Článek
Nemusí to být tak velký problém, pokud se na zimu dokážete vhodně připravit dopředu. A nemyslíme tím jen vyměnit letní za zimní pneumatiky, ale být připraven také na nenadále situace, které nás v dopravě mohou potkat.
Bez dobré výbavy se rozhodně neobejdete
Začíná to už od výbavy, kterou máte mít v autě. Já osobně bych nikdy nevyjel nikam, aniž bych v autě neměl skládací lopatku na sníh a plastovou škrabku na skla. Můžete sice namítat, že si auto před barákem odházíte, to ano, ale pak dojedete na schůzku nebo kamkoliv jinam, zdržíte se a venku může mezitím napadnout pořádná vrstva sněhu. A zcela upřímně, stále se vám chce škrábat zamrzlá okna plastovou kartičkou? Mě už rozhodně ne. A vůbec mě nebaví, když mi u toho musí mrznout ruka. Naštěstí existují i škrabky s rukavicí, takže budete u škrábání mít ruku pěkně v teple.
Ve výbavě se vyplatí mít ještě minimálně dva další pomocníky. Je potřeba dopředu počítat, že zmražená skla se vám budou složitě škrábat a ztratíte tím spoustu času. Pokud ale máte ve výbavě tekutý rozmrazovač, celý proces výrazně zrychlíte. Stačí jen nastříkat pomocí rozprašovače přípravek na daná místa auta, nechat chvíli působit a následně lehce led odstranit.
Tip: Pokud si necháte všechno vybavení zamknuté v autě, může to být problém. Doporučujeme si škrabku na okna, lopatku nebo rozmrazovač dát do batohu a mít toto vybavení u sebe. V případě, že půjdete k zafoukanému a zmrznutému autu bez vybavení, budete ztraceni. Dalším tipem je využívat podzemní garáže nebo krytá stání. Auto zůstane relativně připraveno na cestu, aniž byste museli odhazovat sníh. V podzemních garážích nebudete muset ani škrábat okna. Vždy jen pohodlně nastoupíte a můžete jet.
Nemohu se dostat klíčem do zámku auta, zamrzl – co teď?
Většina moderních vozů sice má dálkové ovládání a vozidlo se otevřete bez použití klíče, ale přeci jen ještě existují vozidla, u kterých je klíč nutné použít. Navíc nikdy nevíte, kdy se vám dálkové ovládání porouchá a vy budete muset i tak použít klíč. Snažíte se dát klíč do zámku, ale nejde to! To může být problém, pokud na něho nejste připraveni. Než k autu půjdete, vezměte si z domu speciální odmrazovač zámků. Stojí pár desítek korun, stačí ho nakapat do zámku, který po chvíli povolí a vy se tak pohodlně dostanete klíčem k odemknutí. Maličkost za pár drobných, ale může vám zachránit kůži! Pokud se do auta nemůžete dostat, jelikož je celé zamrzlé, nedoporučuje se složitě lomcovat s dveřmi, snadno si můžete auto poškodit. Je nutné zachovat klidnou hlavu a poradit si. A právě tyto pomůcky mohou být ty pravé.
Rada k zamrznutým zámkům: Používejte vždy a výhradně rozmrazovač, který je na zámky určený. Jiné rozmrazovače mohou obsahovat vodu nebo jiné složky, které mohou poškodit kov a zámek si tak můžete zcela a nevratně zničit. Rozhodně nevyužívejte žádné WDčko nebo rozmrazovač skla. Rozmrazovač mějte vždy u sebe, nenechávejte ho v autě, protože ho jinak nebudete moct použít.
Vysoký vzorek zimních pneumatik ještě neznamená, že máte v chladných dnech při námraze vyhráno
Na letních pneumatikách byste daleko nedojeli a byli byste nebezpeční nejen sobě, ale i okolí. Mít zimní pneumatiky je povinnost.
„Dle § 40a zákona 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu) má řidič povinnost použít zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března v případě, že: je na silnici souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.“
Zdroj citace: Policie České republiky – KŘP Středočeského kraje
Pokud máte zimní pneumatiky a máte na nich dostatečný vzorek, ani tak nemusí být ještě zcela vyhráno. Už při nákupu pneumatik si dávejte velký pozor, jaké pneumatiky kupujete. Některé zimní pneumatiky mohou být delší dobu na skladě a už nemusí mít ideální vlastnosti, a to ani, pokud se na nich nikdy nejelo. Stáří pneumatiky je zcela rozhodující, protože pokud budete mít například 10 let staré pneumatiky se zcela ideálním vzorkem, nebudou mít tak dobré vlastnosti jako pneumatiky, které opustily výroby před dvěma lety.
Hlídejte si výšku dezénu zimní pneumatiky po celé její ploše
Výška dezénu u zimních pneumatik je určena zákonem na minimum 4 mm. Je potřeba pneumatiky na vozidle zkontrolovat důkladně. Výška dezénu totiž musí být minimálně 4 mm po celé ploše pneumatiky. Kola mohou vlivem špatné geometrie být sjeté nerovnoměrně, ale vnitřní hrana pneumatiky může být sjetá.
Tip: Doporučujeme vytočit kola a kontrolovat pneumatiky ze všech stran. Bez vytočení kol si totiž můžete říct, že je dezén dostatečný, ale už neuvidíte, co se děje na vnitřní hraně pneumatiky, protože budete mít kola srovnaná. Vnitřní hrana může být klidně sjetá až na zpevňující vlákna, což je velmi nebezpečné.
Co je to DOT u pneumatik a proč tento údaj sledovat? Může vás zachránit
Označení DOT mají všechny pneumatiky a podle nich zjistíte, v jakém týdnu a roku se pneumatiky vyrobily. A to je zcela důležité a klíčový údaj. Jak už jsem zmínil výše, hodně staré pneumatiky už mohou být zatuhlé a bez ideálních jízdních vlastností. Mohou prasknout nebo nebudou na silnici ideálně sedět. Vedle toho podle DOT zjistíte i výrobce pneumatiky a její rozměr. Poslední čtyři číslice ukazují právě týden a rok výroby. Pokud končí DOT kombinací 1023 znamená to, že pneumatika byla vyrobena v 10. týdnu roku 2023. DOT najdete u všech pneumatik na boční straně pneumatiky.
Tip: Ještě před samotným nákupem zimní pneumatiky zavolejte nebo napište do eshopu, lze k tomu využít i chat nebo můžete připsat poznámku přímo k objednávce, abyste zjistili, jaký DOT mají pneumatiky, které chcete koupit. Jen tak budete mít jistotu, jaké pneumatiky kupujete.
Jak poznat dobré zimní pneumatiky podle označení DOT?
DOT 2223 – označení udává, že byly vyrobeny ve 22. týdnu roku 2023. Jedná se tedy o zánovní pneumatiky, které budou zcela v pořádku. Stačí si tedy pohlídat, že výška dezénu bude minimálně 4 mm, jak udává zákon.
DOT 1315 – označení udává, že byly pneumatiky vyrobeny ve 13. týdnu roku 2015. Jedná se tedy o pneumatiky 9 let staré, což už není zdaleka ideální. Mohou sice mít zánovní dezén, ale celkově mohou být tyto pneumatiky nevyhovující. Tyto pneumatiky mohou být hlučné, mít snížený brzdný účinek. A právě tyto vlastnosti už z těchto pneumatik dělají pneumatiky spíše nebezpečné.
DOT 0804 – označení udává, že se byly pneumatiky vyrobeny v 8. týdnu roku 2004, tzn. pneumatiky jsou 20 let staré! I kdyby byl vzorek na těchto pneumatikách ve skvělém stavu, jsou tyto pneumatiky z našeho pohledu zcela nebezpečné. Kvůli tomu, že se jedná o zastaralou směs, jsou tyto pneumatiky doslova časovanou bombou. Kdykoliv se vám může stát, že prasknou nebo se budou chovat neočekávaně. Pneumatiky už vůbec nebudou tiché. A kdo z nás by chtěl, aby mu v nájezdu na dálnici praskla pneumatika?
Dávejte si velký POZOR na prodejce a dvojí ceny stejných výrobců i modelů pneumatik!
Možná se vám někdy stalo nebo stane, že na několika eshopech najdete identické pneumatiky, zcela stejných rozměrů a modelů, které mají odlišnou cenu. Proč? Někdy to může být například akce, ale každopádně zpozorněte a začněte se více zajímat o DOT pneumatik. Rozdíl může být i několik stokorun. Pokud najdete nové pneumatiky se starých DOT označením znamená to, že ležely dlouhou dobu někde na skladě, jelikož je už musí daný eshop prodat. Pneumatiky s novějším DOT označením jsou dražší, ale jsou opravdu mnohem novější a kvalitnější.
Pokud leží pneumatiky delší dobu ve skladu, je důležité se zamyslet i nad tím, jaké jsou podmínky v daném skladu. U levnějších eshopů jsou pneumatiky skladovány prakticky jen v garáži, mají dostatek místa a podmínky pro skladování pneumatik? Má každý eshop ideální velký sklad s konstantními teplotními podmínkami a klimatizací? Necháme to na vás, ale naše doporučení zní jednoznačně. Cenový rozdíl pneumatik je vždy něčím vykoupen. Myslete na to.
U zimních pneumatik je pochopitelně oproti letním největší rozdíl v materiálu, ze kterého je pneumatika vyrobena, jelikož potřebujete získat zcela jiné vlastnosti než v létě. U zimních pneumatik se používá příměs změkčujících látek a siliky. Právě silika pak dokáže v pneumatice zajistit, že pryž pneumatiky nebude ani za hodně snížených teplot pod bodem mrazu tvrdnout. Pro vysvětlení, silika je speciálně upravený oxid křemičitý, který se přidává do běhounové směsi. Silika se do letních pneumatik nehodí, protože by negativně ovlivnila jízdu ve vyšších teplotách.
Na dálnici počítejte s kolonami a nepříznivými vlivy. Víme, co vás zachrání od pohromy
V momentě, kdy budete vyjíždět na delší vzdálenosti, je potřeba se na cestu dobře připravit. Jednou z nejdůležitějších věcí je dotankovat dostatek pohonných hmot. Pokud budete mít v nádrži nižší množství paliva, například pod polovinou nádrže, jste blízko pohromě. Na dálnici se může vytvořit kolona, můžete v ní uvíznout na hodně dlouhou dobu. Nechci vás nijak strašit, ale kolona může klidně zastavit silnici i na několik hodin, a to už pak budete litovat, že nemáte plnou nádrž.
Obrovským problémem pak není jen to, že se nemůžete s autem dostat dále, ale nemůžete si ani zapnout v autě topení, nemůžete rozsvítit světla, jelikož vám i baterka může rychle dojít. Vy budete sedět v autě a mrznout. Nebudete si navíc moct pustit ani rádio, situace pro vás bude v tu chvíli vypadat pocitově bezradná. A to je situace, kterou rozhodně nechcete. A přitom to byla jen vaše lenost, že jste se na benzínku nezastavili a benzín si nedoplnili. Řešením je pak zavolat jedině asistenční službu a problém řešit. I tak ale je lepší tomuto předejít.
Náš tip: Doplnění pohonných hmot před cestou vám ušetří nejen čekání na asistenční službu někde v koloně, ale také doprošování se lidí v koloně nejprve o kanystr, následně také o benzín. Jak vidíte, můžete si to výrazně zjednodušit, a to stačí jen dotankovat.
Jedete na horskou chatu nebo do terénu, které dobře neznáte? Vybavte se sněžnými řetězy
Opět se to může zdát jednoduché, ale i sněžené řetězy v autě vás mohou zachránit. Můžete si říct, že to ke své chatě nebo k chatě, kde budete ubytovaní, dokážete vyjet, ale ono najednou to nepůjde. Silnice nebude upravena, bude klouzat a vaše auto vás tak nikam nevyveze. Stejně tak, pokud pojedete někam do zahraničí, například do Alp, řetězy si raději přibalte. V autě zaberou minimální místo a dokážou vás zcela zachránit. Ano, je sice pravda, že ne všude budete moct sněžné řetězy použít, ale i tak je řada míst, kde ano. Sněžné řetězy totiž do jisté míry ničí vozovku, což není všude zcela žádoucí.
Sněžné řetězy sice u nás v České republice nepatří k povinné výbavě řidiče, ale je nutné je mít nasazené na vozidle, pokud se setkáte se značkou „sněhové řetězy“ a silnici bude pokrývat souvislá vrstva sněhu nebo ledu. Pokud byste sněhové řetězy nenasadily, riskujete zbytečnou pokutu v řádech několika tisíc korun. Tip jak nasadit sněžné řetězy zde.
Značka „sněhové řetězy“ přikazuje řidiči motorového vozidla o třech a více kolech pokračovat v jízdě až po nasazení sněhových (protiskluzových řetězů) na nejméně dvě hnací kola. Povinnost se nevztahuje na vozidla, která jsou vybavena pneumatikami s protiskluzovými hroty.
Zdroj citace: www.policie.cz
A pozor! Pokud pojedete do zahraničí, je nutné znát tamní zákony. Některé země, a především pak horské oblasti, vyžadují mít řetězy ve vozidle neustále, i když je v daném zimním období třeba zrovna nebudete muset nasadit. Pokud je nebudete mít, hrozí vám pokuta.
Co dělat, pokud zapadnete autem ve sněhu? Na místě není panika, ale nutnost zachovat chladnou hlavu
Při jízdě autem v zimě v některých horských oblastech se vám může stát, že s vozidlem zapadnete do sněhu. V ten moment je potřeba zůstat klidný a začít situaci řešit.
- V těchto chvílích je dobré zkontrolovat, zda jsou všichni v pořádku.
- Zapnout výstražná světla. Výstražná světla najdete na palubní desce pod označením trojúhelníku, často bývá trojúhelník odlišen i červenou barvou.
- Nasadit si bezpečností vestu.
- Postavit na silnici výstražný trojúhelník.
- Je důležité situaci nahlásit na policii, aby za vámi mohla vyrazit a současně, aby do vás někdo nenarazil a mohl varovat řidiče.
- Je dobré dát informaci do některé z navigačních aplikací, například Waze. Ta může řidiče dopředu varovat.
- Vyproštění vozu za vás pak zajistí pojišťovna nebo si budete muset odtah vozu zajistit sami. Záleží, jakou máte smlouvu s pojišťovnou.
V každém případě je potřeba zachovat klidnou hlavu, nepanikařit a nijak nestresovat. To by vám moc nepřidalo, navíc byste mohli udělat zbytečně nějakou chybu.
Tip: Pokud někde zapadnete do sněhu, můžete si pomoct i sami. Dobrou pomůckou jsou v tomto ohledu vyprošťovací pásy. Tyto pásy nijak nenahrazují sněhové řetězy a určitě je nemůžete použít místo nich, ale pro řešení dané situace jsou vhodné. Pásy jsou skladné, snadno se montují a mohou vás vytáhnout z průšvihu. Hodně záleží, jak daná situace vypadá.
Co ještě říct závěrem? Buďte připraveni
Jak můžete vidět, v zimě nás toho může na cestách čekat opravdu hodně. Na mnoho situací se dá dopředu připravit nebo jim alespoň předcházet. A může to začít tím, že se nebudete moct dostat do vozidla, odškrábat led ze skel auta, dojít přes zácpu na silnici až po nebezpečné bouračky nebo zapadnutí do sněhu. Vždy se snažte zachovat chladnou hlavu a jednat systematicky.