Článek
Poslední adventní neděle, tradičně nazývaná „zlatá neděle“, se opět proměnila v jednu z největších nákupních akcí roku. I letos se lidé vydali do obchodních center a supermarketů nakoupit dárky, potraviny a vše potřebné na vánoční stůl, přičemž tržby obchodníků výrazně vzrostly ve srovnání s běžným víkendem.
Podle zprávy Blesk.cz byl poslední adventní víkend v Česku zaznamenán intenzivní nákupní chaos – parkoviště u velkých obchodních center byla plná a lidé se vydávali nakupovat ráno i odpoledne. Obchodníci hlásili nárůst tržeb zejména u hraček, elektroniky, potravin a dárkových balíčků, ale i vánočního balicího papíru a ozdob.
Řetězec Tesco uvedl, že zákazníci především kupovali dárky na poslední chvíli, tedy hračky, kosmetické balíčky, alkohol a dekorace, což se pozitivně promítlo do tržeb.(Aby ne! Obchodníci počítají tržby a mnou si ruce.)
Co tedy lidé nejčastěji nakupovali?
Podle obchodních zdrojů patřily mezi nejprodávanější kategorie:
Hračky a dárkové sety – pro letošní sezónu poptávka především u dětských dárků výrazně rostla. A bohužel narostl o počet domácností, které jsou ochotny si na dárky vzít půjčku. Přece děti neošidí! Smutné je, že právě těm dětem je to často fuk. Rozbalí dárek, odhodí ho a jdou rozbalovat další. Kvantita nahradila kvalitu a hlavně radost.
Elektronika – mobilní telefony, příslušenství, sluchátka a spotřebiče byly mezi žádanými horkými artikly.
Potraviny na štědrovečerní tabuli – tradiční suroviny jako kapr, maso, uzeniny či vánoční cukroví patřily k tomu hlavnímu, co zákazníci nakupovali.
Balicí a dekorativní zboží – balicí papír, stuhy a vánoční ozdoby se taktéž rychle prodávaly. po Vánocích jsou pak naopak plné kontejnery roztrhaných papírů a všemožných krabic a tašek. To samé obrovské množství obalového materiálu, který se teď tak dobře prodává, skončí po pár dnech jako nepotřebný odpad.
Zatímco kamenné prodejny zažívaly nápor zákazníků, e-shopy stále tvořily významnou část nákupů. Mnoho lidí uvedlo, že téměř všechny dárky objednali online a do obchodního centra přišli jen pro doplňkové položky, za které se jim nechtělo platit poštovné.
Tento trend potvrzuje, že kombinace internetového nakupování s fyzickým vyzvednutím nebo osobní návštěvou prodejny je dnes pro spoustu zákazníků stále atraktivní možností, která šetří čas a zajišťuje jistotu dostupnosti zboží. Kdo však dárky nechal na poslední chvíli, už nemohl riskovat že přetížené přepravní společnosti doručí jeho objednávku včas a musel do obchodu osobně. To se nejspíš také významně promítlo do nedělního nákupního šílenství.
„Zlatá neděle“ je nejen o nákupech, ale i o sváteční atmosféře. Lidé se schází i na adventních trzích, popíjejí svařák, k tomu si dají třeba trdelník a diskutují nejen o nadcházejících Vánocích. Centrum velkých měst i obchodní zóny tak byly i tento víkend plné radosti, ale zároveň i lehkého stresu z nakupování na poslední chvíli.





