Hlavní obsah
Názory a úvahy

Národní pedagogický institut a influencerky: takhle se dělá propaganda

Foto: Chat GPT / Líný učitel

Než by Národní pedagogický institut dělal dobře svou práci, raději nasype peníze influencerkám, aby malovaly realitu na růžovo. Je to vlastně hezká ukázka finanční gramotnosti - jak prodávat sebe sama. Ano, píšu o Kláře Russo a Andree Nguyen.

Článek

Už jsme si zvykli, že když MŠMT a Národní pedagogický institut něco splácají, nic se sice ve školách neděje, ale vyleze nějaké video, kde si herci hrají na učitele.  Jako u revize RVP. Takže Mádl předvádí učitele výtvarky a Babčáková zase „vyučuje“ matematiku. Celé je to falešné jako pětník a smysl to nemá žádný. Vrcholem téhle podivné propagandy je aktuální angažmá dvou influencerek a tiktokových osobností: Kláry RussoAndrey Nguyen. Je to o to smutnější, že se obě průběžně snaží tu a tam i pomáhat a některá jejich videa jsou užitečná žákům, na které se zaměřují. Nyní však – zřejmě nevědomky – sedly NPI na lep a plácají hlouposti.

Klára Russo, zatímco se natírá krémem, deklamuje: „Díky nové revizi RVP se už děti nebudou tolik biflovat, ale měly by se naučit věci, který fajt využijou v reálným životě. Finanční gramotnost, jak poznat fake news, bezpečnost na internetu, udržitelnost a klima, jak pečovat o své zdraví, stravu a proč je tak strašně důležitý spánek a pohyb.“

Foto: Instargram Kláry Russo

Instargram Kláry Russo

Protože asi Klára nechápe, jak je vedle, rád jí to vysvětlím: Milá Kláro, to, že se děti „nebudou tolik biflovat“, nezajistí revize RVP, ale vzdělávání učitelů. Ti musejí pracovat lépe didakticky ve třídě, kvalitněji učit a hodnotit, což revize nezajistí. Je to záležitost jejich pedagogických dovedností, ne papíru. Už tu máme RVP dvacet let a mělo stejné cíle („nebiflovat se, ale učit dovednosti“), ale nestalo se nic. Učitelé stále nutili a nutí žáky se biflovat, protože myšlenky RVP v drtivé většině nepřijali. A nyní, po revizi RVP to bude stejné, protože se cítí podvedeni. NPI, které si Vás, Kláro, zaplatilo, porušilo všechny sliby, které učitelům dalo: výstupy se nezjednodušily, učivo neubylo, není jednodušší a učitelé byli z celého procesu vyautováni. Stal se tedy opak toho, s čím byla revize RVP vyhlášena.

Úplně vedle jste s tím, že se věci „úplně změní“. Ta témata, které jste zmínila, vůbec nejsou nic nového. Byly už i ve stávajícím RVP a dobří učitelé je všechny – do jednoho! – učili už celé roky. Chcete důkaz? Tak se podívejte na výřezy z mých učebnic Občanky (nakladatelství Taktik), která byla zpracována podle „starého“ RVP. Všechna témata, která jste zmínila, od fake news až po stravu nebo finanční gramotnost, jsou tu zastoupena mnoha aktivitami. Jen se podívejte: „Buď dobrým investorem“ je o finanční gramotnosti, „Čtenář zpráv“ je o fake news, „Je to důvěryhodné?“ je o bezpečnosti na internetu, „Výroba nákupních košíků z odpadu v moři“ je o udržitelnosti, „Výživový poradce“ je o zdraví a stravě, zrovna tak „Základy správného stravování“, „Mysli globálně, jednej lokálně“ je o klimatu a dalších věcech. To jsou jen ukázky z mnoha podobně zaměřených aktivit. Tvrdíte, že „jak se založit živnost a podnikat, jsem se musela naučit sama“. No, vidíte tu aktivitu „Založíme firmu“? Možná, kdybyste měla lepší učitele…

Foto: Líný učitel

Ukázky z učebnice

I když uvádíte, že je vám třicet, jistě si na nějaké učitele ze školy ještě pamatujete. Mnozí z nich jsou tam stále. Opravdu si myslíte, že všichni nyní „začnou předměty více propojovat“ a „konečně se začne digitalizovat ve všech předmětech“? To těžko. Většina učitelů ve školách neumí ani používat sdílené dokumenty a 90% z nich ani neví, co slovo digitalizace znamená. Co se týká té Vámi zmíněné „AI“, mnozí žáci ji ovládají a rozumějí ji mnohem lépe, než jejich učitelé. Nebudu rozebírat každé slovo z té vaší reklamy na revizi RVP, ale nyní vlastně Vy rozšiřujete fake news. Za peníze. Možná si myslíte, že děláte dobrou věc, ale ve skutečnosti je hodně smutné, k čemu jste se propůjčila. Jásáte nad „novým předmětem o wellbeingu“. Víte, co je třeba udělat, aby se děti ve škole cítili dobře? Ne založit jim o tom předmět, ale vytvořit jim takové klima. Netrestat za chyby špatnými známkami, chovat se k nim s respektem a učit je kvalitně. Národní pedagogický institut pro to mnoho neudělal, celou revizi zvrtal a místo kvalitní práce si najal Vás, abyste se podílela na kamufláži toho nedodělku. Věřte mi, že na to byste hrdá být neměla. Takže, když říkáte, že se žáci naučí, jak „nenaletět kdejaké blbosti“, sama jste blbosti naletěla a podílíte se na jejím šíření. Možná, že je to i lekce z té finanční gramotnosti: ukázka, jak se prodat, když je člověku úplně jedno, čemu se propůjčí. Takže děkujeme za lekci.

Zdroj:

Instagram Kláry Russo

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz