Článek
Co přesně se navrhuje
Lidé, kteří dosáhnou věku 35 let a nebudou pečovat o děti, by podle návrhu měli odvádět o 2 % více na sociálním pojištění. Na první pohled se zdá, že je to trestání těch, co nemají z nějakého důvodu děti. Když to ale zkusíme spočítat, tak z průměrné mzdy pro letošní rok, tj. 43 967 Kč by tento odvod činil navíc 879,34 Kč. U minimální mzdy pak z 18 900 Kč by tato nová srážka dělala 378 Kč. Na pohled to už není tak strašná suma, ale chápu, že jde o princip.
Kolik stojí stát, když má rodina děti
Toto je něco, co asi jen tak někdo neuvažuje, ale i stát vydává nemalé částky. Ať už se podíváme na konkrétní výdaje, tj. peněžitá pomoc v mateřství, která dělá, když vezmeme průměrnou mzdu před těhotenstvím, 30 360 Kč. Tato dávka se vyplácí 28 týdnů a matka tak dostane od státu pomoc ve výši 128 352 Kč, což už není úplně málo. Hůř na tom samozřejmě jsou nízkopříjmoví. Dále je tu pak rodičovská dovolená neboli také rodičovský příspěvek, a ten je ve výši 300 000 Kč, kde si měsíční výplatu do jisté míry volí matky samy. Co ale mnoho lidí nevidí, je fakt, že stát za tyto matky platí zdravotní pojištění, sice jen v minimální výši, tj. nějakých 2551 Kč měsíčně, ale zkusme pro ilustraci počítat s délkou 36 měsíců. To už jen na pojistném udělá dalších 91 836 Kč.
Veškerá lékařská péče už jde na vrub pojišťovnám, takže tento výdaj nemůžeme brát v potaz. Co ale hraje důležitou roli, jsou potenciální daňové slevy. Na tyto sice nedosáhne každý, ale každý pracující tatínek (nebo maminka, pokud je na mateřské / rodičovské otec) pak má možnost uplatnit slevu na dítě, která funguje v případě nižších příjmů i jako daňový bonus. Za první dítě je to celkem 15 204 Kč, za druhé pak 22 302 Kč a za 3. a další pak 27 840. Pokud je dítě vážně nemocné a je uznán status ZTP/P, pak je bonus dvojnásobný.
Dalším státním výdajem za ony děti jsou opět odvody na pojistném, kdy na ZP je to stejné, jako u matky uvedeno výše, sociální pojištění za děti platí stát až do dovršení plnoletosti. Nenašel jsem konkrétní údaj, kolik tato částka dělá, budu proto vycházet z minimální částky, ta je stanovena na 3852 Kč měsíčně. Nebudu pro účely kalkulace počítat s inflací a navyšováním různých částek, ale pro představu, stát na sociálním zaplatí za děti 832 032 Kč. Dále, je třeba počítat se školkami, školami, a podobně. Ve výsledku tedy vidíme, že stát vynakládá nemalé prostředky za rodiny s dětmi, a to nepočítám možné přídavky na děti.
Pohled z druhé strany
Abych jen nepoukazoval na výdaje státu, zkusme se také podívat i na stránku budoucí rodiny. Budu opět vycházet z průměrné mzdy, kdy čistá mzda v tomto případě je 35 100 Kč, brána pouze základní sleva na poplatníka. Mateřská už představuje ztrátu 4 740 Kč měsíčně, a po přechodu na rodičovskou je ta ztráta podstatně vyšší. Orientačně nastavíme výši rodičovské na 10 000 měsíčně, bude to do cca 3 let věku dítěte, aby se to dobře počítalo, pak je ztráta domácnosti již 25 100 Kč, a to už není něco zanedbatelného. Současně s tím, kdy přijde potomek na svět, dramaticky narostou výdaje. Ať už se jedná o jednorázové výdaje na vybavení, jako postýlka, chůvička, monitor dechu a pod, pak jsou to stabilní výdaje na energie, hygienické potřeby, a později i strava. V pozdějším věku, pokud se neobjeví žádný problém, a rodič se vrátí zpět do práce, ten propad už není tak vysoký, ale stále jsou tu náklady na různé pomůcky, strava, ošacení, zájmy, a podobně.
Obecně lze říct, že příchod dítěte za současných podmínek je výrazný zásah do financí jak domácnosti, tak státu. Pokud ale dítě vyroste, je slušně vychováno a pracuje u nás, státu se to vrátí i s úroky, když daný člověk bude 35-40 let pracovat. Ten, kdo děti nemá, disponuje většími prostředky než ten, kdo děti má.
Komplexnější pohled
Všichni víme, že důchodová reforma je nutná, už před X lety bylo pozdě. Pokud nechceme, aby se dokola děly parametrické změny, nebo nechceme, aby se důchody snižovaly o desítky % v budoucnu, je třeba udělat něco ještě teď, dokud to jde. Pokud by se teď zvýšila porodnost, problém se oddálí, ale nevyřeší. K vyřešení problémů totiž je třeba daleko více věcí. Vše souvisí se vším. Onen slavný návrh by ale jistě do nějaké míry rozpočtu pomohl, než aby se plošně zvyšovaly daně všem. Samozřejmě, že je lehké říct, že důchodový věk bude 71 let, ale tohle je snad jasné i laikovi, že to nebude fungovat. Současný systém je bohužel neudržitelný a je třeba s tím něco dělat. Když se ale objeví nápad, objeví se i velká vlna kritiky, aniž by představili jiný koncept.
Onen koncept by mohl vypadat třeba i tak, že by se stanovila nějaká věková hranice, a od té by pak důchody byly jen minimální, zbytek aby si člověk naspořil, nainvestoval, či jinak vydělal peníze na důchod navíc. Všichni chceme, aby stav veřejných financí nebyl katastrofou, aby se pak stát mohl opravdu efektivně postarat o ty, co objektivně nemohou. Je třeba se na každý nápad podívat komplexněji, než jen v nějakých obecných rovinách a s krátkým dohledem.
Podělte se v diskuzi o vaše názory na problematiku, ale i na stav důchodů.
Zdroje: https://www.penize.cz/kalkulacky/materska-presny-vypocet#materska-presne-vysledek
https://mzv.gov.cz/sydney/cz/konzularni_informace/ostatni_informace/informace_o_zdravotnim_pojisteni_v_cr.html
https://www.penize.cz/tema/sleva-na-dite
https://www.mesec.cz/danovy-portal/dan-z-prijmu/socialni-pojisteni/
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/domaci-zivot-v-cesku-nemate-deti-zaplatte-vic-na-odvodech-navrhuji-lidovci-s-navrhem-narazili-250712