Článek
Jak se zrodila královna svátků
Ještě v roce 1994 byla Mariah Carey především popovou hvězdou. Vládla hitparádám, měla za sebou několik platinových alb a obrovský hlasový rozsah. Vánoční repertoár tehdy působil jako něco, co si umělci nechávají takzvaně na důchod. Jenže Mariah měla jiné plány. Vánoce pro ni už v dětství znamenaly útěk z reality, která nebyla vždy úplně nejpříjemnější. A tak chtěla vytvořit něco, co tenhle pocit zachytí.
Píše se léto roku 1994, sever státu New York. Je horký srpnový den, ale Mariah je ponořena do své soukromé zimní bubliny. Její obývák zdobí dekorace a vánoční stromeček. A zatímco ve flanelovém pyžamu s motivem sobů přidává další dekoraci, rodí se jí v hlavě jednoduchý vánoční motiv: „I don’t want a lot for Christmas…“ Základ refrénu měl být radostný, romantický a naprosto upřímný.
All I Want for Christmas Is You: jeden den a legenda
Hudební producent Walter Afanasieff později vzpomínal, že celý song vznikl doslova za pár hodin. Mariah přišla s melodií, on ji podpořil klavírem a smyčci, které napodoboval na syntezátor. Nahrávali rychle, intuitivně. Výsledná píseň měla být poctou šedesátkovým vánočním klasikám. Připomínala styl Phila Spectora i dívčích skupin jako The Ronettes.
A přesto zněla moderně. Nejen kvůli elektronickým podkresům, ale hlavně díky Mariahině energii a hlasovému výrazu, který do skladby přináší silné emoce. Song All I Want for Christmas Is You zafungoval okamžitě. Přestože ze začátku pouze jako součást vánočního alba, brzy se z něj stal samostatný fenomén. Zatím vše nasvědčovalo tomu, že vznikl malý, neokázalý zázrak. Nikdo ale nedokázal předpovědět jeho velkolepou budoucnost.

Kdyby Mariah chtěla, po zbytek života už by nemusela hnout prstem. Vánoční hit jí vydělává pohádkové peníze.
Vánoční hit bez klišé
Zatímco řada svátečních skladeb vsází na klasické obrazy jako rolničky, betlém nebo spadaný sníh, Mariah Carey se vydala jinou cestou. V textu není žádná zmínka o Santa Clausovi, dárcích nebo perníčcích. Přesto je z něj vánoční atmosféra cítit na první poslech.
Je tam tolik míst, kde si říkám: „Fuj, tohle tam prostě nesnáším. Proč mě donutili to tam nechat?“ Bylo to bylo předtím, než jsem měla plnou kontrolu nad vším na desce.
Hudební stránka pak hraje klíčovou roli. Tempo skladby je svižné, rytmus taneční, ale přesto zůstává dost místa pro emoce. Carey tu navíc předvádí obdivuhodný hlasový rozsah – od klidného začátku až po dramatický závěr se stoupajícími tóny.
Kolik Mariah Carey vydělává?
Odhady příjmů z jednoho songu
A teď k otázce, která možná napadla každého, kdo si All I Want for Christmas Is You někdy pustil: kolik na tom Mariah vlastně vydělává? Odpověď zní – hodně. Odhady se pohybují kolem tří milionů dolarů ročně. A to jen z této jediné písně!
V roce 2017 magazín The Economist uvedl, že song už vynesl přes 60 milionů dolarů. Od té doby se částka pravděpodobně ještě výrazně navýšila. Jen v roce 2021 se skladba stala vůbec nejstreamovanější vánoční písní na Spotify, což znamená další miliony přehrání, tedy další licenční poplatky.
Vliv na kariéru i značku
Mariah Carey se díky tomuto hitu stala nejen hudební ikonou, ale i vánoční značkou. Každoročně vyráží na vánoční turné, prodává merch se svým vánočním alter egem a letos opět spustila virální kampaň se sloganem „It’s Time!“. Stačilo jedno video, v němž se vynoří z ledu v Santově oblečku, a celý internet se rozzářil sváteční náladou. Píseň ji katapultovala do nové úrovně slávy. Stala se nejen zpěvačkou, ale i symbolem Vánoc. A to je titul, který si za tři dekády udržel málokdo.
Proč se All I Want drží na vrcholu každý rok?
Existuje nespočet vánočních písní, ale málokterá se rok co rok vyšvihne na první místo hitparád. All I Want for Christmas Is You to zvládá s přehledem – a to i téměř třicet let po svém vydání. Čím to?
Kromě chytlavé melodie a emocí v textu má píseň výhodu v tom, že se nikdy neoposlouchá. Zatímco některé sváteční skladby stárnou nebo působí unaveně, tahle si udržuje šmrnc. Pomáhá tomu i fakt, že Mariah Carey pravidelně připomíná její existenci, ať už virálními videi, novými verzemi s hosty, nebo vánočními speciály.
Spory o autorství: pohádka má trhliny
Co tvrdí Walter Afanasieff?
Zdálo by se, že příběh vzniku songu je jasný. Jenže spoluautor Walter Afanasieff v roce 2022 otevřeně prohlásil, že Mariahina verze o flanelovém pyžamu a rychlém nápadu není pravdivá. Podle něj vznikal song tradičním způsobem, což znamená v profesionálním studiu, plánovaně a nikoliv jako náhlá inspirace v obýváku. Tvrdí, že si Mariah později příběh přikrášlila kvůli lepší publicitě. „Ona se na mě zlobila, že jsem ten příběh rozporoval. Ale chtěl jsem, aby pravda zůstala pravdou,“ prohlásil.
Mariahina verze zní trochu jinak
Carey si ovšem stále stojí za svou vzpomínkou, a to že nápad přišel spontánně a že hlavní motiv vymyslela sama ještě dřív, než skladbu dopsali spolu. Je pravděpodobné, že pravda bude někde uprostřed. Ale fanoušci se raději drží romantické verze o flanelu, zasněženém létu a kouzlu okamžiku.
Mariahin vánoční kult pokračuje dál
Vánoční turné a vlastní merch
Z hitu se stal celosvětový fenomén. Mariah každý rok vyráží na sváteční turné, které bývá beznadějně vyprodané. Prodává ozdoby, mikiny, hrníčky – vše s motivy písně nebo nápisem „All I Want for Christmas Is You“. Zároveň pečlivě buduje image vánoční víly – od červených rób až po srdceryvná vystoupení s umělým sněhem.
Virální marketing v praxi
Každý listopad je to stejné: Mariah zveřejní krátké video s jediným poselstvím: „It’s Time!“ A internet se zblázní. Memy, parodie, remixy. Všechny cesty vedou k jedinému: přehrát si All I Want for Christmas Is You… znovu. A znovu.
Anketa
Zdroje:
https://www.eonline.com/news/1409364/unwrap-these-secrets-about-mariah-careys-all-i-want-for-christmas-is-you
https://www.biography.com/musicians/a45721955/mariah-carey-all-i-want-for-christmas-is-you-history
https://christmasfm.com/behind-the-lyrics-all-i-want-for-christmas-is-you/
https://deadline.com/2022/12/mariah-careys-story-about-writing-all-i-want-for-christmas-is-you-humbug-cowriter-claims-1235206394/





