Hlavní obsah

Válka ve vaší ložnici? Komunikace jako záchranné lano pro trhliny v lásce!

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: PixaBay

V životě je téměř nemožné, aby dva lidé viděli všechny věci z úplně stejné perspektivy. Když se partneři liší ve způsobu vnímání a neovládají pravidla zdravé komunikace, vznikají konfliktní situace.

Článek

Tyto konfliktní situace jsou sice běžné, ale pokud se zdárně nevyřeší, mohou způsobit narůstající nedorozumění a stres a oslabit vztahy, které jsou pro nás důležité.

Abychom mohli konfliktní situace dobře zvládat, měli bychom pochopit principy zdravé komunikace, protože skrze ně můžeme nejen získat to, co potřebujeme, ale také posílíme pouto mezi námi a naším partnerem.

Komunikace může probíhat čtyřmi různými způsoby.

Poznáte, k jakým typům patříte vy nebo váš partner?

1. Asertivní typ

2. Pasivní typ

3. Pasivně agresivní typ

4. Agresivní typ

Pasivní typ se často zdržuje vyjadřování svých požadavků, myšlenek a pocitů. Chybí mu sebevědomí a ve svých interakcích si staví slabé hranice. Lidé používající tento komunikační styl často drží věci uvnitř, dokud „neexplodují“ v důsledku narůstajícího napětí. Pasivní komunikátor se pak může cítit provinile nebo činit pokání a vrátit se ke svému starému navyklému chování, kdy si raději nechává věci pro sebe.

U člověka s agresivním komunikačním stylem je pravděpodobnější, že bude mluvit hlasitěji, často přerušovat, kritizovat, obviňovat a ponižovat svého partnera, ovládat ho, nebo s ním manipulovat. Takový člověk při komunikaci upřednostňuje pouze svá přání.

Lidé, kteří komunikují pasivně-agresivním způsobem, se snaží svého partnera nenápadně upozornit na své požadavky. Často prožívají pocity bezmoci a rozhořčení a svůj hněv vyjadřují tlumeným způsobem, např. koulí očima, mumlají si pro sebe, používají sarkasmus nebo zlehčují závažnost situace.

Lidé s asertivním komunikačním stylem dokáží jasně argumentovat a identifikovat svá přání a pocity, aniž by snižovali potřeby a pocity svého partnera. Mají dobrou sebekontrolu, používají klidný hlas, dobře naslouchají, aniž by vyrušovali svého partnera a respektují ho. Tito lidé zvládají kontrolu nad svými životy a jsou více propojeni s ostatními.

Některé kombinace komunikačních stylů, například když jeden z partnerů používá pasivní styl, zatímco druhý používá styl agresivní, mohou být obzvláště problematické. Požadavky pasivního partnera budou zřídkakdy řešeny. K zdravému fungování vztahu je však zapotřebí, aby byly vyjádřeny, oceněny a řešeny potřeby obou stran.

Jaké situace mohou z konfliktu vzejít:

1. Z výsledku těží pouze jedna osoba

Toto je okolnost prohrát-prohrát. Jedné osobě se podaří získat to, po čem touží, zatímco druhá je poražena a může se cítit frustrovaná a ponížená. Tyto emoce by mohly způsobit další hádky nebo se objevit v jiných oblastech vztahu.

2. Z konfliktu vzejdou pouze poražení.

Tato alternativa je nežádoucí, protože z ní nikdo nic nezíská. Obvykle je to výsledek zatvrzelosti na obou stranách, když ani jedna nechce, aby ta druhá „vyhrála“, a proto ani jedna neustoupí. Ještě více to poškodí vztah, který se s opakováním situace stane ještě více jedovatým.

3. Existuje řešení, které je vhodné pro obě strany.

Dvojice partnerů spolupracuje na nalezení řešení, které je pro obě strany stejně výhodné a přináší oboustranně výhodný výsledek. Partneři získávají ve vztahu větší jistotu a důvěru, protože se nikdo necítí zraněný nebo poražený.

Výsledek konfliktu ve formě vítěz–vítěz je proveditelný, když si obě strany aktivně naslouchají. Pár může diskutovat o svých problémech, potřebách, cílech a nápadech, dokud nepřijdou s řešením, které oba potěší.

Pokud se vám podaří tato poslední volba, znamená to, že jste nepochybně na cestě k stabilnímu a dlouhodobému vztahu.

Pokud ne, nezoufejte. Umění zdravé komunikace se dá naučit.

Zde najdete několik účinných komunikačních tipů pro páry při řešení konfliktů ve vztazích:

Pravidlo č. 1: Vyhýbejte se slovům jako „vždy“ a „nikdy“

Páry by se měly vyvarovat použití některého z následujících slov na začátek věty:

„To bys nikdy neudělal.“

„To říkáš pořád.“

Pravidlo č. 2: Ve vztahu buďte asertivní v tom, co chcete.

V každém vztahu byste měli žádat o to, co chcete. Neočekávejte, že váš partner myslí a cítí stejně jako vy a měl by „prostě vědět“. Nebojte se otevřeně formulovat své pocity a požadavky.

Pravidlo č. 3: Počkejte s odpovědí, dokud druhá osoba nedomluví.

To pomáhá, abyste při konfliktu neodbočovali od tématu a naučili se naslouchat, což je velmi důležitý aspekt efektivní komunikace.

Pravidlo č. 4: Ukažte empatii, když mluvíte se svým partnerem.

Zvažte, co váš partner říká a zkuste si představit, jak se asi cítí. Opět musíte potlačit své emoce, dát je stranou a pokusit se vidět věci z jeho perspektivy. Poté si vyměňte role a pokračujte v diskuzi o stejném tématu.

I když je těžké poslouchat kritiku, která je často přehnaná nebo zabarvená emocemi druhé osoby, měli byste vnímat i bolest svého partnera a reagovat s empatií na jeho pocity. Ve slovech, která vám říkají, se mohou pro vás skrývat cenné informace.

Pravidlo č. 5: Používejte ve větách „Já“.

Spíše než abyste říkali „Opravdu jsi to zpackal,“ mluvte o svých pocitech: „Cítím se frustrovaný, když se to stane.“ Tento přístup je méně obviňující, podněcuje menší obranu a pomáhá druhé osobě porozumět vašemu úhlu pohledu, spíše než aby se cítil napaden.

Pravidlo č. 6: Hledejte kompromis

Místo toho, abyste se pokoušeli „vyhrát“ spor, hledejte řešení, která splňují potřeby všech – buď prostřednictvím kompromisu, nebo nového kreativního řešení, které vám oběma poskytne to, co chcete. Toto zaměření je mnohem efektivnější, než když jeden člověk dostane něco na úkor druhého.

Pravidlo č. 7: Dopřejte si oddechový čas

Někdy se vzájemná komunikace vymkne kontrole a je prostě nemožné pokračovat v diskusi, aniž by se z toho stala hádka. Pokud máte pocit, že vy nebo váš partner začínáte být příliš rozzlobení a přestáváte být konstruktivní, dopřejte si pauzu, dokud oba nevychladnete. Můžete se projít, nebo se na další konverzaci dobře vyspat, abyste mohli lépe zpracovat to, co cítíte.

Každý vyřešený konflikt je investicí do zdravého a šťastného vztahu.

Řešení partnerských konfliktů není jen záležitostí harmonie ve vztahu, ale představuje základní pilíř zdravého a udržitelného partnerství. Nabízí příležitost k hlubšímu porozumění a posílení propojení mezi partnery. Ignorování konfliktů může vést k hromadění nevyřešených emocí a postupnému oslabení důvěry a respektu mezi partnery.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz