Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Jak získat práci, která se vám vyplatí

Foto: Gobierno de Castilla-La Mancha, CC BY-SA 2.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0>, via Wikimedia Commons

Firmy jsou při hledání zaměstnanců zoufalé. Jak ale zajistit, abyste nebyli zoufalí vy, kteří práci hledáte? Mám pro vás pár tipů.

Článek

Na současném trhu je získání vhodné pracovní pozice otázkou ekvilibristiky. S troškou nadsázky se dá říci, že pro práci nočního vrátného (tyto profese již téměř vymřely) potřebujete alespoň kurz v řízení podniku a certifikát kvality…

Jinými slovy, firmy často neumí zadat pořádně pozici ani do inzerátu, a tak mohou personalistky snadno vyřadit váš životopis, i kdybyste se na pozici třeba hodili. Podíváme se tedy na několik aspektů procesu hledání práce a zkusíme zajistit, aby pro vás nebyl strastiplným a nefrustroval vás.

Hledáme B2B obchodníka, opravdu?

To je dnes jednou z nejčastěji inzerovaných pozic. Dejte si dobrý pozor na to, čím se firma zabývá. Zpravidla, pokud to bude firma technického zaměření, což asi bude, nemá cenu jí posílat životopis, kde sice máte excelentní obchodní zkušenosti, ale nejste zrovna vyučený zámečník nebo rovnou technik s ČVUT. Dnešní trh ovládli technici a kybertechnici, sice pomalu neumí říci dobrý den, ale zvrácená ruka trhu nebo snad magická hůlka kouzelníka Pokustouna z nich dělá dobré obchodníky.

Máte-li alespoň nějaký technický background, jak s oblibou říkají personalistky, nezapomeňte jej uvést do životopisu. To se týká i třeba toho, že umíte opravovat motorky nebo jste se dědovi vrtali v traktoru. Taková aktivita se dá shrnout pod frázi oprava zemědělských strojů nebo technik na volné noze. Holt si to žádá trh a nelze s tím nic dělat.

Lidé s humanitním vzděláním, ostatně obchodničina je o lidech a ne o technice, jsou pro pozici obchodníků považováni za nevhodné. Co z toho, že naučit se nějaké technické detaily produktu zabere třeba týden, ale jednat s lidmi se nedá naučit za celý život, když to nemáte v sobě. Technik zaměstná jen technika. Ten, který nerozumí lidem, zpravidla zaměstná někoho, kdo také nerozumí lidem, a pak se diví, že mu byznys nefrčí. A on opravdu nefrčí, ty stejné inzeráty od totožných firem se zhruba jednou za půl roku opakují stále dokola. Obchodníci, které firmy najaly díky svému technickému oku, jim sice jako z oka vypadli, ale jejich obchodní činnost nemá valnou cenu. Prostě nerozumí lidem, a pro zdárný obchod si přečíst technické specifikace produktu a pak je papouškovat nestačí.

Podezřelé fráze v inzerátech

Mezi nejčastější sousloví, které firmy používají patří třeba Neustále rosteme a hledáme… Kéž by to byla pravda, že firmy neustále rostou. Znáte to úsloví, že žádný strom není tak veliký, aby vyrostl až do nebe? Pokud byste měli překladač na personalistickou hatmatilku, přeložil by vám tuto frázi jako: „Ve vašem regionu nám to moc nejde…“ nebo alternativně: „Moc bychom se chtěli dál rozvinout, ale nemáme na to lidi…“

Dejte si tedy pozor na to, abyste nesdíleli nadšení, které ve vás firmy chtějí pro sebe sama vyvolat. Entuziastičtí buďte ohledně svých vlastních schopností, ne co se týče firem. Ty tu dnes jsou a zítra být nemusí. Jde však o vás, o váš život, jestli vám je někdo sympatický a bude vás práce s ním bavit.

Firmy se někdy snaží zakrýt právě to, že je s nimi velká nuda, vznešenými tituly pro pracovní pozici, která jinak zahrnuje poněkud monotónní a nudnou práci. Dříve hledaly pro investice ekonoma a dnes to inzerují jako pozici Head of Investment Excellence. A jde o to stejné, o hrabání se v číslech a dohadování se o korunu.

Firmy na konci inzerátu často uvádí u formy pracovního úvazku: HPP nebo živnostenský list. Tento široký rozptyl má chytrému naznačit a hloupého trknout s tím, že se jim na pracovní smlouvu prostě nevyplatíte. Švarc systém je ukázkou nefunkčnosti a nedomyšlenosti samotné české ekonomiky a poslanci si s tím neumí poradit. Proč by to mělo být problém někoho zaměstnat? V slušném a spořádaném ekonomickém prostředí za kopečkama to kupodivu problém není.

Rozmyslete si, jestli na spolupráci formou živnosti vůbec máte. Zaplatí vám ta firma za měsíc vaši činnostI? Pozor, očekává se, že budete pracovat jen pro ni, a ne mít nějaké vedlejší kšeftíky. Pořád se jedná o práci na plný úvazek pro jednu firmu. Když vám firma nezaplatí, tak vy ale zaplatit finančáku, sociálce a zdravotní pojišťovně musíte. Můžete se na takového zaměstnavatele spolehnout, když vám již na začátku naznačuje, že se mu nevyplatíte?

Firmy na hloupostech nešetří, na lidech ano

Existuje takzvaný mystery shopping, což je praktika vhodná pro firmy, které si chtějí ověřit, jestli jsou jejich služby pro zákazníky praktické, nebo rovnou zjistit, jak se jejich zaměstnanci chovají k zákazníkům. Najmou si proto někoho, kdo to prověří a předstírá, že má o jejich službu či produkt zájem. Jejich vlastní zaměstnanci to samozřejmě netuší. Často tuto službu využívají restaurace. Mohou díky tomu zjistit, jestli se číšník chová hrubě nebo jestli krade. Prověřovat si však firemní procesy náboru zaměstnanců, kvalifikaci přímo personalistů, to dělá opravdu málokdo. Jak říká jedna fráze, čteme za vás zprávy, abyste vy nemuseli, prověřil jsem v rámci mystery shoppingu různé firemní praktiky za vás, abyste vy nemuseli.

Pro rohožky do Trnavy

Jsou firmy, které se už dnes netají s tím, že hledají rovnou pozici, které se říká FAST TRACK SALES REPRESENTATIVE. Úkolem tohoto obchodníka je rychle zajistit obrat. I kdyby se u toho měl rozkrájet. Jedná se o rychloobrátkové zboží nebo i o službu, která se čistě teoreticky dá prodat hned. Jednou z takových služeb je pronájem rohožek do firem a obchodů. Zní to zvláštně, ale může to být i praktické. Co už není praktické vůbec je způsob, jak tyto firmy fungují.

Pro obchodníka mají stanovené vysoké obratové cíle. Musí prodávat, kam se podívá, šetří se na každé koruně v jeho základním platu, na čem se však nešetří, jsou ostatní věci, které by měly fungovat jako na drátku. Tak třeba předváděcí rohožky si u jedné takové firmy musí obchodník dovážet do Česka sám odkudsi z Trnavy, a to pravidelně. Je problém to poslat poštou, asi. V inzerátu slibují nezávislost s tím, že jste vlastním pánem, a osobně vám řeknou, že v 8 hodin ráno musíte stát na značce. Pravidlem je také neustálý kontroling vaší GPS v autě a samozřejmě buzerace v rámci vaší proklamované nezávislosti. Kdyby taková firma ušetřila na jednu takovou asistentku, která se živí sledováním obchodníka a najala si opravdu skvělou prodejní osobnost, udělala by líp.

Nás nezajímá váš životopis, ale váš soukromý život

Poměrně často se můžete setkat s nějakou firmou, která prodává své produkty chlapům (ženský nezlobte se, moc zednic a autoopravářek zatím není) na stavbě či v autodílně. Tyto firmy se mezi sebou, lidově řečeno, rvou jako psi. Zpravidla se setkáte při pohovoru ať online či offline s ostříleným chlapíkem, který si k sobě může vzít i parťáka. A oba vás vezmou, jeden zleva druhý zprava.

Kupodivu se můžete u takového pohovoru dočkat především dotazů osobního charakteru. Jedna taková firma uchazeči narovinu ústy svých dvou „bouchačů“ řekla. Nás nezajímá váš životopis, ale váš osobní život. Řekněte nám, čeho se bojíte a u toho se oba chlápci usmívali jako ve filmu Kmotr. Pokud padnete takové firmě sednete na lep a všechno na sebe vysypete, nemyslete si, že máte vyhráno. Když bude nějaký problém, klidně to, čeho se bojíte, na vás vytáhne. Tyhle falešné kamarády nebrat.

Tak se prodejte

Naprosto suverénně nejčastější věta na pohovoru. Tak se prodejte. Copak jste nějaký produkt, abyste se prodával (a) jako husa na trhu? Nejspíš ne. Tak si to nenechejte líbit. Firmy se na svých webovkách sice honosí svými etickými přistupy a slušným chováním, když však přijde na realitu, pokulhávají i v základních zásadách slušného chování, které se učí na základce.

Věřím, že díky tomuto článku budete připraveni alespoň na několik nástrah, které na vás číhají na současném pracovním trhu. Hodně štěstí.

A pokud patříte mezi skupiny výše jmenovaných typů podnikatelů, přeji vám, ať vás brzy převálcuje lidsky schopnější a vyspělejší konkurence.

Zdroje:

Monitoring portálu jobs a mystery shopping únor/březen 2025

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz