným nátěrem, dnes jsou barvami Českých drah modrá a bílá.

Víte, že hned v sobotu 21. září 2024 po povodních vyjel z Ostravy jako první IC vlak Ostravan?

Foto: Lenka Hoffmannová

Vzpomínka na rudé oči a kašel během jízdy vlakem. Půlka vagonů sice sloužila nekuřákům, jenže kouř pronikal lítačkami všude. Vzpomínám, že kouřit se sice mohlo „jen“ v kupé, na chodbičce ne, to je podobný příběh. Představtesi jako nekuřák několikahodinovou cestu v kupé s několika kuřáky, naštěstí už jje taková situace minulostí. Dnes už se nekouří, s výjimkou mnoha neposlušných cestujících, ani na nástupištích.

Foto: Lenka Hoffmannová

Co se stane v lednu 2025? Výhradní provoz na 620 kilometrech tratí v Česku pod dohledem ETCS znamená, že vozidla s palubní jednotkou mají příslušné klíče pro provoz na tratích pod kontrolou ETCS a žádná jiná již na tyto tratě nevyjedou.

Podle Drážního úřadu bylo palubní jednotkou vybaveno v říjnu již 13O4 vozidel, také bylo proškoleno přes 2800 strojvedoucích.

Foto: Lenka Hoffmannová

Hned za lokomotivou byl připojený jeden lůžkový vůz z legendárního, naštěstí již historického, vlaku Milovice - Moskva.

Přímé lety a vlaky do Moskvy, luxusně zásobené obchody a vlastní nemocnice, tak vypadal jeden ze symbolů okupace 1968, vojenský prostor Milovice, který musela československá armáda přenechat Rudé armádě.

Středočeské Milovice se po srpnu 1968 proměnily v uzavřený kus Sovětského svazu uprostřed Československa. Kaviár, šampaňské, ale také vlastní nemocnice, tiskárna a přímé vlaky i letové linky do Moskvy, to byly Milovice za normalizačního socializmu. Žilo zde několik desítek tisíc vojáků a jejich rodinných příslušníků, kteří zažívali veškerý možný myslitelný komfort.

Foto: Lenka Hoffmannová

Je tomu již 25 let, 29. května 1999 ukončila provoz vlaková pošta, poslední plně vybavený poštovní vůz toho druhu (Postmw, Vagonka Sudénka, 1985) obvykle stává v areálu pošty v pražských Malešicích a je veřejnosti nepřístupný. Další takové vagony chátrají v různém stadiu rozkladu v Šumperku.

O historii a připomínku vlakové pošty se dnes stará Muzeum vlakové pošty založené v roce 2009 s kanceláří v Brně, muzeum pořádá různé zajímavé akce pro veřejnost na různých místech u nás, nemá zatím stabilní sídlo.

Foto: Lenka Hoffmannová

Poslední zástupce řady 371, jenž na sobě nemá firemní nátěr ČD, je lokomotiva 371.005 přezdívaná „Pepin“. Do konce roku 2024 byla v provozu stejně jako ostatní lokomotivy řady 371 na rychlících mezi Prahou a Ústím nad Labem.

Modernizace vozového parku a rozšiřování služeb tuzemských dopravců si všímají i v zahraničí. V žebříčku organizace Transport & Environment, tedy Evropské federace pro dopravu a životní prostředí, skončil soukromý dopravce RegioJet jako třetí nejlepší dopravce v Evropě ze sedmadvaceti hodnocených. Předstihly jej pouze švýcarské dráhy SBB a italská Trenitalia. V kategorii soukromý železniční dopravce obsadil první místo. České dráhy skončily na šesté pozici.

Zdroje:

https://www.spravazeleznic.cz/-/mezi-olomouci-a-unicovem-vyhradne-pod-dohledem-etcs

https://vtm.zive.cz/clanky/evropsky-zabezpecovac-etcs-zeleznice/sc-870-a-231244/default.aspx

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz