Článek
Cílem je snížení emisí CO2 a tím i zlepšení klimatu a podmínek v Evropě. Co se může zdát jako skvělý nápad, může přinést ještě více problémů, než toto rozhodnutí aktuálně přináší. Na trh se tak dostanou buď vozidla čistě na elektrickou energii a baterie nebo čistě na vodík. Popřípadě budou vozidla kombinovaná v rámci těchto dvou alternativních pohonů. Z mého pohledu se ale čím dál více ukazuje na skutečnost, že problémů s tímto rozhodnutím je více než dost.
Dokáže servisní síť pokrýt pravidelnou údržbu a opravy elektrovozidel?
To může být první, co vás napadne, když si koupíte nový elektromobil – kdo mi ho bude opravovat? V současné době není servisní síť na elektromobily nijak obrovská, ale dostačuje. Jakmile se ale zvýší počet prodaných elektrovozů, nebudou autorizované servisy stíhat pokrývat poptávku po kontrolách a opravách vozů. S vozidly se spalovacími motory je to jednoduché, prakticky každý servis je umí spravit a servisní technici mají bohaté zkušenosti se všemi možnými druhy závad. Ale jak to bude u elektromobilů? Rozhodně se to neobejde bez nějakého mohutného školení všech mechaniků a lidí pohybujících se okolo vozidel. Z pohledu naší redakce bude nemyslitelné si vůz opravit sám.
Bude servis elektromobilů dražší?
Nabízí se také otázka, jak to bude s cenou za servis elektromobilů. Přeci jen, pokud bude méně servisních techniků, bude se čekat mnohem větší fronta a autoservisy si budou moct říct o vyšší částky. A přiznejme si, že stav našich peněženek není v této drahé době ideální. Konkurence nebude tak vysoká, aby probíhaly boje o nižší cenu. Navíc, nikdo si úplně nedovedeme představit, co všechno bude potřeba u elektromobilu měnit, opravovat, a jak často to bude. Na řadě oprav se dá v současné době ušetřit, protože si některé věci opravíte i sami. Ale u elektromobilu nebudete mít zkušenosti, můžete vozidlo jakkoliv poškodit a škody mohou jít do tisíců. Radíme Vám, do oprav se raději nepouštějte.
Současně za několik let vznikne problém se starými bateriemi
V rámci servisu se po určitém cyklu zjistí, že je potřeba vyměnit baterie. Ale co se bude se starou baterií dít? To je jeden z bodů, na kterém se nemůže veřejnost shodnout s některými odborníky. Jízda elektromobilem bude sice ekologická a nebudete vytvářet CO2 (milovníci planety budou jásat), ale na druhou stranu, pokud už dojde k nutnosti vyměnit baterii, do ovzduší stejně škodlivé látky mohou jít. A to z likvidace baterií. Vyjmout z vozidla baterii a odvést ji na nějaké sběrné místo není problém, ale jak se baterie zlikviduje, aby tento proces byl ekologický? To je jeden velký otazník. Navíc většina elektromobilů bude potřebovat výměnu baterií v podobnou dobu a nutnost na jejich likvidaci bude čím dál větší.
Je tady druhá šance pro staré baterie z elektromobilů?
Další využití baterií z elektromobilů by bylo částečným řešením. Již nyní je na trhu minimálně jedna firma z České republiky, která se zabývá znovu využitím starých baterií z elektromobilů. Celé to funguje na využití v domácnostech, ve firmách nebo na jiných místech, kde je potřeba mít záložní zdroj energie nebo energii někde ukládat, pokud jí je přebytek. Staré baterie z elektromobilů se už sice nedají využít znovu do vozidel, ale na uložení energie bohatě postačí ještě desítky let. Baterie se dají ukládat do racků, které jsou v menším nebo větším provedení. Tyto racky – velké skříně s bateriemi – se dají postavit do sklepa, technické místnosti nebo se dají umístit do speciálních vybudovaných středisek. Díky tomu je možnost například vyrovnat problém s výpadkem proudu. Větší firmy tak mohou dále vyrábět a nemusí přerušovat kompletně celou výrobu. Tím, že se baterie znovu využijí, se prodlouží jejich životnost a tím se i oddálí zatížení životního prostředí.
Z hlediska baterií pro elektrokoloběžky nebo elektrokola nebude tolik problémů, baterie vydrží mnohem déle, protože se nevyžadují tak velké nároky na její provoz. Naše redakce doporučuje – kupte si je.
Jak dlouho vlastně vydrží baterie v elektromobilu? Příkladem může být Tesla
Jsou dvě metriky, podle kterých se dá určit životnost baterie vozidla. Baterie ve vozidlech značky Tesla by měly vydržet 480 – 800 tisíc kilometrů. Popřípadě se dá životnost baterií pro využití ve vozidlech stanovit na 1500 nabíjecích cyklů.
Největší problém u likvidace baterií nebo s jejich recyklací je náročná technologie
Do elektromobilů se používají lithium-iontové baterie. Baterie do elektromobilů jsou poskládány z řady materiálů, které se nedají jen tak lehce oddělit a už vůbec to nemůže dělat nikdo, kdo není speciálně vyškolený, navíc v ochranném obleku. Nejsložitější je z baterie znovu získat lithium, kobalt, nikl nebo mangan. Není problémem, že by neexistovala nějaká technologie, která by je uměla oddělit, ale náročnost je velmi vysoko. Je zapotřebí hodně práce a energie. Kvůli tomu se stejně navýší emise uhlíku a ještě je celý proces finančně náročný. Je tedy otázkou, zda je budoucnost v elektromobilech. Možnou cestou by byl vodík.
Závěrem k servisní síti a bateriím v elektromobilech…
Z našeho pohledu je nutné se dívat více dopředu. Pokud budou na trhu v drtivé většině pouze elektromobily, je nutné se zamyslet, jak se budou servisovat, co se bude dělat se starými bateriemi a jak nákladné to všechno nakonec bude. Elektromobily měly být především ekologickým způsobem dopravy, ale jak jde vidět, je kolem nich stále ještě hodně otazníků a problémů.