Hlavní obsah
Automobily a vozidla

Evropa rozhodla, po roce 2035 bez aut se spalovacími motory!

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Jacek Dylag (unsplash.com)

Green deal je pojem, který se čím dále více skloňuje a projevuje se téměř ve všech odvětvích průmyslu a určitě ses s ním potkal i ty.

Článek

Snaha Evropy pro zlepšení klimatu je enormní, ale jde to i takto za každou cenu? Evropský parlament schválil, že se po roce 2035 nebudou moct vyrábět a prodávat auta se spalovacími motory. Je to snaha omezit produkování CO2. V rámci nařízení se ale neřeší pouze emise, které auto produkuje při jízdě, ale při kompletním životním cyklu automobilu, od výroby, přes provoz, opotřebování pneumatik až po likvidaci. Jedinou cestou je přejít na elektrovozidla a na vozidla na vodíkový pohon, ale věřte, že to není zase až tolik ekologické jak by se mohlo zdát, ale budiž, je to o něco lepší řešení. Je na to ale České republika připravená?

Vžijte se do nové situace, která zde může být dříve, než se nadějeme. Vozidla na spalovací motor už nebudou k dostání, a pokud ho ještě budete mít, začnete být čím dál více znevýhodňování. Nedostanete se do center některý velkých měst, popřípadě budete platit tučné poplatky. Nebude Vám tedy zbývat nic jiného, než si koupit elektromobil.

Cestu si budete muset důkladně naplánovat, jinak nedojedete

Pokud budete potřebovat cestovat pouze po městě nebo po jeho blízkém okolí, nejspíše problém mít nebudete. Ve městech nějaká nabíjecí infrastruktura přeci jen je. Většinou najdete nabíjecí stanice na parkovištích obchodních center, i když pouze v omezeném množství. Ve chvíli, kdy bude v provozu jen několik elektromobilů, nebude to problém. Pokud by ale vyjelo na cesty stejné množství elektromobilů jako je nyní vozidel se spalovacími motory, už by nastal problém a tvrdý boj o místa. Jen, když si představíte, že je parkoviště u obchodního domu plné a najdete na něm většinou maximálně pět nabíjecích stanic, je to žalostně málo. A jak budete nabíjet, pokud bydlíte v bytě na sídlišti?

Nabíjení pomocí prodluží pověšené z okna nemusí být jen sci-fi

Může se Vám to aktuálně zdát hodně úsměvné, ale pokud si elektromobil dostatečně nenabijete v některém z obchodních center, v práci nebo na jiném místě, budete nuceni nabíjet u domu. Bydlíte v rodinném domku? Není problém, nabíjecí wallboxy koupíte okolo 25000 Kč a máte vystaráno, popřípadě můžete nabíjet z klasické zásuvky. Co ale dělat, když bydlíte na sídlišti? Jedinou možností je nabíjení pomocí prodlužovačky z okna. A když si opět představíte, jak složité a nebezpečné to bude, nevidíte žádné východisko. To je naprosto šílené řešení, které si jen těžko představit, co myslíte? Green deal a omezení vozidel se spalovacími motory bude větším problémem, než se může zdát.

Z Ostravy do Prahy nebo z Prahy do Brna? Nabíjení může být oříškem

Aktuálně si můžete představit situaci, že nabíjení vozidel s baterií zvládnete na některé z čerpacích stanic. Dáte si dobrou snídani, kávu a mezitím si dobijete vozidlo. Pokud to bude možné, můžete nabíjet a v době nabíjení řešit pracovní záležitosti přímo z vozidla. To je už i v dnešní době běžná praxe, kterou slyšíte od majitelů elektromobilů v dnešním provozu. Například společnost Heimstaden má většinu flotily opatřenou elektromobily. Navíc i jejich sídlo musí splňovat náročné podmínky na nabíjení a musí obsahovat infrastrukturu pro nabíjení. Tak jak je to v severských zemích, kde má společnost zahraniční mateřskou společnost, běžné.

Naše redakce doporučuje na delší trasy mít v navigaci zaznačené nabíjecí pointy a už dopředu plánovat, jaký bude dojezd vozidla, kde nabijete, abyste nezůstali viset někde na dálnici. A nebudeme si nic nalhávat, nabíjecí stanice jsou sice poměrně dobře rozmístěné, dá se cesta naplánovat, ale je jich málo. Pro současný počet elektromobilů to stačí, ale co budete dělat, jakmile bude vozidel x krát více?Na nabíjení se budou stát fronty jako na tankování paliva, jenže mnohem déle, než se dostanete na řadu. Nabíjení vozidla může u rychlo nabíječek trvat třeba něco okolo 45 minut. Budeš chtít tak dlouhou čekat? Já rozhodně ne!

Chcete podporovat snížení emisí a do práce cestovat ekologicky?

Možností, jak se dostanete do práce, je několik. Pokud nebudeme brát v úvahu klasické cestování MHD nebo to, že do práce dojdete pěšky, nabízí se řešení jízdy na kole, elektrokole nebo elektrokoloběžce. Výhodou elektrokola a elektrokoloběžky je, že ji s přehledem nabijete i doma. Můžete si ji vzít do ruky a donést až do bytu, a to se mi moc líbí. To byste s vozidlem pochopitelně udělat nemohli. Stejně tak můžete nabíjet v práci. Jedná se o ekologický způsob dopravy a vy tak můžete podpořit snižování emisí. Jen ruku na srdce, kolik z nás jezdí do práce vozidlem se spalovacím motorem, i když to má třeba pěšky jen nějakých 30 minut. Pohodlí je jasné, ale jízda na elektrokoloběžce nebo elektrokole může být pohodlná a rychlá.

Vedle toho bude mít toto cestování další efekt. Podpoříte své zdraví. Budete se hýbat a to se může před celodenní prací v kanceláři skvěle hodit. Stejně tak po práci, kdy se zase budete alespoň chvíli hýbat. Elektrokolo nebo elektrokoloběžka už není nedostupným zbožím a dají se koupit i levnější modely. Chce to jen chtít změnit uvažování, já jsem to zkusil a nemůžu si tento způsob dopravy vynachválit.

V provozu už běžně můžete vidět cargo elektrokola

Skvěle to funguje například v Praze a ve větších městech by to mohla být budoucnost přepravy zboží. Cargo elektrokolo je zjednodušeně větší elektrokolo, které má v rámci své konstrukce skladovací prostor. Obvykle to funguje tak, že na sběrné místo, tzv. depo přijede dodávka se zbožím a uloží je do připravených skladovacích prostorů. Kurýr s cargo elektrokolem přijede, zboží si naloží a vyrazí na cestu. Typicky jsou tato depa na okraji měst a do centra už se pak jezdí pouze za pomocí těchto bezemisních cargo elektrokol. Díky tomu se snižuje znečištění center větších měst. Navíc s cargo kolem se většinou daří lépe překonávat každodenní špičky, které ve velkých městech nejsou žádnou výjimkou. A s rozvojem elektrovozidel bude toto řešení, čím dál častější.

Jak z toho ven aneb jaká je naše budoucnost?

Závěrem je potřeba se zamyslet nad tím, že to co funguje skvěle v severských zemích, nemusí být použitelné u nás. Ne v současné chvíli, kdy je nabíjecí infrastruktura poměrně řídká a není ideálně dimenzovaná. Cesta ke snižování emisí v Evropě je jasná, ale jediným východiskem je pečlivé plánování jízdy, nákup elektromobilů nebo elektrokoloběžek a elektrokol. Celkově to sice životnímu prostředí v Evropě pomůže, pokud se najde cesta, jak efektivně a bez emisí likvidovat staré baterie z elektrovozidel, ale o tom až zase v dalším článku. Je nutné počítat i s tím, že emisní normy mimo Evropu budou jiné, takže automobilky budou prodávat vozidla na jiné trhy, kde se bude dále znečišťovat prostředí.Jen Evropa to nevyřeší. Může nás to ale inspirovat a změnit trochu naše myšlení.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz