Článek
Víte, že Česká republika se rozhodla zavádět ETCS jako jedna z prvních zemí, tento systém implementuje na vybraných úsecích železniční sítě. Prvním plně vybaveným úsekem, kde ETCS běží ve výhradním provozu, je trať mezi Olomoucí a Uničovem.
Krajina okolo železniční trati ze Šumperka přes Uničov do Olomouce je kouzelná, takto se změnila s prvním sněhem.
V lednu vstoupí česká železnice do nové éry. Evropský zabezpečovač ETCS zlepší bezpečnost a efektivitu
Retrovlak zastavil po desáté hodině v Zábřehu na Moravě. Víte, že město se jmenuje Zábřeh, jen železniční stanici zůstal původní název, možná kvůli rozlišení oproti hlavnímu nádraží nádraží v Ostravě - Zábřehu.
Nádraží bylo plné různě rozmístěných šotoušů, na vlak netrpělivě čekali také cestující, jedna parta mluvící ostravsky si do vlaku přinesla hudební nástroje.
Jízda retrovlaku Ostravan též připomněla, že poprvé vyjel na koleje před 78 lety, vlaky mezi Prahou a Ostravou za tu dobu zrychlily o 2 hodiny.
Na svou trasu z Bohumína a Ostravy do Prahy vlak poprvé vyjel 6. května 1946, tehdy mu cesta mezi Ostravou a Prahou trvala téměř 5 hodin, dnes ji Pendolino zvládne za 3 hodiny. Nový, částečně narovnaný koridor s mnoha tunely, umožnil zvýšení rychlosti vlaků ze 75 km/h na 120 km/h.
Elektrická stejnosměrná lokomotiva E 499.085 „Bobina“ na napětí 3000 V táhnoucí náš retrovlak Ostravan byla vyrobena ve Škodových závodech v Plzni (tehdy závody V. I. Lenina) v roce 1958 a od roku 1991 ji provozovali v Olomouci. Od roku 2001 má lokomotiva historický nátěr z roku 1958, její pravidelný provoz u ČD byl ukončen v roce 2011.
Historické vagony s původním tmavězeleným nátěrem, dnes jsou barvami Českých drah modrá a bílá.
Víte, že hned v sobotu 21. září 2024 po povodních vyjel z Ostravy jako první IC vlak Ostravan?
Vzpomínka na rudé oči a kašel během jízdy vlakem. Půlka vagonů sice sloužila nekuřákům, jenže kouř pronikal lítačkami všude. Vzpomínám, že kouřit se sice mohlo „jen“ v kupé, na chodbičce ne, to je podobný příběh. Představtesi jako nekuřák několikahodinovou cestu v kupé s několika kuřáky, naštěstí už jje taková situace minulostí. Dnes už se nekouří, s výjimkou mnoha neposlušných cestujících, ani na nástupištích.
Co se stane v lednu 2025? Výhradní provoz na 620 kilometrech tratí v Česku pod dohledem ETCS znamená, že vozidla s palubní jednotkou mají příslušné klíče pro provoz na tratích pod kontrolou ETCS a žádná jiná již na tyto tratě nevyjedou.
Podle Drážního úřadu bylo palubní jednotkou vybaveno v říjnu již 13O4 vozidel, také bylo proškoleno přes 2800 strojvedoucích.
Hned za lokomotivou byl připojený jeden lůžkový vůz z legendárního, naštěstí již historického, vlaku Milovice - Moskva.
Přímé lety a vlaky do Moskvy, luxusně zásobené obchody a vlastní nemocnice, tak vypadal jeden ze symbolů okupace 1968, vojenský prostor Milovice, který musela československá armáda přenechat Rudé armádě.
Středočeské Milovice se po srpnu 1968 proměnily v uzavřený kus Sovětského svazu uprostřed Československa. Kaviár, šampaňské, ale také vlastní nemocnice, tiskárna a přímé vlaky i letové linky do Moskvy, to byly Milovice za normalizačního socializmu. Žilo zde několik desítek tisíc vojáků a jejich rodinných příslušníků, kteří zažívali veškerý možný myslitelný komfort.
Je tomu již 25 let, 29. května 1999 ukončila provoz vlaková pošta, poslední plně vybavený poštovní vůz toho druhu (Postmw, Vagonka Sudénka, 1985) obvykle stává v areálu pošty v pražských Malešicích a je veřejnosti nepřístupný. Další takové vagony chátrají v různém stadiu rozkladu v Šumperku.
O historii a připomínku vlakové pošty se dnes stará Muzeum vlakové pošty založené v roce 2009 s kanceláří v Brně, muzeum pořádá různé zajímavé akce pro veřejnost na různých místech u nás, nemá zatím stabilní sídlo.
Poslední zástupce řady 371, jenž na sobě nemá firemní nátěr ČD, je lokomotiva 371.005 přezdívaná „Pepin“. Do konce roku 2024 byla v provozu stejně jako ostatní lokomotivy řady 371 na rychlících mezi Prahou a Ústím nad Labem.
Modernizace vozového parku a rozšiřování služeb tuzemských dopravců si všímají i v zahraničí. V žebříčku organizace Transport & Environment, tedy Evropské federace pro dopravu a životní prostředí, skončil soukromý dopravce RegioJet jako třetí nejlepší dopravce v Evropě ze sedmadvaceti hodnocených. Předstihly jej pouze švýcarské dráhy SBB a italská Trenitalia. V kategorii soukromý železniční dopravce obsadil první místo. České dráhy skončily na šesté pozici.
Zdroje:
https://www.spravazeleznic.cz/-/mezi-olomouci-a-unicovem-vyhradne-pod-dohledem-etcs
https://vtm.zive.cz/clanky/evropsky-zabezpecovac-etcs-zeleznice/sc-870-a-231244/default.aspx